Vi er på vej på ferie!
Men inden vi rejser, kan jeg da lige nå at sætte en giveaway igang, så I har noget at lave mens jeg er væk :-)
Præmien er et super sæt med 6 Pixi-Sangbøger.
Sange er lette for børn at lære udenad og giver dem en masse information omkring rytme, tryk og rim.
Bøger er jo bare generelt en fantastisk hyggelig sproglig aktivitet.
Pixi-bøger er små så man kan have dem med alle steder, læse dem nårsomhelst og er altid overkommelige.
Derfor er pixi-sangbøger bare perfekte!
Bøgerne er dem fra Pixi serie nr 117 og indeholder masser af gode kendte sange.
Hvis du gerne vil vinde de 6 små bøger, så tilmeld dig i lodtrækningen via Rafflecopteren herunder senest d.16 februar, med det antal lodder du ønsker. Hvis du ikke ved hvordan man deltager i en Rafflecopter så se indlægget her.
a Rafflecopter giveaway
Feature med MinKusineMaria
Fornylig blev jeg kontaktet af the Popplet blog, der gerne ville vide lidt mere hvorfor og hvordan jeg brugte deres app Popplet.
Appen er et visuelt værktøj a la mindmap, som især er god til at illustrere sammenhænge, hierakier, strukturer og lignende. Som jeg blandt andet har brugt til at lave "stofble oversigten" i indlægget: "Stofbleer - hvorfor, hvad og hvordan?".
Du kan læse Popplet's interview med MinKusineMaria her.
Du kan lave ubegrænset antal popplets med Popplet appen, som koster 32kr, men der findes også en Gratis Popplet LIGTH version, hvor man dog kun kan lave 1 Popplet af gangen. Samt en online browser version (se instruktions video her), hvor du gratis kan lave 5 popplets af gangen når man har oprettet sig som bruger.
Se andre "Accessory" apps via indlægget her.
Appen er et visuelt værktøj a la mindmap, som især er god til at illustrere sammenhænge, hierakier, strukturer og lignende. Som jeg blandt andet har brugt til at lave "stofble oversigten" i indlægget: "Stofbleer - hvorfor, hvad og hvordan?".
Du kan læse Popplet's interview med MinKusineMaria her.
Du kan lave ubegrænset antal popplets med Popplet appen, som koster 32kr, men der findes også en Gratis Popplet LIGTH version, hvor man dog kun kan lave 1 Popplet af gangen. Samt en online browser version (se instruktions video her), hvor du gratis kan lave 5 popplets af gangen når man har oprettet sig som bruger.
Se andre "Accessory" apps via indlægget her.
Labels:
Andet,
Bloggin,
Computer,
Info,
iPad,
Kommunikation,
Logopæd,
tale-hørelærer,
tale-hørepædagog,
talepædagog,
www
Hjælp til de svære tal
I denne uge har Bjørn bedt mig flere gange om liiige at skrive et 5 tal for ham, på en eller anden tegning han har været midt i. Jeg havde egentlig ikke tænkt så meget over det indtil han i dag istedet spurgte om jeg ikke ville skrive "et af de svære tal". Det viser sig at han, det sidste stykke tid, har siddet og øvet sig i selv at skrive tal, men har opgivet at skrive fem-taller, fordi det blev ved med at gå galt.
For at hjælpe ham med at komme over bumpet i vejen, som fem-taller virkede til at være for ham, fandt jeg på, at vi sammen kunne lave et øveark. Først var han lidt nervøs, for det var jo det svære tal, men han kom heldigvis hurtigt med på planen.
Til at starte med, fik jeg ham til skrive alle tallene fra 1 - 10, så vi kunne de hvilke tal der var de svære. Efterhånden som han skrev talte vi om tallenes form og hvad de bestod af (streg op og så en lille spids tilden ene side, så det ligner lidt et flag = 4).
