Ja, der er tit gang i mange ting herhjemme.
På en måde vænner man sig til det. På en måde vænner man sig aldrig til det.
Det er som sagt sjældent, at jeg kun laver en ting af gangen, men her for et stykke tid siden opdagede jeg pludselig at jeg i 25 min, havde siddet ved computeren, med noget af Frankas legetøj hængende lige ned foran mit ansigt og computerskærmen.
Så vant til distraherende elementer, at jeg uden at tænker over det bare kiggede uden om.
For at illustrere har jeg lavet gif'en herunder (som Adam synes er herre uhyggelig :-D).
At lære både i relationen og af relationen
Jeg kan ikke huske hvor det var jeg hørte sætningen, men jeg synes den var god lille reminder, der i al fald har hængt fast hos mig....
Børn lærer i relation og af relation.
Nyt læres når børnene er sammen med os, men også af selve det, at børnene er sammen med os.
Hvis relationen ikke er tilstede kan man næsten ligeså godt opgive at videregive læring, hvorfor en god relation er en god investering og læring i sig selv.
Lidt i samme tråd har jeg herunder samlet nogle skønne videoer af børn der tydeligvis har lært noget i af de voksne omkring dem. Jeg tvivler på at det er noget de voksne har forsøgt at lære dem bevidst. Men disse børn har være i relation til deres tætte voksne, observeret dem og på den måde "fået det ind med modermælken".
Måske er det fordi jeg selv lige var på førstehjælpskursus i går, men rimelig imponerende baby der her giver hjertemassage:
Hvis du ikke har set den lille mini korleder i videoen herunder, så god fornøjelse. Det er helt utroligt som hele udtrykket, kroppen og følelsesudtrykket rammes.
Lidt en anden musik genre, men hør lige en skøn lille 2 årig rapper:
Stadig hiphop genren, men nu dans. Jeg er især vild med hans holding og små bevægelser, når han står og kigger på farens stykke, SÅ godt ramt.
Og tilsidst en video hvor læringen går den anden vej. For glem ikke at vi voksne også lærer både i og af vores relation til børnene.
I video herunder har et kompani med moderne dansere taget en 1 årig med til træning får at få ny inspiration til naturlige bevægelser. Også sødt at se hans undren og glæde over denne lidt kongens efterfølgr leg :-)
Børn lærer i relation og af relation.
Nyt læres når børnene er sammen med os, men også af selve det, at børnene er sammen med os.
Hvis relationen ikke er tilstede kan man næsten ligeså godt opgive at videregive læring, hvorfor en god relation er en god investering og læring i sig selv.
Lidt i samme tråd har jeg herunder samlet nogle skønne videoer af børn der tydeligvis har lært noget i af de voksne omkring dem. Jeg tvivler på at det er noget de voksne har forsøgt at lære dem bevidst. Men disse børn har være i relation til deres tætte voksne, observeret dem og på den måde "fået det ind med modermælken".
Måske er det fordi jeg selv lige var på førstehjælpskursus i går, men rimelig imponerende baby der her giver hjertemassage:
Hvis du ikke har set den lille mini korleder i videoen herunder, så god fornøjelse. Det er helt utroligt som hele udtrykket, kroppen og følelsesudtrykket rammes.
Lidt en anden musik genre, men hør lige en skøn lille 2 årig rapper:
Stadig hiphop genren, men nu dans. Jeg er især vild med hans holding og små bevægelser, når han står og kigger på farens stykke, SÅ godt ramt.
Og tilsidst en video hvor læringen går den anden vej. For glem ikke at vi voksne også lærer både i og af vores relation til børnene.
I video herunder har et kompani med moderne dansere taget en 1 årig med til træning får at få ny inspiration til naturlige bevægelser. Også sødt at se hans undren og glæde over denne lidt kongens efterfølgr leg :-)
Vind en Økologisk MamasLIFE strækvikle til baby
Når man har børn, og især babyer, er der mange ting og sager som diverse butikker og reklamer synes man ikke kan leve uden.
Meget af dette lever man altså fint uden...
Hvis du er tvivl om hvad børn har brug for og ikke brug for, så se indlægget her: "4 ting børn ikke har brug for".
