Arts and Crafts Aktiviteter for børn

Alt hvad man laver med sit barn stimulerer sproget, så længe man husker at tale med barnet undervejs.
Forklarer hvad man gør, giver barnet verbale instruktioner eller fører simple hyggelige samtaler samtidig med det man laver.

Vi laver masser af aktiviteter hvor sprog på denne måde ikke er i direkte fokus, men selvfølgelig inkluderet.

Alt hvad der kan males, klippes, klistres eller samles er vi vilde med.



Se mit Pinterest board med aktiviteter der ikke direkte er sproglige her

Nogle af tingene har vi afprøvet andre er ting vi helt klart skal prøve.

Lav dit eget vendespil - fysisk og online

 Jeg har tidligere skrevet et par indlæg om vendespil:
Man sagtens lave sine egne vendespil!

Hvorfor lave vendespil selv?
Det smarte ved at lave sine egne vendespil er at man selv kan vælge hvad barnet der spiller spillet skal øve sig i. Afhængig af hvad barnet har brug for at øve sig på/lære mere om, kan man lave spil med farverne, tal, bogstaver eller ord. Ved at sammensætte brikkerne på den rigtig måde kan man komme med nyt indhold til barnets ordforråd eller øve udtale af sproglyde som barnet har svært ved.

Fysiske vendespil
Man kan lave et vendespil helt fra bunden selv, sammen med sit barn og med så simple materialer som papir og tusser. På samme måde som vi i indlæget her laver vores eget fiskespil.
Du kan også sætte nogle billeder sammen på computer, printe dem ud + klippe dem ud og så har man sit helt eget vendespil. For et mere professionelt look kan du uploade dine billeder og få dem lavet til et vendespil hos et firma der printer digitale billeder som Pixum eller SmartFoto (men det er knap så hyggeligt).

En tredje mulighed er at bruge nogle af alle de mange ressourcer der findes på internettet....

Mange steder kan man gratis downloade færdige vendespil, som man blot printer + klipper ud og så er vendespillet færdigt.


Her er nogle links inspiration til en masse forskellige hjemmelavede vendespil:


Online vendespil
Der er en masse hjemmesider som har generiske vendespil online - i svingende kvalitet. Prøv at søge på "Huskespil", "Vendespil" eller "Memory" i google, så kommer der en del...

Hos Matchthememory kan dog også lave sit helt eget online vendespil!

Man uploader de billeder man vil bruge, vælger antal brikker, bagside og eventuelle tekster og så er spillet klar. Hvis man logger ind får man en mappe med alle de spil man har lavet så man altid kan vende tilbage til det, men man kan også få et link så man kan sende sit spil i en email eller lægge det live på en hjemmeside.

Klik på S'et her til venstre og prøve et spil jeg lige har sammensat til at træne lyden S i starten af et ord.

Badebogstaver

I Netto har vi, for et stykke tid siden, købt et badealfabet til 29kr. Det er lavet af skum, ligesom de der skumpuslespil/gulvpuslespil mange har liggende derhjemme. Når skum eller fliser er våde kan skum-bogstaverne sidde fast på fliserne - smart!
(jeg hører at man også ha kunne få nogle små nogle i Tiger til 30kr på et tidspunkt, som jeg gætter på også vil kunne sidde fast)
(jeg hører desværre også at de røde bogstaver smitter af, hvis man har hvide fliser - men det skulle være til at få af igen...)


Vi har leget en del med dem. Talt om bogstavernes navne, former og lyde. Delt dem op i farver og skrevet ord med dem sammen. Bjørn har også selv skrevet ord på flisevæggen og så har jeg skulle læse dem. Det er for det meste volapyk-ord, men så har jeg læst dem som de ville have lydt og vi har talt om det lyder som et rigtigt ord eller ej. Bagefter har jeg tilføjet et bogstav eller 2, fjernet et bogstav eller byttet lidt rundt så det blev til et rigtigt ord.

På billede her ved siden af har Bjørn skrevet CLEO og IS mens jeg var inde i et andet rum. Jeg har rost ham for at have fundet alle de rigtige bogstaver osv... Af en eller anden grund har han skrevet det spejlvendt og jeg tænker derfor at jeg vil prøve at få ham til at vende dem rigtigt. På videoen herunder kan I se at det ikke går helt vellykket. Tilgengæld får vi talt lidt om sammensatte ord, om højre og venstre. Og jeg kan høre at han godt kan gøre sig tanker omkring retning og linier, men at han dog samtidig vurderer at bogstaverne ville støde ind i den svaber der hænger på væggen hvis han holder sig på 1 linie.