Vi talte også om rækkefølgen når man skrev hvert tegn. Nogle tal skrev han nedefra og op, hvor jeg kunne se, at jeg selv skriver dem oppefra og ned (fx tallet 2). Når han skrev dem nedefra så det ud til, at det var svært for ham at få tallene til at se helt rigtige ud. Samtidig kunne jeg mærke at han egentlig var lidt ked af at en voksen i børnehaven havde sagt at han ikke kunne finde ud af at skrive et rigtigt 1-tal (ved ikke om det er det hun har sagt, men det var tydeligvis det han havde forstået).
Derfor valgte jeg at bruge lidt tid på at tale med ham om hvad vi gjorde forskelligt når vi skrev de forskellige tal.
Først satte jeg fokus på hvordan den ene af os gjorde, ved for eksempel at sige: "når jeg skriver 2, starter jeg med buen" og derefter hvordan den anden gjorde "du starter med stregen" på en ikke dømmende facon "det er forskelligt hvad man gør, se beggedele blir til 2-taller :)". Derefter forsøgte jeg at åbne op for muligheden for at man sagtens kan prøve noget nyt, ved at sige jeg vil prøve på at skrive det på hans måde og så gøre det. Undervejs fik jeg Bjørn til at hjælpe mig, så jeg gjorde det "rigtigt" på hans måde. Dette gav en følelse at, at vi udvekslede ideer og ikke at bare var mig der havde al viden + skrev på den korrekte måde og ham der gjorde det forkert og bare skulle rette ind efter mig. Herefter fortalte jeg, at jeg synes det var svært for mig at få buen til at være som jeg gerne ville have den, når jeg startede nedefra. For at give ham ideen om at rækkefølgen man skrev tallet i kunne have indflydelse på resultatet.
Et barn der var mindre sart overfor kritik, ville jeg måske bare ha instrueret i at skrive tallene oppefra og ned og forklaret, at det var smart at skrive tallet sådan, fordi det gjorde det lettere at give de enkelte dele de rigtige former og størrelsesforhold. Men jeg ved, at lige præcis min søn ikke accepterer at nogen insinuerer at hans måde at gøre noget på er forkert og enten bliver vred eller ked af det (stamme, mød æblet).
Herefter tegnede jeg lynhurtigt nogle øveark (se herover), som han kunne øve sige på. Først lavede vi 5-tallet (se videoen herunder) og bagefter ville han også gerne lave blandt andet 2 og G. Han valgte selv ting han synes var svære at skrive.
Øvearkerne var byggede op sådan så man starter med at tegne inde i en form, mere end at skrive. Da jeg tænkte man kunne bruge disse store 5-taller at tale om del elementerne. Herefter lavede jeg stiplede linier, som han blot skulle følge for at skrive et 5-tal. De stiplede linier startede med prikkerne så tæt at det mere eller mindre var fuldt optrukne linier, og fik så langsomt færre og færre prikker indtil han til sidst skulle skrive et 5-tal helt selv.
Jeg synes det fungerede rigtig fint. Øvearkene var langtfra perfekte, men med børn er det ofte en god ide at gå efter den perfekte timing frem for den perfekte udformning :-)
Se også nogle mere kunstneriske bogstaver i indlægget: "Bjørn skriver min mormors gebis af" og Bjørns første forsøg på bogstaver i: "Vi skriver bogstaver 3"
For at hjælpe ham med at komme over bumpet i vejen, som fem-taller virkede til at være for ham, fandt jeg på, at vi sammen kunne lave et øveark. Først var han lidt nervøs, for det var jo det svære tal, men han kom heldigvis hurtigt med på planen.
Til at starte med, fik jeg ham til skrive alle tallene fra 1 - 10, så vi kunne de hvilke tal der var de svære. Efterhånden som han skrev talte vi om tallenes form og hvad de bestod af (streg op og så en lille spids tilden ene side, så det ligner lidt et flag = 4).