Der er dog 1 produkt, som vi har været overordentlige glade for.
Det er slynger!
Slynger og bæreseler i forskellige afskygninger.
Du kan se hvilke slynger og bæreseler vi har og har haft i indlægget her.
Der er altså bare ikke nogen smartere og hyggeligere måde at være tæt på sit barn mens man transporterer sig eller laver ting og sager.
Både når man skal udenfor hjemmet og det skal være nemt og fleksibelt. Men også når man for eksempel bare gerne vil nå at sætte vasketøj over eller lave aftensmad, men baby ikke er tilfreds med at blive lagt for sig selv - er slyngen en mulig løsningen.
For man blir altså skør af at forsøge at gøre al ting med én arm, mens baby hænger op den anden (tro mig).
Derudover kommer jo alle de ergonomiske argumenter for slynger, for slet ikke at tale om tryghedsskabende kvaliteter ved at blive båret.
Til nyfødte er slynger af vikle typen den bedste.
Når man ikke er så erfaren med vikler er en vikle af strækstof, kaldet en strækvikle, nemmere at binde (end en fastvikle lavet af fast stof).
Anne-Louise fra MamasLIFE har i sin online butik samlet en masse forskellige gode og brugbare produkter til børn og deres forældre, blandt andet flere forskellige strækvikler.
Jeg har nu fået lov til at udlove en af hendes nyere strækvikler, som præmie denne giveaway.
En super fin, råhvid, økologisk MamasLIFE strækvikle til en værdi af 499 kr. Se den HER.
Den perfekte vikle til en lille ny!
Og en SUPER præmie, hvis jeg skal sige det selv :-)
For at deltage skal du svare på et simpelt spørgsmål, nemlig:
Hvor lang er den strækvikle fra MamasLIFE, som hedder MamaFLEXI wrap?
Hvis du har brug for lidt hjælp, kan du finde svaret på MamasLIFE.dk.
Når du har svaret på indgangsspørgsmålet, har du mulighed for at få flere lodder i lodtrækningen og dermed større chance for at vinde, ved at følge, kommentere eller uploade billeder på Facebook eller Instagram.
Disse muligheder kommer til syne når du har svaret på indgangsspørgsmålet.
Deltag senest søndag d.5/4, så trækker jeg lod mandag d.6/4.
a Rafflecopter giveaway
Meget af dette lever man altså fint uden...
Hvis du er tvivl om hvad børn har brug for og ikke brug for, så se indlægget her: "4 ting børn ikke har brug for".
Der er dog 1 produkt, som vi har været overordentlige glade for.
Det er slynger!
Slynger og bæreseler i forskellige afskygninger.
Du kan se hvilke slynger og bæreseler vi har og har haft i indlægget her.
Der er altså bare ikke nogen smartere og hyggeligere måde at være tæt på sit barn mens man transporterer sig eller laver ting og sager.
Både når man skal udenfor hjemmet og det skal være nemt og fleksibelt. Men også når man for eksempel bare gerne vil nå at sætte vasketøj over eller lave aftensmad, men baby ikke er tilfreds med at blive lagt for sig selv - er slyngen en mulig løsningen.
For man blir altså skør af at forsøge at gøre al ting med én arm, mens baby hænger op den anden (tro mig).
Derudover kommer jo alle de ergonomiske argumenter for slynger, for slet ikke at tale om tryghedsskabende kvaliteter ved at blive båret.
Til nyfødte er slynger af vikle typen den bedste.
Når man ikke er så erfaren med vikler er en vikle af strækstof, kaldet en strækvikle, nemmere at binde (end en fastvikle lavet af fast stof).
Anne-Louise fra MamasLIFE har i sin online butik samlet en masse forskellige gode og brugbare produkter til børn og deres forældre, blandt andet flere forskellige strækvikler.
Jeg har nu fået lov til at udlove en af hendes nyere strækvikler, som præmie denne giveaway.
En super fin, råhvid, økologisk MamasLIFE strækvikle til en værdi af 499 kr. Se den HER.
Den perfekte vikle til en lille ny!