Herefter får Bjørn en god ide til en leg - der skal sprøjtes på bogstaverne!
I stedet for at holde fast i min ide om hvad vi skal lege, hvorfor og hvordan, forsøger jeg at følge med ham. Jeg tager hans ide og indbygge noget sprogligt i den. Det ender med at udvikle sig til en rigtig sjov og lærerig leg, som er meget bedre end min kedelige ide om at vende bogstaverne rigtigt.

 

Ved at tage udgangspunkt i noget han finder på er han med i legen med det samme, der der større chance for at han synes legen er sjov og at han derfor har lyst til at blive længere i legen. Samtidig bliver hans ide og dermed ham som selvstændig person anerkendt, som en der har noget er værdi at bringe på bordet. Legen, udviklingen og kommunikationen går begge veje i stedet for kun fra voksen til barn.

Mr Printable

Har lige opdaget en super side med en masse gode, sjove og gratis ting og sager man kan printe ud.  Siden er på engelsk er det desværre ikke alle de sproglige ting der kan anvendes direkte på dansk.
Men der er rigtig mange forskellige ting slags printbar sider, her er et lille udsnit:


Flash cards: Mariehøns fra 1-10, Simpelt farvet alfabet

Ting med tal: tallene 1-10 ,Hvilket tal mangler i rækkefølgen, Få 5, Folderække med tal

Sider til farvelægning: Robotter, Simple Mandala mønstre,

Print dyre- eller dragemasker 

Lær klokken eller brug ur-skriven her til at forklare hvad der skal ske for et barn der har brug hjælp til at overskue dagen:



Baby snak

Cleo er nu blevet 2 måneder og man kan efterhånden baby-snakke rigtig godt med hende.

Når jeg taler med hende ligger hun typisk på mine knæ som er bøjede eller på puslebordet, så vi kigger lige på hinanden med 20-30cm afstand. Men hun er efterhånden frisk på at snakke nårsomhelst og hvorsomhelst.
Når hun tager initiativet så følger jeg trop.

Cleo's første forsøge på at kommunikere med os var mest med bevægelser, men ligeså stille er der kommet lyd på hende. Når vi taler sammen skiftes vi til at "sige noget", vi lytter til hinanden og holder os til emnet - ligesom når 2 voksne taler sammen. Det vil sige....

Vi skiftes til at sige noget
Hvis Cleo (kommunikerer) laver en lyd eller en bevægelse i min retning så venter jeg til hun er færdig og så laver jeg en lyd og/eller en bevægelse tilbage. Når jeg er færdig med min del af kommunikationen så sørger jeg for at holde en pause så der bliver plads til at Cleo kan komme på banen igen. På denne måde lærer hun at kommunikation er en udveksling. Bolden går frem og tilbage mellem os indtil der er en som vælger at droppe bolden og afslutte kommunikationen. Husk at give babyer god tid til at svare, da kommunikation og frembringelse af lyde er helt nyt for dem, har de lige en lidt længere latenstid en man lige først tror (=er vant til i kommunikationssituationer). Hvis man lige venter et par sekunder længere end man lige først har lyst til (hastighed m m af typisk kommunitation er meget indgroet i os voksne at det kan føles helt ubehageligt at bryde det typiske mønster) inden man selv kommer på banen igen risikerer man ikke at tromle baby og miste udvekslingsdelen af samtalen.

Vi lytter til hinanden og holder os til emnet
Mens jeg venter på at det bliver min tur i samtalen lytter jeg så aktivt som muligt. Jeg kigger på hendes ansigt, har interesserede øjne (lidt mere åbne end normalt + løftede øjenbryn), smiler, nikker og kommer med bekræftende lyde når det er relevant (ligesom når en voksen siger "ja...mmm...nå" og lignende i en voksen samtale).
For at vise hende at jeg har hørt hvad hun siger (eller set hvad hun gør) siger jeg ofte det samme som hende.
Jeg forsøger at matche hende lyde, hendes udtryk og hendes intensitet. Når en udveksling har kørt frem og tilbage et par gange på samme måde udvider jeg den (ved at lave lyden lidt længere eller lidt anderledes eller tilføje noget) hvis hun ikke selv gør det. Dog først når vi har lavet den samme udveksling så mange gange at det har føltes som en leg i sig selv at sige det samme frem og tilbage til hinanden.

