Google Images-leg for ordforrådet

En meget simpel leg som er rigtig fin for ordforrådet. Fordi selve indholdet i legen er at tale rundt om forskellige ting og koncepter.
Det eneste I skal bruge er noget der har internet adgang.


I går ind på Google og søger på et eller andet ord, som barnet allerede er interesseret i eller som du tænker kunne være noget for barnet. Husk at udvide barnets verden ved at præsentere ting du, udfra din viden om barnet, tænker vil vække barnets interesse.

Først kommer dine søgeresultater for web søgningen frem, men hvis du klikker på "Images" lige under søgefeltet vises image-søgeresultaterne for dit søgeord - som når man søger på GoogleImages.
Herunder har vi gjort det med svampe (ved ikke lige hvor Bjørn fik den ide fra).

Websøgeresultater

Imagesøgeresultater

Hvordan gør vi?

  1. Først taler vi om hvad man kunne søge efter, hvad man nok ville få at se og hvorfor det kunne være interessant.
  2. Så finder vi sammen ud af hvordan søgeordet staves.
    Benævner alle bogstavernes navne og siger deres lyde.
    Hvis der ikke kommer nok gode billeder frem når søgeordet er stavet på dansk, så skriver jeg det på engelsk i stedet.
  3. Sammen kigger vi på billederne og taler om det vi ser.
    Vi beskriver billederne visuelt "Den der svamp er meget lang og tynd, den er rød for oven og brunlig for neden"
    Vi forestiller os hvordan de mærkes, smager, lugter og hvad de måske kan.
  4. Sammenligner billederne "Den der svamp er meget stor, den der er meget lille".
  5. Bestemmer forskellige over- eller underkategorier og ser hvor mange billeder vi kan finde i den kategori. Fx "svampe der gror på træer", "Røde svampe", "Svampe nogen har plukket"

    Øverst i Image søgeresultaterne foreslår Google selv nogle underkategorier. De kan også være gode at klikke videre på. Herunder har Google foreslået Edderkopper, Myrer og Græshopper da vi søgte på insekter.




  6. Taler om det der sker lige uden for billede.
    Hvor er billede mon taget? Hvad skal billede bruges til?
  7. Relaterer billederne til os selv.
    Vi beskriver vores følelser omkring de forskellige billeder. Hvilke en kan vi allerbedst lide, hvilke kan vi ikke lide og hvorfor. Taler om hvilke svampe vi har set i virkeligheden.
  8. Taler om løst og fast, især løst, som vi bliver inspireret til af billederne. 
  9. Ofte leder ét søgeord os hen til at søge på ét andet ord.
    Hvis vi fx ser en svamp under vandet som ser rigtig sjov ud, så søger vi videre for at finde flere undervands-svampe. Efter svampe kom vi fx både forbi undervandssvampe, koraller, selvlysende planter og insekter for at ende ved insekter.

    På den måde kan man også komme ud i samtaler omkring sprogets dobbelt (og flere) betydninger. Herunder er fx 2 billeder der begge kom frem da vi søgte på "svampe under vandet". Ordene passer jo til begge billeder, men hvordan er betydningerne forskellige?
Svamp under vandet
Svamp under vandet

Undervejs får for også øvet praktiske sætninger som:
"Kan du rulle lidt ned?"
"Skal jeg rulle lidt ned?"
"Kan du klikke på den der?"
"Må jeg se den der som...?"
"Prøv at se den med.....
"Jeg synes..."

God fornøjelse!
Og skriv gerne nogle af de ting I kan lide at søge på og tale om, som en kommentar til dette indlæg :-)
Så kan andre måske snuppe ideen.

Babyerne

I går aftes så mig og Adam den skønneste dokumentar - Babies.
Jeg optog den på DR for længe siden, men bare ikke fået set endnu.


Filmen følger 4 babyer fra de bliver født til de er 1½-2år (det var her de måtte stoppe med at filme fordi børnene blev for bevidste om at de blev filmede).

De 4 babyer kommer for forskellige dele af verden. Man møder to by-babyer: Mari fra Tokyo i Japan og Hattie fra San Francisco i USA samt to land-babyer: Ponijao fra Opuwo i Namibia og Bayar fra Bayanchandmani i Mongoliet.
Der er ingen tale i filmen, blot billeder der viser de helt nære hverdagsagtige særlige øjeblikke i babyernes liv.