Og en SUPER præmie, hvis jeg skal sige det selv :-)
For at deltage skal du svare på et simpelt spørgsmål, nemlig:
Hvor lang er den strækvikle fra MamasLIFE, som hedder MamaFLEXI wrap?
Hvis du har brug for lidt hjælp, kan du finde svaret på MamasLIFE.dk.
Når du har svaret på indgangsspørgsmålet, har du mulighed for at få flere lodder i lodtrækningen og dermed større chance for at vinde, ved at følge, kommentere eller uploade billeder på Facebook eller Instagram.
Disse muligheder kommer til syne når du har svaret på indgangsspørgsmålet.
Deltag senest søndag d.5/4, så trækker jeg lod mandag d.6/4.
a Rafflecopter giveaway
MinKusineMaria på Instagram
Som du måske så, var der noget nyt i den seneste giveaway.
Det var nemlig muligt at deltage via Instagram.
MinKusineMaria er nemlig kommet på Instagram.
Hvis jeg skal være helt ærlig er det sgu lidt blevet min barsels-hobby.
Det perfekte tidspunkt til et nyt socialt medie.
Så hvis du er på Instagram er du mere end almindelig velkommen til at følge @MinKusineMaria.dk, hvor jeg poster lidt hverdags billeder, lidt om de indlæg jeg arbejder på og overraskende mange videoer.
Her er det første billede jeg Instagrammede:
Som logopæd er Instagram også en super fin kilde til inspiration. For eksempel lægger mange udenlandske SLP'er (= Speech- and Language Pathologist = Logopæder) billeder op fra deres dagligdag, hvor du kan være heldig at få en god ide, som man ellers aldrig havde set eller bare blive klogere på folk i sammen situation som dig.
Mange af de SLP'er, der har blogs lægger tit billeder ud af ideer som måske virker lidt for små til at skrive en hel blog post om. Eller ting de er ved at arbejde på og måske ikke lige når at skrive indlæg om (det kender jeg rigtig godt selv, der er så mange ting der ligesom bare har svært ved at nå at blive til indlæg fordi de bliver overhalet af andre ideer).
Prøv for eksempel at se det her bord, er det ikke bare for smart, så kan man sidde omringet af børn og med adgang til alle ens materialer - mums.
Se herunder hvilke hashtags Allison fra SpeechPeeps foreslår at man følger for at se logopædirelaterede billeder. Og læs hendes indlæg med flere gode argumenter for at komme med på instagram.
Udover ovenstående, vil jeg blandt andet forsøge at bruge følgende danske hashtags, som I meget gerne må være med på: #logopædi #børnesprog #livetsomlogopæd #talepædagog #sprogstimulering
Det var nemlig muligt at deltage via Instagram.
MinKusineMaria er nemlig kommet på Instagram.
Hvis jeg skal være helt ærlig er det sgu lidt blevet min barsels-hobby.
Det perfekte tidspunkt til et nyt socialt medie.
Så hvis du er på Instagram er du mere end almindelig velkommen til at følge @MinKusineMaria.dk, hvor jeg poster lidt hverdags billeder, lidt om de indlæg jeg arbejder på og overraskende mange videoer.
Her er det første billede jeg Instagrammede:
Som logopæd er Instagram også en super fin kilde til inspiration. For eksempel lægger mange udenlandske SLP'er (= Speech- and Language Pathologist = Logopæder) billeder op fra deres dagligdag, hvor du kan være heldig at få en god ide, som man ellers aldrig havde set eller bare blive klogere på folk i sammen situation som dig.
Mange af de SLP'er, der har blogs lægger tit billeder ud af ideer som måske virker lidt for små til at skrive en hel blog post om. Eller ting de er ved at arbejde på og måske ikke lige når at skrive indlæg om (det kender jeg rigtig godt selv, der er så mange ting der ligesom bare har svært ved at nå at blive til indlæg fordi de bliver overhalet af andre ideer).
Prøv for eksempel at se det her bord, er det ikke bare for smart, så kan man sidde omringet af børn og med adgang til alle ens materialer - mums.
Se herunder hvilke hashtags Allison fra SpeechPeeps foreslår at man følger for at se logopædirelaterede billeder. Og læs hendes indlæg med flere gode argumenter for at komme med på instagram.
