Tidlig leg med bogstav-lyd genkendelse

Forleden var Anabell på 2 år på besøg hjemme hos os. Anabell har i længere tid været meget interesseret i bogstaver og kender allerede rigtig mange af bogstavernes navne og former. Derfor er det oplagt at begynde at arbejde med bogstavernes lyde.

I løbet af dagen legede hun med mange forskellige ting, men Bjørns badebogstaver og en lille fjollet papirdukke, vi lavede var klart det største hit.

På videoen herunder leger vi vel nærmest en børnevenlig-sprogstimulerende-udgave af hundelegen "hent-pinden".

Hent-Bogstavet-Leg
Alle bogstaverne er hældt ud på gulvet.
Dukken siger enten navnet på et bogstav eller et bogstavs lyd - eller begge dele. Anabell finder bogstavet, giver det til dukken og dukken bliver glad - og gør måske endda noget sjovt, som fx at tygge lidt i bogstavet. Dukken (ja ok jeg) forsøger en gang imellem at få Anabell til at sige bogstavets navn eller lyd selv. Jeg gør det ikke hver gang, da videoen er optaget i starten af legen, her siger jeg mest lydene for langsomt at introducere konceptet at alle bogstaver har en lyd, samt for at finde ud af hvor bekendt hun er med bogstavernes lyde. Samtidig er hun meget interesseret i legens mønster, rækkefølgen og gentagelsen i legen (både pga hendes alder og fordi det er en ny leg for hende). Så snart hun har helt tjek på legens forløb (15 min efter videoen blev optaget) kæder jeg bogstaverne hun samler mere konsekvent sammen med lydene.


Når dukken har fået alle bogstaverne, vil Anabell gerne have bogstaverne tilbage, så vi kan lege legen igen.
Dukken giver hende bogstaverne 1 af gangen og giver hende samtidig en lydlig model for bogstavets navn og lyd.
I dette tilfælde spytter dukken med bogstaverne, det er blot fordi hun synes det var mægtig sjov første gang dukken spyttede et bogstav ud, så det er det, som dukken gør...
Annabell hælder bogstaverne ud på gulvet, og når alle bogstaverne ligge på gulvet, starter vi forfra med legen.

Læg mærke til 0:40, hvor jeg desværre misser hendes ellers så fine observation af at L'et ligner et V på grund af den måde, det ligger på i kassen.


Vi kører flere runder med legen og det er helt klart ikke Anabell, der først bliver træt af legen.

Det er skønt at Anabell stadig så lille, at hun ikke blinker et sekund, når en papirdukke for enden af en arm taler til hende. Hun har selv været med til at lave dukken, hun ved jeg kan tage den af og på min hånd, og hendes ører kan sagtens lokalisere, at lyden kommer fra min og ikke dukkens retning - men hun er helt ligeglad og lever sig ind i situationen med det samme.

Oprydning på den sjove måde

Bjørn's dejlige børnehave har haft lånt nogle af vores spil og bøger.

Da vi i går fik dem tilbage, havde vi fået 1 spil for meget. Der var 2 Pixeline lær om bogstaver og ord spil og alle brikkerne var blandet sammen. Så jeg gik igang fra en ende af med at dele alle bogstavbrikkerne op, så både vi og børnehaven fik alle bogstaver.

Det ville Bjørn gerne hjælpe til med og det var faktisk en ganske sjov lille leg, hvor vi fik øvet bogstavernes navne ved at sige dem efterhånden som vi smed dem ned i kasserne og træning i at genkende deres form selv om de ligger på hoved eller på siden og blandet sammen med andre lignende bogstaver.

Selv Cleo viste sig at synes det var sjovt at rydde op.....

Pixeline spillet er bortset fra det, et udmærket spil. Særligt fordi det lægger op til fleksibilitet.
Spillet kan spilles med flere forskellige sværhedsgrader, afhængig af hvilken en af spillepladerne man vælger. 
Husk at det første trin bør være at lege med bogstaverne og kigge på pladerne og snakke om ordene. Så kan man spille med de gule plader, hvor man blot skal matche bogstaverne. Så de blå, hvor man får et par af bogstaverne (dette trin kan man nokspringe over) og så med de grønne og røde plader hvor man skal stave hele ordet selv.
I instruktionen er der også ideer til flere forskellige måder at spille spillet på / forskellige spilforløb. Og så kan man ligesom med mange andre spil, selv finde på en masse flere.
 



Mums Kugler

Vi har trillet og rullet en masse kokos/havregrynskugler i dag.

Kokos/havregrynskugler:
¤ 250g blødt smør
Blandes i en skål med fingrene med:
¤ 7 dl havregryn
¤ 2 dl kokosmel
¤ 1 dl sukker
¤ 4 spsk kakao
¤ 1 lille tsk vaniliepulver (/vaniliestang)
¤ saft fra 1 appelsin

Blandingen stilles i køleskabet i ca 30min.

Kuglerne formes og rulles i kokos eller havregryn. Opbevares i køleskab.

Vi laver for det meste kun ½ opskrift, for man bliver hurtig træt af at rulle og uanset antal få vi dem næsten altid spist på 2 dage.

Vi har ændret opskriften lidt fra den opskrift vi startede med, blandt andet bruger vi en del mindre sukker og jeg tror endda man sagtens kunne springe sukkeret helt over.

Vi laver også tit frugtkugler, her putter vi en masse forskellige ingredienser i foodprocessoren, kører rundt og tilføjer indtil vi har en god trille konsistens. Det kan næsten ikke gå galt så længe alle ingredienserne er gode smager kugler godt. Vi blander fx dadler, abrikos, paranødder, hasselnødder, cashewnødder, rosiner, kokosmel, havregryn, æblejuice eller rismælk.  



Kuglerne er super lette at lave med børn. 
Bjørn plejer at hjælpe med at hente ingredienserne, han holder deciliter mål og teskeer som jeg så hælder op på, han putter ingredienserne ned i skålen, ælter det sammen og ruller kuglerne til slut.

På videoen herover er han ved at rulle den sidste kugle han gider den dag ;-D





Hvordan lærer børn hvor et ord slutter og et andet begynder?


Pauserne mellem ord er i virkeligheden ikke længere end de pauser der forekommer inde i de enkelte ord. For voksne er pauserne mellem ord tydelige, men det er fordi vi ved hvad vi lytter efter.

Men hvordan lærer børn hvor et ord slutter og et andet begynder?

Hør P1's sprogminut, hvor lektor i sprogtilegnelse ved Syddansk Universitet, Anders Højen, forklarer, hvordan barnet bruger sine medfødte evner for statistik, når det skal regne ud, hvor ordgrænserne går.
Klik her