Bøhmandsfordriver

Forleden aften lavede vi en bøhmandsfordriver. 
Og hvad er så det tænker du måske?
Det er en særlig opfindelse til at fordrive bøh-mænd selvfølgelig!

Det starede med at Bjørn og hans far Adam, om morgenen, læste siden om bøhmandsfordriveren i bogen: Kalle & Palles sære opfindelser.

Denne bog er en af vores yndlingsbøger og vi har fået den af Bjørn's fætter, fordi den også har været en af deres yndlingsbøger. I bogen ser man flere af, de 2 venner, Kalle & Palle's fantastisk smarte og hyggelige opfindelser.
Bogen er rigtig god fordi der er så meget indhold man kan tale om på hver side, opfindelserne er sjove både for børn og voksne. Bogen opfordrer børn til selv at tænke kreativt, er godt afsæt for masser af samtaler...
  • hvordan fungerer denne opfindelse? 
  • hvad er opfindelsen lavet af? 
  • hvordan er andre ting lavet? 
  • ville den virke i virkeligheden? 
  • kunne vi tænker os sådan en? 
  • hvad kunne vi ellers tænke os at opfinde? 
  • hvorfor er det sjovt?
Hver opfindelse kan ses som små afsluttede forløb, som barnet selv kan forklare hvordan fungerer, og dermed forstå dybere, når bogen er blevet læst et par gange.
Udover Kalle & Palle's sære opfindelser har vi Kalle & Palle på arbejde af samme finske forfattere og højt på vores ønskeseddel står de 2 nye bøger: Kalle & Palle i børnehave + Kalle & Palle's sære bog om søvn

Efter Bjørn og Adam havde læst bogen blev de enige om at det ville være sjovt selv at bygge en bøhmandsfordriver. Efter børnehave fandt mig og Bjørn så siden frem og byggede vores egen bøhmandsfordriver.

Sådan hælder du masser af sprog og kognitivt indhold på denne type aktivitet
Da vi byggede fordriveren startede vi med at læse og tale om alle bøhmandsfordriverens dele igen - gentagelse er guld. Bagefter tog vi delene en af gangen...


Jeg spørger Bjørn: Hvad skal vi bruge?
Bjørn: En pind!
Mig: Hvad skal pinden bruges til?
Bjørn: Den skal bruges til at holde i og sætte de andre ting på, den er pinden!
Mig: Har vi en pind?
Bjørn: Hmmm.... Jov i min våben kasse!
Mig: Ja, find den!
Bjørn: Her er den. Hvad skal vi så ha?
Mig: Ja hvad skal vi så ha? Nu har vi pinden...
Bjørn: Så skal vi ha grønt bånd!
Mig: Hvad skal vi bruge det til?
Bjørn: Det skal rundt om pinden
Mig: Jeg tror ikke vi har noget grønt bånd. Er der noget andet vi kan bruge istedet?.... Hvad med tape?
Bjørn: Tape! Det kan vi godt bruge
Mig: Har vi noget tape et sted?
Bjørn: Ja, men hvor?
Mig: Så hent tapen, den ligger inde i skuffen under computeren.
Mig (lidt efter): Hvad skal vi mere bruge?

Og sådan fortsætter vi...
Jeg forsøger at få Bjørn til selv at regne ud hvilke dele vi skal bruge, om vi har dem, hvor vi har dem og hvad vi evt kan bruge i stedet. Han henter tingene og vi snakker sammen om hvor og hvordan vi skal sætte det sammen. På denne måde øver han sig i at se delene af helheden, regne ud hvilke funktioner de forskellige ting har, lærer noget om både konstruktion og samarbejde. Træner sin hukommelse når han prøver at huske hvad vi har og hvor (samt hvad det var han løb ud i køkkenet efter), sin motorik når han finder og samler opfindelsen. Han øver sig i at følge min instruktion og samtidig er der masser af sprogligt indhold (både ekspressivt og receptivt), da vi begge ord på alle dele af processen, hele tiden taler sammen om hvad vi gør og hvorfor vi gør det.

Du kan gøre præcis det samme med andre bøger: Bag en kage ud fra en kogebog eller byg det samme legehus som Totte. Og I behøver ikke gå ud fra en bog... Ved at dele opgaver op i flere på hinanden følgende instruktioner kan børn finde ud af rigtig meget. Hvis barnet skal have støttes i at overskue den samlede opgave, så tydelig gør processen ved først at skrive/tegne alle trinene sammen og start så fra starten og plant en blomst i en urtepotte, gør cyklen forårsklar eller rens toilettet.

Mens jeg skrev dette indlæg faldt jeg over denne her dreng der har lavet Kalle & Palle's multifunktionelle briller i lego

Tilsidst skal vi selvfølgelig prøve om bøhmandsfordriveren virker: