Grovmotoriske bogstaver på Lousiana

I dag har vi været på Lousiana med Bjørn og Cleo.
Cleo kunne godt lige at ligge og kikke på loftslamperne, mens Bjørn var særlig vild med det ene af rummene i Lousiana's børnehus. I rummet lå der blandt andet nogle store puder der var formed som bogstaver.

Vi grupperede dem i farver, gik på dem, kastede med dem og boksede til dem.
Vi talte om hvilke bogstaver der var og hvilke der ikke var.
Vi stavede også et par ord og talte om hvilke ord vi kunne skrive og hvilke vi ikke kunne skrive med de bogstaver der var til rådighed. Vi læste de ord der manglede nogle bogstaver og hørte at de lød anderledes når der var noget der manglede.


Den bedste leg var helt klart den der var den vildeste og mest ninja-agtige - en leg som kunne være en god måde at arbejde med bogstaver, hvis ens barn er mere til de fysiske og grovmotoriske aktiviteter og udfordringer end de mere stillesiddende og finmotoriske.

Vi stillede alle bogstaverne op spredt i rummet og talte om deres navn og lyd samtidig.
De bogstaver som havde en form der gjorde at de blev ved med at vælte, brugte vi mere tid på at få til at balancere og talte om hvorfor fx T har en tendens til at vælte (T er lille og næsten spids for neden og stor og tung foroven, derfor vælter den) eller også stillede vi dem på hoved eller siden og kiggede på hvordan de pludselig slet ikke lignede sig selv.
Bjørn stod klar og kiggede rundt på bogstaverne. Jeg sagde et bogstav's lyd. Bjørn's opgave var at høre lyde, huske hvilket bogstav der siger lyden, løbe hen og karate-vælte det bogstav. Når han væltede det rigtige var vi imponerede, når han væltede et forkert opfordrede vi ham til at prøve igen og sagde samtidig navn/lyd på det bogstav han var kommet til at vælte samt gentog den lyd han skulle finde.
Da jeg ved hvilke bogstaver og lyde han har svært ved varierer jeg hvor mange ledetråde jeg giver ham med min udtale af lyden og skifter imellem sværhedsgraden, alt efter om jeg fornemmer han har brug for en han kan klare let eller en der giver ham lidt mere udfordring og dermed gør legen sjovere.



Da Bjørn havde væltet dem et par gange byttede vi roller (det synes han klart var sværere så det skal vi til at prøve noget mere) og så byttede vi tilbage igen og prøvede igen.
Hen ad vejen tilføjede Bjørn selv ideer til legen som vi inkluderede, som at bruge et bogstav til at vælte et andet med osv...