Det kan godt være fordi jeg er gravid, men jeg fik altså tåre i øjnene på trods af, at den ikke siger noget man ikke vidste i forvejen og det er en reklame for Always ultra bind !?!
Den minder bare en om alle de små ting der kan være med til at give mennesker (i dette tilfælde piger) en forståelse af dem selv som afskåret fra nogle aktiviteter/drømme/områder, utilstrækkelige, andenrangs eller bare udefineret forkerte.
Det giver mig nogle ønsker og håb for både mine piger og drenge, som åbentbart gør mig til et lille springvand af tårer.
PS: Det er stykket fra 0:00 til 1:30 der er det bedste, den velmenende udpenslende forklaring og feel-good slutning, kunne de godt ha' skippet efter min mening.
Der er ting der ændre sig i den bedre retning i verdens måde at henvende sig uden al for mange forestillinger om hvad man "burde" når man er hhv dreng og pige.
Se fx mit indlæg her med 2013's legetøjs julekataloger :-)
Men det føles nogle gange som om vi tager meget små skridt den rigtige retning, mens tågen blir tykkere, nogen trækker os baglæns og det langsomt går op for os hvor langt væk den endelige destination er...
I dette Huffington Post indlæg, er der nogle eksempler på hvordan looket på reklamer og forskelligt legetøj målrettet til piger, har ændret sig bare siden in barndom i 1980'erne og til nu.
Eksemplerne viser helt klart at der nu er;
Mere: slim-line, lyserød, teenage, flirtende og sexet.
Mindre: multi-farve, halv kluntet og barndom.
My Little Pony
CareBears
Trolls / Trollz
80'er Jordbær Marie Nutids Jordbær Marie |
Polly Pocket