En samtale kan typisk forløbe sådan her:
Mor: "Hej Cleopige ligger du der og smiler?"
Cleo: kigger interesseret
Mor: "Hej mors pige, kan du smile lidt til mig?"
Cleo: smiler og rækker tungen lidt ud
Mor: "Hvad gør du til mig??" rækker også tungen lidt ud et par gange "Rækker du tunge hva?"
Cleo: griner og smiler
Mor: griner og smiler "Ja du rækker tunge" rækker tunge
Cleo: rækker tunge og griner igen
Mor: griner og rækker tunge "Ja du er så dygtig til at række tunge" griner
Cleo: griner


På videoen herunder har vi siddet og talt sammen ret længe, så vi griner mest til hinanden på dette tidspunkt...

Række-tunge-på-skift-til-hinanden-legen er en super leg før der kommer så meget lyd ud af babyerne.
Hvis Cleo ikke selv tager initiativet til den, så gør jeg. Vi har også meget leget Min-mund-din-mund:
Jeg tager min finger og kører den rundt om hendes læber mens jeg siger "Cleo's mund" så kører jeg min finger rundt om min mund og siger "Mor's mund", så Cleo's mund, så Mor's mund. Og sådan blir jeg ved og ved og ved. Nu hvor hun er begyndt at opdage sine egne hænder gør jeg det samme med hendes hånd.


Grovmotoriske bogstaver på Lousiana

I dag har vi været på Lousiana med Bjørn og Cleo.
Cleo kunne godt lige at ligge og kikke på loftslamperne, mens Bjørn var særlig vild med det ene af rummene i Lousiana's børnehus. I rummet lå der blandt andet nogle store puder der var formed som bogstaver.

Vi grupperede dem i farver, gik på dem, kastede med dem og boksede til dem.
Vi talte om hvilke bogstaver der var og hvilke der ikke var.
Vi stavede også et par ord og talte om hvilke ord vi kunne skrive og hvilke vi ikke kunne skrive med de bogstaver der var til rådighed. Vi læste de ord der manglede nogle bogstaver og hørte at de lød anderledes når der var noget der manglede.


Den bedste leg var helt klart den der var den vildeste og mest ninja-agtige - en leg som kunne være en god måde at arbejde med bogstaver, hvis ens barn er mere til de fysiske og grovmotoriske aktiviteter og udfordringer end de mere stillesiddende og finmotoriske.

Vi stillede alle bogstaverne op spredt i rummet og talte om deres navn og lyd samtidig.
De bogstaver som havde en form der gjorde at de blev ved med at vælte, brugte vi mere tid på at få til at balancere og talte om hvorfor fx T har en tendens til at vælte (T er lille og næsten spids for neden og stor og tung foroven, derfor vælter den) eller også stillede vi dem på hoved eller siden og kiggede på hvordan de pludselig slet ikke lignede sig selv.
Bjørn stod klar og kiggede rundt på bogstaverne. Jeg sagde et bogstav's lyd. Bjørn's opgave var at høre lyde, huske hvilket bogstav der siger lyden, løbe hen og karate-vælte det bogstav. Når han væltede det rigtige var vi imponerede, når han væltede et forkert opfordrede vi ham til at prøve igen og sagde samtidig navn/lyd på det bogstav han var kommet til at vælte samt gentog den lyd han skulle finde.
Da jeg ved hvilke bogstaver og lyde han har svært ved varierer jeg hvor mange ledetråde jeg giver ham med min udtale af lyden og skifter imellem sværhedsgraden, alt efter om jeg fornemmer han har brug for en han kan klare let eller en der giver ham lidt mere udfordring og dermed gør legen sjovere.



Da Bjørn havde væltet dem et par gange byttede vi roller (det synes han klart var sværere så det skal vi til at prøve noget mere) og så byttede vi tilbage igen og prøvede igen.
Hen ad vejen tilføjede Bjørn selv ideer til legen som vi inkluderede, som at bruge et bogstav til at vælte et andet med osv...


Nyt design

I dag har bloggen fået nyt look :)
Væk er blogger's jelly beans:

Og sig istedet hej til mine afdæmpede, men farverige, bobler:
Billederne af boblerne har jeg taget for et par år siden da vi var på en meget efterårs-kold tur i sommerhus på Rømø - se mere her
Designet bliver finpudset det næste stykke tid - men bobler er helt klart det nye sort :D