Udover ovenstående, vil jeg blandt andet forsøge at bruge følgende danske hashtags, som I meget gerne må være med på: #logopædi #børnesprog #livetsomlogopæd #talepædagog #sprogstimulering
Farvel Internet Explorer
Hvis du læser dette indlæg er der 21% chance for at du gør det via Internet Explorer. Som er Microsofts browser, som nu officielt er ved at blive udfaset.
Via Google Analytics, kan jeg nemlig se allemulige demografiske ting om de læsere bloggen har. Det er super smart, så jeg fx ved hvilke browsere jeg skal tjekke mit design virker på osv.
Men der har faktisk også overrasket mig lidt, hvor meget jeg kan se uden overhoved at gå særlig meget op i det. Så kan ikke lade være med at tænke på, hvormeget de professionelle der går op i sådan noget kan se om os.
Det er mit indtryk at dem der bruger Internet Explorer enten:
A) ikke går op i hvilken browser de bruger
B) er tvunget af en eller anden IT afdeling til at bruge Internet Explorer
Jeg har (som mange, i flere år), nærmest aggressivt, foretrukket først FireFox og nu Chrome.
Som jeg kan se at henholdsvis 5% og 24% af jer, bruger til at læse dette.
Den browser jeg bruger allermest er dog (ligesom 40% af jer) Safari. Grunden til dette, er nok at det er Apples browser, som iPad/iPhone benytter som standard. Og det bare er derfra mange af os er på internettet.
Derfor må jeg indrømme at jeg fnes en del, af Buzzfeeds sammenfatning af Internet Explorers liv og farvel - se den lige her.
Via Google Analytics, kan jeg nemlig se allemulige demografiske ting om de læsere bloggen har. Det er super smart, så jeg fx ved hvilke browsere jeg skal tjekke mit design virker på osv.
Men der har faktisk også overrasket mig lidt, hvor meget jeg kan se uden overhoved at gå særlig meget op i det. Så kan ikke lade være med at tænke på, hvormeget de professionelle der går op i sådan noget kan se om os.
Det er mit indtryk at dem der bruger Internet Explorer enten:
A) ikke går op i hvilken browser de bruger
B) er tvunget af en eller anden IT afdeling til at bruge Internet Explorer
Jeg har (som mange, i flere år), nærmest aggressivt, foretrukket først FireFox og nu Chrome.
Som jeg kan se at henholdsvis 5% og 24% af jer, bruger til at læse dette.
Den browser jeg bruger allermest er dog (ligesom 40% af jer) Safari. Grunden til dette, er nok at det er Apples browser, som iPad/iPhone benytter som standard. Og det bare er derfra mange af os er på internettet.
Derfor må jeg indrømme at jeg fnes en del, af Buzzfeeds sammenfatning af Internet Explorers liv og farvel - se den lige her.
KigKage
De sidste par måneder, har jeg leget løbende med at lave en opskrift med nogle gode ingredienser vi ofte har på lager, man hurtigt kan bage og som smager af lækker kage.
Kagens hovedingrediens er kikærter!
Og den er bare mums!!
Jeg elsker at prøve mig frem og min familie er heldigvis meget toldmodige. Det er nemlig ikke alt jeg forsøger, der har være lige godt.
Som en vens (meget høflige) søn engang sagde, efter han havde tage en bid af noget der på overfladen lignede en kanelsnegl; "det smager ikke helt som det plejer". Og nej det gør det sjældent - det smager bedre og/eller ofte sundere.
Men NU er den der!
Men nu tror jeg sgu endelig denne her kage er kommet i mål, da min veninde, som ikke vidste hun var forsøgskanin og bare troede hun skulle ha et stykke kage i dag sagde; "årh ja den er god, den skal jeg ha' opskriften på".Så her kommer opskriften til jer alle :)
Opskriften herunder er den størrelse der passer ned i min elskede minihakker med glasskål (vi er ved at udfase al plastik), som jeg har købt HER.
Ved at lave den i minihakkeren er det kun 1 enkelt skål, 1 gaffel, 1 kniv og 1 måleske, jeg skal sætte i opvaskemaskinen når jeg er færdig - og nem oprydning er klar topprioritet for mig!