Se traileren herunder med lidt af den super fine introscene, hvor Ponijao sidder og leger med en anden baby.


Hvis du får chancen for at se denne film så gør det. Den var super god, der var rigtig mange fine øjeblikke der viser babyernes verden og udviklende vekselvirkning med verden. Og det er rigtig sjovt, både at se hvordan man, med den største selvfølge, gør ting helt anderledes i forskellige dele af verden og hvordan så mange ting er fuldstændig det samme i en hytte på savannen og i en skyskraber i en storby.


Og når du så har set filmen kan du læse små interviews med babyernes familier. Her kan du her læse et kort interview med de 4 børns familier. Jeg fik i al fald opklaret et par mysterier som, hvad er det røde halløj der smør på kroppen i Namibia gør godt for og hvor tæt babyer typisk er på de store køer i Mongoliet.

Tilslut en sød video med en meget træt pige :-)

Vind Custom Boards App

Smarty Ears har været så søde at sponsorere 1 eksemplar af Custom Boards Premium appen til giveaway.
Så nu kan du helt gratis få adgang til alle de flere tusind illustrationer, masser af templates og komme hurtigt igang med at lave dine egne undervisningsmaterialer.

Læs om appen i indlægget: Print selv med Custom Boards Premium



Du deltager ved at tilmelde dig Rafflecopteren herunder, senest mandag d.23/9-2013.
Hvis du ikke ved hvordan du tilmelder dig en Rafflecopter lodtrækning, så se her.

Held og lykke!
a Rafflecopter giveaway

Print selv med Custom Boards Premium

Jeg har lige fået en ny app af Smarty Ears. Og jeg tror du vil synes at den er super smart!
Læs mere her:
https://itunes.apple.com/dk/app/custom-boards-premium/id463344117?mt=8&uo=4&at=10lPzD&ct=CustomBoardsPRE

Appen hedder Custom Boards Premium (199kr) og kan hjælpe dig til at lave forskellige kort, spil, opgaver, AAC boards og andre opsætninger, med illustrationer, med tekst og farver du selv vælger, super nemt! Bagefter kan du gemme og sende det du har lavet som pdf via email eller dropbox. Så du kan printe dem ud, på den papirstørrelse du ønsker.

Denne app er altså ikke et spil i sig selv (selv om du godt kan låse skærmen og bruge fx spillepladerne som spilleplader på iPaden), som de apps jeg har under customizable apps, men primært et værktøj til at lave materialer til udprint.

Det er lyn hurtigt og let, for eksempel at lave sit eget vendespil eller ludospil.
Der træner den sproglige dimension dit barn har brug for.

I Premium udgaven er der over 11.000 illustrationer (det er faktisk over dobbelt så mange som Boardmaker - jeg har dog ikke talt efter ;-) og 100 templates (skabeloner til forskellige formål) indbygget fordelt på kategorierne:
Activities&Games, Devices&Switches, Signs&Lables, Grids&Boards, SChedules&Calenders og Worksheets.

https://itunes.apple.com/dk/app/custom-boards-premium/id463344117?mt=8&uo=4&at=10lPzD&ct=CustomBoardsPRE

Appen er klart den dyreste app jeg indtil videre har anbefalet, men den findes også en gratis version.
I gratis versionen får du kun 1000 illustrationer og kun 1 af templates'ne i hver af de 6 kategorier. Men du kan se dem alle, så du ved hvad du evt betaler for at få mere i Premium udgaven.
Update okt 2013: gratis udgaven er desværre blevet fjernet fra AppStore og der er ikke udsigt til at den kommer tilbage, da udvikleren har valgt at bruge ressourcerne på betalings udgaven.

Jeg har lavet flere forskellige materialer her det sidste stykke tid og jeg har ikke støt på noget jeg ikke kunne illustrere med de indbyggede billeder. Hvis du vil kan du dog også bruge billeder du har taget med din iPad, gemt i Photos eller søge direkte i GoogleImages.

Her er 2 af mine materialer:
Semantisk stimulerende kategoriserings opgave.
Er tingen stor eller lille i virkeligheden?
Fonologisk dominosæt.
Ord der starter med /gʁ /
Jeg kan især godt lide Activities&Games og de simple Grids&Boards templates, der har rigtig mange forskellige anvendelsesmuligheder. Hvis du har børn som bruger en eller anden form for alternativ kommunikations udstyr (AAC med papir indsat) er der også mulighed for at du finder en template der passer til i kategorien Devices&Switches.


