Videoen skulle bruges som illustration af,
hvor glad Cleo blir første gang hun så noget nyt gammelt legetøj, vi havde taget ned fra loftet til hende.
Hun blev glad, men det er ikke så tydeligt på videoen :-)
Så jeg puttede ikke videoen i indlægget.
Men da jeg senere så videoen, kom jeg til at tænke på at jeg i et stykke tid har ville afprøve nogle af de muligheder man har for at tilføje elementer til sine youtube video og at denne video måske ville være god til det.
På den måde er videoen i stedet kommet til at handle om:
Hvordan man kan have en sprogstimulernde samtale med en baby.
Eller et andet menneske, som ikke holder samtalen kørende som forventet eller har brug for støtte af ordforråd, fonologi eller syntax.
Kodeordne er: Lyt + Tal + Gentag + Udvid.
- Lyt til lydene, men lyt også til deres initiativer i samtalen både dem de viser med deres sprog og deres krop.
- Tal en masse, men uden at du stjæler hele samtalen. Benvævn ting og sager og sæt ord på tanker, følelser og handlinger. Både dine og barnets.
- Gentag de ord og sætninger barnet siger. Men udtal orderne korrekt og brug korrekt sætningsopbygning.
- Udvid de ord og sætninger barnet siger. Der skal kommer lidt mere på, så barnet kan høre hvad man ellers kan sige i situationen og lærer mere om de ord barnet i forvejen kender's indbyrdes forhold til andre ord.
Havde jeg vidst, at selve min interaktion med Cleo i kommunikationen ville være det der var i fokus, havde jeg nok strammet mig mere an. Været mere pædagogisk, deltaget mere (var ret træt), lyttet mere, kørt hendes initiativer til leg mindre over, sat endnu flere ord på og blevet ved med de enkelte del-leg i længere tid. Men måske er det egentlig meget fint at videoen ikke er top tunet :-)
Cleo 18mrd
Når du ser videoen så husk venligst lige på, at dette er første gang jeg prøver at sætte de der talebobler ind. Så det går altså lige lidt for hurtigt en gang imellem - men sådan er kommunikation - man skal være vaks.
Det bliver allerede bedre i anden halvdel af videon.
Du kan jo også springe lidt frem og tilbage. Læse boblerne først, spole lidt tilbage, husk hvad du skal lægge mærke til og se det ske igen. Videoen er også lidt lang og der er lidt stavefejl, men igen, du kan jo spole i det :-)
Jeg synes selv interaktionerne der starter ca 4:45 og 6:55 er rigtig gode.
Hvad vil du se?
Er der et eller andet du godt kunne tænke dig at se en video af? Hvad siger du når I bygger tårn sammen? Hvordan kan man lege med biler og samtidig lære om farver? Eller andet... så skriv en kommentar eller send mig en mail, så skal jeg kigge på det :-)PS:
Sylvanian huset, de små dyr og møbler er fra da jeg selv var barn. Dengang hed de dog ikke Sylvanian families, men Skovens dyr. Jeg var SÅ glad for dem og det har Cleo også været.For et par måneder siden fandt et par små dyr inde på Bjørns værelse som hun var meget glad for at lege med. For nogle uger siden vandt jeg så, helt perfekt, 3 pakke med små figurer i en give away på en anden blog.
OG med tanke på det indlæg videoen originalt var tiltænkt, blir jeg altså også lige nød til at udpege at:
De strømpebukser Cleo har på har vi købt fra nye. Hendes bluse har vi arvet af en ven. Trøjen har vi arvet af en stor pige der bor i vores gård.
Min kjole har jeg arvet af svigermor og bæltet har jeg købt på et loppemarked for små 10 år siden.
Gulvtæppet har vi købt fra nyt i IKEA. Babysengen og reolen til højre, har vi købt gennem den blå avis. Sengeranden har vi arvet. Sengetøjet har vi fået som gratis indmeldesgave i Børn i Byen klub. Det behøver ikke være dyrt at have børn.