Som skrevet i indlægget "Skæg med ord!" er der startet en ny sæson med Hr.Skæg, hvor han lærer børn om ord (yay!).
De forskellige ord opgaver Hr.Skæg kommer ud for i løbet af afsnittene, er oplagte at lave ude i virkeligheden med børnene. For at gøre det lidt lettere har jeg lavet et par materialer i kan downloade gratis og bruge derhjemme - God fornøjelse!
Indkøbsliste til købmandsbutik
Du kan se hvordan det foregår når Hr.Skæg kommer ned i købmandsbutikken for at købe det ord der står på hans indkøbsliste i videoen her (fra 17:10). Det han i virkeligheden gør er, at han træner fonologisk opmærksomhed. Der mangler nemlig nogle af bogstaverne på indkøbslisten, så Jas og Hr.Skæg må gætte på forskellige ord der starter med det bogstav man kan se. I denne process får barnet sagt og gentaget den initiale lyd/fonem i isolation en masse gange, samtidig med at man bladre sit mentale leksikon igennem efter ord der starter med denne lyd.
Når de har fundet frem til det rigtige ord skal Jas give besked til lageret, som har svært ved at høre hvad Jas siger. Derfor må Jas og Hr.Skæg tale tydeligt, hvilket i denne sammenhæng betyder at sige ordet laaaaangsomt og dermed isolere samt trække alle lydene ud. Det smarte ved denne del af opgaven er at barnet, fokuserer på alle enkelt lydene/fonemerne i ordet, øver syntesen af lydene og oplever at mystiske lyde sat sammen = rigtig ord der betyder noget.
Hvis du viser dit barn ser hvordan Hr.Skæg og Jas gør, behøver du sikkert ikke engang forklare opgaven for barnet. Se hvad der sker og husk at både barn og voksen skal prøve at være købmand/indkøber, ligesom 2 strørre børn selvfølgelig også kan lege legen sammen.
Jeg har valgt blanding af hovedsageligt lydrette realistiske købmandsord og fjolleord (Mælk, Kanel, Sne, Knæ, Mis, Panda, Giraf, Gris, Rosin, Tomat, Æg, Mel, Kaffe, Banan, Salt/Slik, Os), så må vi se hvad Hr.Skæg finder på i løbet af sæsonen (og så skal jeg nok opdatere materialerne).
Og hvis du nu sidder og tænker: "lydrette ord, hvad er det?" så se den lille video her jeg faldt over.
Her er links til de 4 ark med indkøbslister.
Ord til sammensætning - Ligesom i pariserhjulet
Du kan se i videoen her (fra 12:22) hvordan det foregår, når børnene i pariserhjulet sætter ord sammen til sammesatte ord.
Når børnene taler om ords betydning og sætter dem sammen den ene vej og den anden vej er det ordforrådet/semantikken der trænes. Klip ordene ud og find jeres bedste forklaringer frem
Det er ikke alle ordene der kan sættes meningsfuldt sammen med alle ordene, men det kan man jo også få noget sjovt ud af... Hvis det fandtes hvad ville det så være?
Til børn der ikke endnu har nok i den rene tekst vil jeg foreslå at i printer dokumentet ud på begge sider af papiret (billederne burde komme ca det rigtige sted, men jeg har desværre ikke lige nogen printer hvor jeg kan dobbelttjekke det) og bruger de små tegninger jeg har lavet til bagsiderne som støtte. Det er ikke alle ordene der har tegninger. Skriv til mig hvis i finder på en god måde at tegne en "mager" - og ja, pixels er det nye sort.
Så snart det er muligt for barnet kan man nøjes med tekst, så kan du nøjes med at printe side 1 og 3, hvor ordene er skrevet ud. På denne måde træner i også genkendelsen af ordbilleder. Hvis man bruger få ord (= 2) af gangen, kan de fleste børn rimelig tidligt huske hvad der står på hvilken seddel længe nok til at kunne fortælle om betydningen og lege med sammensætningen.
Her er linket til dokumentet: ord til sammensætning
Husk at alle mine egne materialer er samlet her