Dog bliver kagen nogle cm højere og mere lækkersvampet = mere kageagtig, som på billede herover. Hvis man laver en dobbelt portion af opskriften herunder.
Men så skal man altså enten have den store foodprocessor frem eller hakke i minihakkeren og blande ingredienser i større skål med en håndmikser - hvilket øger mængden af opvasken lidt...
1. Hak 50 g valnødder + 25 g solsikkekerner til smulder
2. Tilsæt 1 dåse kikærter, hvor væsken lige er hældt fra og saften fra 1 citron og kør blanding til en jævn konsistens (husk lige at rive citronskallen af citronen inden du klemmer saften ud).
3. Tilsæt 1 æg + 75 g kokossukker (blandt andet fra Urtekram, se her hvis du ikke kender kokossukker) + 1,5 tsk vaniljepulver (det der fra Urtekram, pulver - ikke vaniljesukker) + 1 tsk bagepulver + ½ tsk natron + skallen fra 1 citron + 50 g kokosolie + 50 g mel.
4. Hak 50 g mørk chokolade og ved i dejen sammen med 50 g rosiner.
5. Put bagepapir i en form og spred dejen i formen.
Vi bruger vores ovnfaste fad på ca 20 x 20 cm eller vores ovnfaste stegepande på Ø 24 cm.
6. Bag i ca 30 min ved 175 grader.
Hvis du laver dobbelte-portion-versionen, så bag i ca 45 min ved 175 grader.
7. Køl af og spis
Glæder mig til at høre hvad i synes. Nu har jeg noget kage der skal spises!
Bogstavtyven
Jeg faldt fornylig over en ny bog, som viste sig at være super god, til børn med eksempelvis udtale vanskeligheder.
Bogen har nemlig indbygget lydlig opmærksomhed i historien og viser konsekvenserne ved forkert udtale af enkeltstående lyde, præsenteret på en måde, hvor alle kan være med.
Den hedder Bogstavtyven (230 kr) og er skrevet af Maria Rørbæk og illustreret af Siri Melchior.
I korte træk handler bogen om pigen Anna der vågner en morgen og så er alle hendes A-lyde blevet til U-lyde. Det er bogstavtyven der har været på spil og sammen med sin bror Anton og farfar går de på jagt efter bogstavtyven så hun kan få sine A'er tilbage.
For uden A'er er der en masse ord der lyder helt forkert.
Det særlig gode ved bogen er, at udover den let forståelig og moderat (børne-) spændende historie, sætter fokus på sproglyde - og det faktum at det har konsekvenser for ordene og deres betydning, når man ændrer 1 enkelt lyd/bogstav.
Derfor er bogen god til børn med udtalevanskeligheder eller andre børn man gerne vil synliggøre dette faktum for.
Aldersmæssigt vil jeg sige 3 - 7 år ca.
Der er flere sider i bogen Anna irriteres over, at hendes ord lyder forkert og der er så mange gentagelser af konceptet at problemet bliver tydeligt for barnet man læser bogen med.
Anna er uforskyldt i hendes situation. Og selv om hun får hjælp af både storebror og farfar, må hun selv handle aktivt for at få løst sit problem og få lydene tilbage. hvilket jeg synes er en fin parallel til mange børns arbejde med de sproglyde de mangler.
Find nogle ord der starter med forskellige bogstaver/lyde (start evt med jeres navne da det er ord barnet kender rigtig godt og ofte først får et grafemisk/visuelt/ordbilled forhold til) skriv bogstaverne ned på separate papirstykker, også selvom barnet ikke kender bogstavernes lyde eller navne, da det er med til at synliggøre strukturen i aktiviteten/systemet > fjern et bogstav, hvordan lyder det nu > put et andet bogstav på i stedet, hvordan lyder det nu > lad den ene lukke øjnene og lad bogstavtyven stjæle et bogstav, hvilket bogstav er det der mangler > osv...
Tegn jeres egne bogstavtyve med inspiration fra første og sidste opslag i bogen (se herover), lad jeres bogstavtyve flyve over og stjæle bogstaver som i har spredt ud i rummet. Sammel de stjålne bogstaver og sig lydene sammen.
