I indlægget her kan du læse mere om at lave mad med børn. Madlavning er en super god fælles aktivitet, hvor den voksne og barnet kan tale en masse sammen undervejs og øve sig i ting som: sekvensforståelse, følge instruktion, måle og veje, motorik, smage og lugte og føle,
Til vores pebernødder, brugte bare den opskrift der står bag på Dr.Oetker's Pebernød krydderi.
Først blev ingredienserne blandet i en skål. Ud over pebernød krydderiet skulle der kun æg, sukker, mel og smør i. Så det var lige til at overskue ;-)
Bagefter skulle dejen deles op, rulles og skæres i små stykker. Det var rigtig sjovt og let at håndtere for Bjørn. Undervejs snakkede vi om størrelsesforhold, brøker (halve, hele og kvarte) og tæller hvor mange vi laver.
Nogle af nødderne lavede vi meget runde, andre firkantede og nogle flade. På den måde fik vi også talt om forskellige former.
Efterhånden kom pebernødderne op på bagepladen og ind i ovnen. Vi bagte dem lidt længere den der stod i opskriften da vi godt kan li at de knaser godt.
Det er flere oplagte aktiviteter med pebernødder. De fungere for eksempel fremragende, som brikker til et hvert normalt spil med brikker.
Man kan øve sig i at tælle, i mængdelære og matematik. Det er fx oplagt at lave minus stykker a la:
- Hvormange pebernødder har vi her?
- Hvis jeg nu spiser 2, hvormange er der så tilbage?
- Hvormange pebernødder har du?
- Hvis jeg nu giver dig 2 mere, hvormange har du så?
Engang har Bjørn fået nogle pebernødder der var farvet med frugtfave, hvis man gør det kan man også øve ting med farver og sortering.
Den mest klassiske pebernødde-leg er jo nok "Mus". Her lægger man et antal pebernødder på en række. Den ene lukker øjnene, mens den anden vælger en "mus", herefter må den første tage/spise én pebernød af gangen indtil personen snupper "musen". Når musen blir taget råbes der "Muuuuuuuus".
Velbekommen - nu er det jul!