Vi talte også om rækkefølgen når man skrev hvert tegn. Nogle tal skrev han nedefra og op, hvor jeg kunne se, at jeg selv skriver dem oppefra og ned (fx tallet 2). Når han skrev dem nedefra så det ud til, at det var svært for ham at få tallene til at se helt rigtige ud. Samtidig kunne jeg mærke at han egentlig var lidt ked af at en voksen i børnehaven havde sagt at han ikke kunne finde ud af at skrive et rigtigt 1-tal (ved ikke om det er det hun har sagt, men det var tydeligvis det han havde forstået).
Derfor valgte jeg at bruge lidt tid på at tale med ham om hvad vi gjorde forskelligt når vi skrev de forskellige tal.
Først satte jeg fokus på hvordan den ene af os gjorde, ved for eksempel at sige: "når jeg skriver 2, starter jeg med buen" og derefter hvordan den anden gjorde "du starter med stregen" på en ikke dømmende facon "det er forskelligt hvad man gør, se beggedele blir til 2-taller :)". Derefter forsøgte jeg at åbne op for muligheden for at man sagtens kan prøve noget nyt, ved at sige jeg vil prøve på at skrive det på hans måde og så gøre det. Undervejs fik jeg Bjørn til at hjælpe mig, så jeg gjorde det "rigtigt" på hans måde. Dette gav en følelse at, at vi udvekslede ideer og ikke at bare var mig der havde al viden + skrev på den korrekte måde og ham der gjorde det forkert og bare skulle rette ind efter mig. Herefter fortalte jeg, at jeg synes det var svært for mig at få buen til at være som jeg gerne ville have den, når jeg startede nedefra. For at give ham ideen om at rækkefølgen man skrev tallet i kunne have indflydelse på resultatet.
Et barn der var mindre sart overfor kritik, ville jeg måske bare ha instrueret i at skrive tallene oppefra og ned og forklaret, at det var smart at skrive tallet sådan, fordi det gjorde det lettere at give de enkelte dele de rigtige former og størrelsesforhold. Men jeg ved, at lige præcis min søn ikke accepterer at nogen insinuerer at hans måde at gøre noget på er forkert og enten bliver vred eller ked af det (stamme, mød æblet).
Herefter tegnede jeg lynhurtigt nogle øveark (se herover), som han kunne øve sige på. Først lavede vi 5-tallet (se videoen herunder) og bagefter ville han også gerne lave blandt andet 2 og G. Han valgte selv ting han synes var svære at skrive.
Øvearkerne var byggede op sådan så man starter med at tegne inde i en form, mere end at skrive. Da jeg tænkte man kunne bruge disse store 5-taller at tale om del elementerne. Herefter lavede jeg stiplede linier, som han blot skulle følge for at skrive et 5-tal. De stiplede linier startede med prikkerne så tæt at det mere eller mindre var fuldt optrukne linier, og fik så langsomt færre og færre prikker indtil han til sidst skulle skrive et 5-tal helt selv.
Jeg synes det fungerede rigtig fint. Øvearkene var langtfra perfekte, men med børn er det ofte en god ide at gå efter den perfekte timing frem for den perfekte udformning :-)
Se også nogle mere kunstneriske bogstaver i indlægget: "Bjørn skriver min mormors gebis af" og Bjørns første forsøg på bogstaver i: "Vi skriver bogstaver 3"
Labels:
Baby,
Bogstaver,
børn,
DIY,
Egne Materialer,
Finmotorik,
Følg barnet,
Grafem,
Indskoling,
Lav selv,
Mellemtrin,
Skrive,
Småbørn,
Tal
Vind en BG flip
I samarbejde med Ko&Ko, har jeg nu kunne lave en giveaway med en super præmie!
Som I så i indlægget "Stofbleer - hvorfor, hvad og hvordan?", brugte vi ikke papirsbleer, men genbrugte moderne stofbleer da Bjørn var lille og gør det også nu med Cleo.
Et af vores yndlings mærker har klart været BumGenius. Vi har været rigtig glade for deres formsyede bambus bleer (fældede næsten en tåre da jeg fandt ud af at de var udgået af produktion) og vi har brugt deres lommebleer utrolig meget, da det var var den ble vi valgte til vuggestue-brug, da Bjørn skulle starte der.