Det viser sig at Maria også har skrevet bøgerne om krokodillebarnet, som kommer ud i så pædagogiske problemer som at sige NEJ, farvel til sin sut og at hans lillebror er dum i de 3 bøger i serien :-)
Bogen har nemlig indbygget lydlig opmærksomhed i historien og viser konsekvenserne ved forkert udtale af enkeltstående lyde, præsenteret på en måde, hvor alle kan være med.
Den hedder Bogstavtyven (230 kr) og er skrevet af Maria Rørbæk og illustreret af Siri Melchior.
Historien
I korte træk handler bogen om pigen Anna der vågner en morgen og så er alle hendes A-lyde blevet til U-lyde. Det er bogstavtyven der har været på spil og sammen med sin bror Anton og farfar går de på jagt efter bogstavtyven så hun kan få sine A'er tilbage.
For uden A'er er der en masse ord der lyder helt forkert.
Det særlig gode ved bogen er, at udover den let forståelig og moderat (børne-) spændende historie, sætter fokus på sproglyde - og det faktum at det har konsekvenser for ordene og deres betydning, når man ændrer 1 enkelt lyd/bogstav.
Derfor er bogen god til børn med udtalevanskeligheder eller andre børn man gerne vil synliggøre dette faktum for.
Aldersmæssigt vil jeg sige 3 - 7 år ca.
Der er flere sider i bogen Anna irriteres over, at hendes ord lyder forkert og der er så mange gentagelser af konceptet at problemet bliver tydeligt for barnet man læser bogen med.
Anna er uforskyldt i hendes situation. Og selv om hun får hjælp af både storebror og farfar, må hun selv handle aktivt for at få løst sit problem og få lydene tilbage. hvilket jeg synes er en fin parallel til mange børns arbejde med de sproglyde de mangler.
Leg videre med lyde
Det er oplagt at lege bogstavtyv-leg når man har læst bogen. Dette kan gøres på 1000 måder, men eksempelvis:Find nogle ord der starter med forskellige bogstaver/lyde (start evt med jeres navne da det er ord barnet kender rigtig godt og ofte først får et grafemisk/visuelt/ordbilled forhold til) skriv bogstaverne ned på separate papirstykker, også selvom barnet ikke kender bogstavernes lyde eller navne, da det er med til at synliggøre strukturen i aktiviteten/systemet > fjern et bogstav, hvordan lyder det nu > put et andet bogstav på i stedet, hvordan lyder det nu > lad den ene lukke øjnene og lad bogstavtyven stjæle et bogstav, hvilket bogstav er det der mangler > osv...
Tegn jeres egne bogstavtyve med inspiration fra første og sidste opslag i bogen (se herover), lad jeres bogstavtyve flyve over og stjæle bogstaver som i har spredt ud i rummet. Sammel de stjålne bogstaver og sig lydene sammen.
"Gode" råd til forældre
Jeg kan ikke helt sikker på, hvor jeg har fået den fra, men da nogle af vores venner snart skal have deres første barn kom jeg til at tænke på den nedenstående infographic med gode råd til forældre.
Dog må jeg indrømme at der er flere af dem med de røde udråbstegn, som vi har gjort/gør med glæde :-) Som "Checking Baby's Diaper" og "Clearing Baby's Nose".
Dog må jeg indrømme at der er flere af dem med de røde udråbstegn, som vi har gjort/gør med glæde :-) Som "Checking Baby's Diaper" og "Clearing Baby's Nose".
Hvis du vil have nogle rigtig gode råd til hvordan du som forælder stimulerer dit barns sprog udvikling. Så se indlægget HER, med mine 10 bedste sprogråd.
Hvad er det bedste og/eller dårligste råd om forældreskab du har fået?
Hvad er det bedste og/eller dårligste råd om forældreskab du har fået?
Mine 10 bedste sprogråd - gratis til dig
Jeg har et lille dokument, som jeg har arbejdet på løbende i lang tid efterhånden.
Den egentlige plan var at lægge det ud her på bloggen når det blev færdigt.
Men efterhånden har jeg indset at det vil være en evig "work-in-progress".