Sådan fungerer appen

Basis funktionerne er rimelig lige til:
Tap på den template katergori du vil ind i.
Tap den den template du vil bruge.
Tap det felt du vil indsætte noget i.
Vælg billede. Skriv tekst.
Tap på feltet for at komme retur.

Her vælger du baggrundsfarven for feltet.
Her skriver du tekst og vælger skrifttype.
Her kan du udvælge specifikke kategorier af illustrationer.
I det øverste søgefelt skriver du hvad du søger i illustrations arkivet (husk at skrive på engelsk og tænk over alternativer), i midten åbner du din iPad fotos og yderst til højre tapper du for at søge direkte i GoogleImages.


Du kan læse mere om Custom Boards her.

Smarty Ears Apps er grundlagt af en talepædagog. De udviklere apps til logopæder og er én af den slags udvikler jeg ville ønske vi havde plads til i Danmark (vi er desværre så mange dansktalende mennesker på verdens plan til det ville løbe rundt). Se alle deres apps lige her.
Ingen af dem fungerer optimalt på dansk, men nogle af dem kan man godt bruge, bare lidt anderledes hvis man ønsker. Om ikke andet er det sjovt at se hvordan det ser ud og hvor mange apps til kommunikations undervisning der findes til de engelsk talende - man blir lidt misundelig (Se et andet misundelsesindlæg her).

Se Smarty Ears egen instruktions video til Custom Boards herunder:



Vind Custom Boards - Premium!

Smarty Ears har været så søde at sponsorere 1 eksemplar af Custom Boards Premium appen. Så nu kan du helt gratis få adgang til alle de flere tusind illustrationer, masser af templates og komme hurtigt igang med at lave dine egne undervisningsmaterialer.
Du finder konkurrencen her (fra søndag d.16/9-2013)

En baby's første ord - TED talk

Nogen elsker TED talks andre hader dem - jeg hører til den første slags :)

TED talks er en af grundene til jeg overveje at stoppe mit kabel-tv abonnement, da man kan gå fra det ene spændende/interessante/sjove/specifikke video-foredrag til det andet. Jeg opdagede først TED talks i 2010 via en af mine yndlings youtube're Natalie Tran, hun skulle nemlig tale på EG konferencerne der viste sig at være en udløber af TED.




Af all time TED favorites er klart The puzzle of motivation af Dan Pink og Reducing fear of birth in the U.S. culture af Ina May Gaskin. Via Ken Robinsons's efterhånden ret kendte men stadig super gode og rammende animerede talk "Changing Education Paradigms" (herunder). Fandt jeg også hans "Bring on the learning revolution" på TED.



Denne her skal I altså også lige se!

For et stykke tid siden så jeg Deb Roy (director at the Cognitive Machines group at the MIT Media Lab, where he studies how children learn language, and designs machines that learn to communicate in human-like ways) fortælle om, hvordan omfattende videooptagelser og dataanalyser blev brugt til at monitorere hans søns sproglige udvikling fra 0-2år. Nu ved jeg i al fald hvad jeg ønsker mig i barselsgave hvis jeg skal have flere børn!

Talken handler om hvordan læring af sprog foregår i kommunikation og i udveksling mellem mennesker. Se de word-scapes der opstår, når de fysisk tracker, ikke bare hvornår og hvordan, men også hvor læring af forskellige ord forgår. Deb kommer ind på hvordan voksne både systematisk og ubevidst tilpasser deres niveau til barnet og man kan hører (bogstavelig talt) hvordan hans dreng fx lærer at sige ordet "vand".


Har du nogle TED talks eller andre online foredrag du elsker?
Del dem som en kommentar til dette indlæg! Tak

Shufflebooks

Hvis du ikke kender dem allerede... Så mød Shufflebook konceptet!


En Shufflebook er en bog med en masse sider, men i stedet for at siderne er limet sammen i ryggen (så de altid hænger sammen og kommer i den samme rækkefølge), er siderne løse og opbevarede i en lille kasse (så man kan gøre med dem hvad man har lyst til).
- til de små

- til de større

HVOR meget vi leger med vores Shufflebooks, gik faktisk først helt op for mig, da jeg sad og kiggede efter billeder til dette indlæg. Vi har virkelig mange billeder der er taget mens et af børnene leger med kortene eller hvor man lige kan se et kort eller to liggende i baggrunden.
 
