h-ord materiale

 Jeg har i lang tid haft et materiale liggende som jeg ikke har fået lagt ud til jer af 3 årsager:

  1. Jeg ville gerne lige finde på liiiiidt flere ord og det er bare ikke altid det er nemt at finde på gode ord til materialer (PS: hvis du finder på flere gode ord til materialet så send mig dem endelig!)
  2. Det tager mig et stykke tid at møde nok børn hvor et materiale måske er relevant, så jeg kan prøve det ordenligt af og langsomt finde ud af præcis hvordan det skal være, hvordan man bruger det bedst, hvad der kan gå galt, hvilke børn det fungerer godt til og hvilke det ikke gør (se videoen om hvordan jeg laver materialer her: kommer snart)
  3. Jeg har ofte nemt ved at finde tid til at finde på, lave og afprøve materialer - fordi det simpelthen bare er så sjov. Men det kniber ofte med at finde tid til at formulere hvordan, hvorfor og til hvem et materiale skal bruges. Nogle gange lægger jeg bare materialer ud uden instruktioner - fordi jeg tænker det er bedre end slet ikke at gøre det. Men jeg ved bare at det både kan være irriterende for jer som gerne vil bruge materialerne og resultere i at mine materialer ender med at blive brugt forkert.

Men nu synes jeg endelig at jeg har nok ord, hvilket hænger sammen med at jeg efterhånden har brugt det til en del børn (og mine kollegaer også har) OG så har jeg lige set at den skønne Rebecca, som er den australske logopæd fra Adventures in speech pathology, har lavet en super fin videogennemgang af hvordan hun bruger hendes version af samme materiale/koncept. Hvilket jo er win win! For på den måde får I en super fin forklaring og jeg slipper for at lave den 😄 (Rebecca, if you ever read this; I owe you one, let me know which video instruction you do not want to make, and I will do that one for you).


Materialet er .... h-ord!

Du kan nemlig bruge ord der starter med /h/, til at hjælpe børn der har svært ved at komme fra en konsonant over i en vokal. Det er typisk børn med fonologiske processer som stopping af frikativer (ex /s/>/b/), men også nogle gange de-aspirering (ex /t/>/d/), som har svært ved at gå fra en ustemt konsonant til en stemt vokal. 

Der er også børn hvor deres vanskelighed virker mere phonotaktisk, at de har svært ved at acceptere en ustemt lyd før en vokal og få lavet sig en phonotaktisk regel der siger at der skal altid være en stemt konsonant før en vokal (ex /s/>/sd/). Dem er h-ordene også gode til.

/h/'et fungerer nærmest som en lille rampe fra det ustemte til det stemte, ved at man først øver h-ordene og så blender en konsonant på i starten. Det er ikke alle børn det virker med (som det jo nok er med alt), men metoden har altså overrasket mig nogle gange.
Første gang jeg læste om metoden, var for mange på siden på Caroline Bowens meget omfattende hjemmeside, hvor den bedste forklaring nok er HER.

Mine danske materialer finde du HER i min butik.

Både som individuelle fonemer og alle versionerne sammen i et "voksende sampak", hvor du også vil få adgang til de h-ord jeg laver i fremtiden.

Lige nu har jeg lavet ord klar til /s/, /f/ og /t/, det er dem jeg indtilvidere har brugt mest selv.
Men jeg har /ɕ/, /k/ og /p/ på tegnebrættet (skriv til mig hvis det er noget du lige står og mangler, eller har gode ord til dem, så kan det være de blir lidt hurtigere færdige ;-)), når det engang lykkes vil de blive tilføjet til den voksende sampak HER, så du ikke skal betale yderligere for også at få dem.

Og den fine gratis video instruktion fra Adventures in speech finder du HER.
Der er nogle ting som jeg gør lidt anderledes end Rebecca (så måske laver jeg en kort video på et tidspunkt), men der er intet af det hun siger som jeg ikke er enig i :)

God fornøjelse