Når man taler sammen om oplevelser lærer begge parter hinanden bedre at kende. Det er oplagt at den voksne i samtale med et barn, tager den sprogudvidende rolle. Den voksne gør dette ved for eksempel at tage de ord eller sætninger barnet selv sætter på sin oplevelse og gentage en mere avanceret udgave uden at bryde samtalens rytme (= man skal stadig tale sammen og altså ikke kun tale til eller afhøre barnet). Man kan gøre dette ved at:
- Bruge det samme ord som barnet, men udtale det korrekt;
Barn: "dor hes!"
Voksen: "Ja en stor hest!" - Bruge et nyt eller mere præcist ord end det barnet vælger;
Barn: "der var en hest og anden hest"
Voksen: "Du så både en hest OG en zebra" (her går jeg så ud fra at den voksne ved at det var en zebra barnet mente :-D) - Lave en længere sætning, med samme indhold som barnets korte sætning;
Barn: "stooooor hest!"
Voksen: "Du så en stor hest?" - Gribe fat i ord og følelser som barnet måske kunne have brug for at tale lidt rundt om;
Voksen: "Ja, heste de kan være brune eller hvide eller røde eller sorte - Zebra'er de er altid stribede i sort og hvid" - Føre samtalen videre og på den måde vise barnet hvad man også kan tale om;
Voksen: "Hvordan kom i hen til zoologisk have?", "Hvad kunne du bedst li?" eller noget helt tredie
Ved efterfølgende at læse i brochurerne, tegne ting vi har set og vise billeder til folk, får vi også spredt oplevelsen ud over mange flere timer (dage og uger), end blot de 4 timer vi var i fx zoologiskhave. Vi også mere for pengene, hvilket jo bestemt ikke gør noget!
Denne sommer har Bjørn tilfældigvis været en del steder, hvor han har fået et spørgeskema.
Da Bjørn fx var på Zoologisk museum med børnehaven kom han hjem med et spørgeskema (indsat nederst i indlæget). Og denne sommer prøvede Bjørn for første gang Smålands legeområdet i Ikea, hvor man får et nummer og så leger mens ens forældre handler (vi har kigget virkelig mange gange ind af vinduet til det og nu ville han så gerne prøve).
Det er intentionen med begge spørgeskemaer at man udfylder dem og afleverer dem tilbage til hhv Zoologisk museeum og Ikea, men vi har med stor succes bare brugt dem til at tale om oplevelserne derhjemme. Nogle gange kan Bjørn godt have lyst til at fortælle mig lidt mindre end jeg har lyst til at han fortæller :-) Og her fungerede spørgeskemaerne faktisk rigtig godt. Ligeså snart jeg forklarede Bjørn at vi skulle udfylde dem så Zoologisk museeum kunne få af vide hvad gæsterne godt kunne lide, så næste udstilling de lavede kunne blive endnu bedre. Så var han helt med på at sidde koncentreret og svare på selv et 2 sider langt spørgeskema. Selvom det startede lidt som et påskud endte det med at jeg sendte dem spørgeskemaet, da det føltes som lidt for meget snyd, når han nu havde taget det så seriøst :-)
Ved at udfylde Ikea spørgeskemaet fandt vi ud hvad Bjørn havde leget med, af de mange muligheder, mens vi var væk. Og som det altid er; da han først kom igang med at fortælle væltede det frem for historier gengivelser af samtale.
Spørgeskemaet fra Zoologisk museeum er lavet til voksne. Derfor var der også en masse ord som Bjørn ikke kendte og som vi kunne tale om betydningen af i sammenhæng med hvad ham og hvad han så syntes. Fx: Hvem er mænd/kvinder/drenge/piger og hvad er forskellen? Hvad er en institution? Hvad betyder anspændt?
Men det villa da også være mærkeligt, hvis min kærlighed til spørgeskemaer ikke blev bare en lille smule nedarvet :-)