Der findes på nuværende tidspunkt 6 forskellige Shufflebooks. Vi har de 3 som er sangbøger: "Kom og syng med os - til de små", "Kom og syng med os - til de store" og "Kom og syng med os - Jul".

    

I 11 af årets måneder, er det de 2 første vi synger sammen. Cleo er glad både for sangene til "de store" og for dem "til de små". Der er 29 sange i hver kasse og det er alle mest kendte børnesange + et par knap så kendte. Hvis der er nogle af sangene man ikke kender, så er hjælpen nær. På Shufflebook.dk kan du nemlig hører melodierne til alle sangene, super smart - lige her.






6 forskellige Shufflebooks pænt på rækker.
Vores Shufflebooks - de er jo til for at blive brugt...
På den ene side af kortet står sangteksten og på den anden side er der et billede der passer til.
Det er oplagt at kigge sammen på billederne og tale om hvad fra sangen, det er som er tegnet.
Når vi sidder og synger med Cleo vender vi teksten mod os selv og billede mod hende.

Børn er rigtig gode til at se, huske og anvende sammenhænge, og derfor lærer de hurtigt hvilket billede, der hører til hvilken sang.
Nu hvor Bjørn er blevet så stor, kigger vi også nogle gange på teksten sammen. Her kan jeg udpege hvor i teksten jeg er nået til og vise hvordan man ser at der kommer et nyt vers osv.

Når Cleo gerne vil synge, kommer hun typisk selv med en af hendes sangbøger eller en af vores Shufflebooks. Nogle gange er det en bestemt sang hun vil synge, som vi finder blandt alle kortene andre gange tager vi kortene en af gangen og synger.
Men ofte bruger vi kortene mere legende...


Fordelene ved Shufflebooks format er alt det ekstra I kan gøre, fordi kortene kan tages ud af kassen.

I kan kaste med kortene uden at der sker noget, stable kortene, bygge korthuse, tælle kort, fordele og sammensætte kortene efter forskellige kriterier.
Og hvordan kan man så udnytte disse muligheder? Her er nogle eksempler på hvordan vi gør:

Mine sange og dine sange.
På sporet af sang.

Aaargh, Cleo har vist været i kortene.
  • Begge børn har været rigtig glade for de sortere kortene.
    Med Cleo har vi typisk bare sorteret dem i "de sange vi har sunget" og "de sange vi ikke har sunget". Vi laver typisk en bunke på hver side af Cleo. Hun kan rigtig godt lide det strukturerede forløb dette giver.
    Med Bjørn sorterer vi sangene i: dem jeg rigtig godt kan lide, dem jeg ikke kan lide og dem midt i mellem. Dem vi kender og dem vi ikke kender. Dem med mennesker på og dem uden mennesker på billede. Langsomme og hurtige sange. m m..
    Nogle gange finder Bjørn sine yndlingssange og vi hjælpe Cleo med at finde hendes og så synger vi skiftevis sange fra hver af deres bunker.
  • En person tager et antal kort hver og holder dem ligesom spillekort. Den anden trækker så et kort og vi synger samen.
  • Vi leger tampen brænder, hvor det bliver varmere jo tættere man kommer på gemmestedet, med eller uden ledetråde, og når man finder kortet skal man synge sangen.
    Eller en variation hvor den, der har gemt kortet, synger sangen, der er på kortet, indtil kortet er fundet. Når den, der leder kommer tættere på synges der højere, og når den, der leder går den forkerte retning synges der svagere. 
  • Kortene kan spredes ud på gulvet og bruges til hukommelsesleg.
    "Find Bro bro brille", "Find en sang der handler om en kat" eller "Find den sang jeg synger nu...". Kortene kan enten ligge med billede eller tekst op af, alt efter hvor svært det skal være og hvor gammelt barnet er.
  • Vi lægger baner ud med kortene i stuen. Mens vi synger skal man gå på kortstiens rute. Eller vi går på ruten og synger den sang vi stopper på.
  • I starten, da Bjørn ikke kendte kortene så godt, legede vi også med at gætte hvilken sang kortet indeholdt ud fra billedet. Vi talte om hvad det forestillede, og om vi kunne komme i tanke om sange, hvor noget sådan indgik. 
  • Da Cleo var helt lille stillede vi kortene rundt i kanten af hendes tremmeseng og lavede på den måde en sengerand med billeder fra sange hun kendte.
  • Mange gange har vi også bare lagt kortene i små bunker for derefter at smadre bunkerne, så kortene flyver til alle sider.
  • Når vi rydder kortene op øver vi os i at tælle til 29
    

