Kvindelige LEGO forskere

Der er kommet et nyt LEGO sæt som vi SKAL have.
Det hedder Research Institute (21110) og indholder en kvindelig astronom, en kvindelig kemiker og en kvindelig palæontolog.
Den endelige udgave af LEGO sættet

Det er jo ikke hver dag man ser legetøj der forsøger at rykke sig bare en smule væk fra det typisk stereotype dreng- og pigelegetøj.
Se indlæggene: "Julegaveønsker til alle børn", "løb som en pige" og "80'er LEGO til alle"

Sættet er blevet lavet via LEGO Ideas projektet, som er en platform, hvor alle (også dig) kan gå ind og fortælle om sin ide til noget som burde være lavet i LEGO. Herefter går folk ind og stemmer på de ideer de godt kan lide. Hvis ideen får over 10.000 støtter bliver den taget op til LEGO review og muligvis sat i produktion.

Der er mange rigtig sjove ting, hvad enten din yndlingstvserie er BBC's Sherlock Holmes, Panter Tanter, eller du bare godt kunne tænke dig et LEGO verdenskort.

Ellen's originale forslag til LEGO

Det er den hollandske forsker Ellen Kooijman, som til daglig er leder af Vegacenteret i Stockholm, der fik ideen til sættet helt tilbage i 2012. Læs et lille interview med hende her.

I hendes originale forslag til LEGO er der kvinder i flere forskellige professionelle situationer, men det er altså kun forskerne der har fundet vej til butikkerne. Det må altså være sjovt at se sit eget LEGO sæt blive til.

Og ja nu skriver jeg butikkerne, men æsken er limited edition og derfor desværre ikke lige til at købe i enhver Toys r Us. Via online LEGO shop skulle det dog være muligt, men mindre der er udsolgt ligesom det lynhurtigt gjorde så snart det var udkommet.

Jeg tror i al fald vi skal have det, både for at støtte initiativet og fordi Bjørn vil synes godt om de små kemiske kolber og dino-skelettet.



Se TheBrickBlogger's anmeldelse af sættet her.
For yderligere perspektiv, se artiklen her.
Og følg @LegoAcademics, for a se hvad de kvindelig LEGO akademikere ellers laver når de ikke sidder fast på deres små plader.

Se eventuelt også Hasbro's forsøg på at udvide NERF skumskyder-linie med produkter målrettet piger.


Det ser ud til at målrettet piger = malet pink og lilla.
Som sagt i indlægget her er det små skridt og måske til tider 1 frem og 2 tilbage, men det er trods alt rart at se en pige i en legetøjsreklame med fysisk overskud og kraft.