BumGenius laver også et All-in-2 blesystem (hvis du ikke forstår de mystiske betegnelser så klik hen og læs indlægget om stofbleer) der hedder BumGenius Flip. Sådan én har Mette hos Ko&Ko være så venlig at sætte på højkant til denne konkurrence.
Bleen består af et beskyttende PUL wrap med plads til et (eller flere) sugende indlæg, der lukkes enten med trykknapper eller velcro. Når man skifter en tisseble behøver man bare skifte indlægget samt måske dup-tørre wrappet.
Det sugende indlæg man putter ned i wrappet findes i 3 versioner:
Den ble du kan vinde i denne konkurrence er udgaven med Velcro i farven Græsgrøn. Du vælge selv om du ønsker Organic eller Starydry. Se bleen her.
Du deltager ved at tilmelde dig Rafflecopter lodtrækningen herunder senest d.19 januar!
OBS: Det første spørgsmål er obligatorisk ( + meget nemt at svare på) og åbner op for mulighed for at få yderligere lodder i trækningen. Så du har endnu større chance for at vinde.
Hvis du ikke ved hvordan du tilmelder dig en Rafflecopter, så se indlægget her.
Og klik endelig forbi Ko&Ko, hvis du er til stofbleer, uldtøj eller kapok dyner ligesom os :-)
a Rafflecopter giveaway
Som I så i indlægget "Stofbleer - hvorfor, hvad og hvordan?", brugte vi ikke papirsbleer, men genbrugte moderne stofbleer da Bjørn var lille og gør det også nu med Cleo.
Et af vores yndlings mærker har klart været BumGenius. Vi har været rigtig glade for deres formsyede bambus bleer (fældede næsten en tåre da jeg fandt ud af at de var udgået af produktion) og vi har brugt deres lommebleer utrolig meget, da det var var den ble vi valgte til vuggestue-brug, da Bjørn skulle starte der.
BumGenius laver også et All-in-2 blesystem (hvis du ikke forstår de mystiske betegnelser så klik hen og læs indlægget om stofbleer) der hedder BumGenius Flip. Sådan én har Mette hos Ko&Ko være så venlig at sætte på højkant til denne konkurrence.
Bleen består af et beskyttende PUL wrap med plads til et (eller flere) sugende indlæg, der lukkes enten med trykknapper eller velcro. Når man skifter en tisseble behøver man bare skifte indlægget samt måske dup-tørre wrappet.
Det sugende indlæg man putter ned i wrappet findes i 3 versioner:
- Organic, hvor indlægget er lavet af økologisk bomuldsjersey, som man kan vaske og bruge igen og igen.
- Staydry, hvor indlægget er lavet microfiber (der tørrer/suger hurtigere), som man kan vaske og bruge igen og igen.
- Engangs, hvor indlægget minder om en papirble, lavet af cellulosefluf + stivelsesbaseret lim + ca 3g af de superabsorberende. Disse indlæg smides i skraldespanden efter brug og er fx gode hvis man skal være et sted hvor man ikke har mulighed for at opbevare eller vaske de brugte indlæg, men stadig gerne vil minimere sit skraldeaftryk på planeten.
Den ble du kan vinde i denne konkurrence er udgaven med Velcro i farven Græsgrøn. Du vælge selv om du ønsker Organic eller Starydry. Se bleen her.
Du deltager ved at tilmelde dig Rafflecopter lodtrækningen herunder senest d.19 januar!
OBS: Det første spørgsmål er obligatorisk ( + meget nemt at svare på) og åbner op for mulighed for at få yderligere lodder i trækningen. Så du har endnu større chance for at vinde.
Hvis du ikke ved hvordan du tilmelder dig en Rafflecopter, så se indlægget her.
Og klik endelig forbi Ko&Ko, hvis du er til stofbleer, uldtøj eller kapok dyner ligesom os :-)
a Rafflecopter giveaway
Abonner på:
Opslag (Atom)