Kortene er også lette at have med, fordi man kan nøjes med at tage et par stykker med,
lige dem man ha lyst til den dag.

De har faktisk også holdt ret godt til Cleo's lidt alternative brug...


Fungerer fint som reflektor for blitzen.
Fungerer fint som bidering.
På videoen herunder er det tydeligt at se, både hvor glad Cleo er for at synge, for kortene og for endelig at have forstået legen, hvor vi tager et kort af gangen og synger, og kunne udføre den selv.

Hvis man spørger moren er der ikke noget sødere:



Du kan se Shufflebook's egen video - lige her. På Shufflebook.dk er der også et par kopiark, der passer til nogle af sangene som I kan downloade og farve sammen - lige her.
Allerede sidste jul, skrev jeg en lille smule om Jule-sang-udgaven - se indlægget her



OBS: De hurtige kan lige nå at bestille med gratis fragt resten af August måned 2013

Collins Big Cat - gratis interaktive customizable bog-apps

Collins
De engelske børnebøger Collins Big Cat har til et par af deres bøger tilknyttet en gratis app version.
Fine små historier med farverige tegninger og interaktive elementer (noget der bevæger sig eller reagerer på anden vis, når man tapper på det eller små opgaver på siden).

Der er 3 forskellige måder at bruge bøgerne "Read to me", "Read by myself" og "Story Creator".
Bøgerne kommer kun med engelsk tekst og oplæsning, så den første mode kan bruges som den er, hvis der er tale om et barn der kan eller er ved at lære engelsk.
 
 

"Read by myself" kan du bruge med danske. Sproget er simpelt og flere af bøgerne har ikke særlig meget tekst, så du kan sagtens simultantolke handlingen. Tal om billederne med barnet og opfind måske selv handlingen. Tal om de interaktive elementer i finder under vejs (- hvis du ikke kan gætte hvor disse elementer er, så tap på den lille pote i nederste højre hjørne). I begge modes kan I optage jeres egen oplæsning/fortælling af bogen og vælge at afspille den i stedet for den engelske.


"Story Creator" mode er det som gør disse bog-apps rigtig spændende.
Her får du adgang alle elementer fra bogen. Så du kan genfortælle eller sammensætte en helt ny historie selv ved hjælp af de baggrunde, figurer og genstande du lige har læst om.
Der kan indsættes tekst og tale bobler og indtales lyd.

Dette er simpelthen fantastisk smart og perfekt til dialogisk oplæsning, arbejde med ordforrådet og til at generere samtale ud fra de historier man læser sammen.
Børnene kan også alene arbejde videre med de fortællinger, koncepter og ord som de lærer ved højtlæsningen, ved at lege med historiens elementer. Men får selvfølgelig mest ud af det, hvis deres tanker også kommer ud i samtale med den voksne undervejs eller bagefter.


Du kan finde de 8 bøger lige her (Gratis):

3D bogstaver til væggen

Se lige de her fine 3D papir bogstaver til væggen Mr. Printables har lavet.


Du downloader skabelonerne gratis - lige her.
Printer de bogstaver du ønsker, på den farve papir du ønsker.
Eller printer dem på hvidt papir og farver dem selv - Det tror jeg er det vi skal lave i weekenden...


Mange børn har lettere ved at kende bogstaverne fra hinanden hvis de er fysiske størrelser og ikke bare streger på et papir.

Vælg et par bogstaver ud som er relevante for dit barn - barnets, bedstemors, kaninens eller tegnefilmheltens navn fx.
Klip, farv og fold bogstaverne sammen. Tal samtidig om bogstavernes navne, deres lyde, deres form og hvilke ord I kender dem far.

Det er også Mr. Printables som har de super søde gratis alfabet kort, som MinKusineMaria har været med til at lave. Se dem her.