Så nu får I det og så kan det være der på sigt kommer nogle opdateringer :-)
I dokumentet "Mine 10 bedste sprogråd", har jeg samlet en masse information omkring sprogstimulering, i et forholdsvis kort og spiseligt format.
Jeg har brugt dokumentet som udgangspunkt for samtale med pædagoger og forældre.
Da det er i samtalen vi finder ud af, hvordan de forskellige ideer, koncepter og metoder fra sprogstimuleringsrådene, kan fungere i hverdagen.
Sprogrådene er sat op i små afsnit, så man kan klippe lige netop de områder ud, som man har brug for at blive mindet om, og med tegninger fra MyCuteGraphics så det bliver lidt mere farverigt.
Måske er du rigtig god til give dig god tid når du taler med dit barn, men du glemmer at udnytte de daglige aktiviteter til relevant samtale - så er det det første afsnit af sprogrådene som du klipper ud og bruger som toiletseddel.
Måske husker du at lytte til barnet og anerkende barnets forsøg på kommunikation, men du glemmer at gentage barnets ytringer korrekt - så er det et af de andre afsnit du klipper ud og hænger op.
Og hvis du nu sidder og tænker: "hvad er en toiletseddel?" Så se indlægget HER.
Mine 10 bedste sprogråd kan hentes via min Selz butik.
Du tilmeldes automatisk mit nyhedsbrev når du henter dem, men du kan nemt framelde det, hvis du ikke er interesseret og tilgengæld er sprogrådene gratis.
På nuværende tidspunkt findes der 3 udgaver:
Den egentlige plan var at lægge det ud her på bloggen når det blev færdigt.
Men efterhånden har jeg indset at det vil være en evig "work-in-progress".
Så nu får I det og så kan det være der på sigt kommer nogle opdateringer :-)
I dokumentet "Mine 10 bedste sprogråd", har jeg samlet en masse information omkring sprogstimulering, i et forholdsvis kort og spiseligt format.
Jeg har brugt dokumentet som udgangspunkt for samtale med pædagoger og forældre.
Da det er i samtalen vi finder ud af, hvordan de forskellige ideer, koncepter og metoder fra sprogstimuleringsrådene, kan fungere i hverdagen.
Sprogrådene er sat op i små afsnit, så man kan klippe lige netop de områder ud, som man har brug for at blive mindet om, og med tegninger fra MyCuteGraphics så det bliver lidt mere farverigt.
Måske er du rigtig god til give dig god tid når du taler med dit barn, men du glemmer at udnytte de daglige aktiviteter til relevant samtale - så er det det første afsnit af sprogrådene som du klipper ud og bruger som toiletseddel.
Måske husker du at lytte til barnet og anerkende barnets forsøg på kommunikation, men du glemmer at gentage barnets ytringer korrekt - så er det et af de andre afsnit du klipper ud og hænger op.
Og hvis du nu sidder og tænker: "hvad er en toiletseddel?" Så se indlægget HER.
Mine 10 bedste sprogråd kan hentes via min Selz butik.
Du tilmeldes automatisk mit nyhedsbrev når du henter dem, men du kan nemt framelde det, hvis du ikke er interesseret og tilgengæld er sprogrådene gratis.
På nuværende tidspunkt findes der 3 udgaver:
- PDF 4 sider - med flere råd pr side.
- PDF 11 sider - med 1 råd pr side.
- EPUB - e-bogs format med 1 råd pr side
Kan åbnes med iBooks og flere apps, ex BookCreator, som den også er lavet med.
ASHA's Evidence maps
Den store amerikanske forening ASHA (American Speech-, Language- and Hearing Associasion) har en gratis resurse, som i al fald er ny for mig...
Evidens-baserede-praksis (EBP), som har været det helt store buzzword de sidste par år, kræver viden om forsknings resultater.
Og ASHAs Evidence maps er et værktøj som på sigt, skal gør det nemmere at finde disse forskningsresultater, så man kan tage evidens baserede beslutninger i sin evidens-baserede-praksis.
Altså det ben i EBP-trekanten der hedder "External Scientific Evidence".
Du finder kortværktøjet på ncepmaps.org, hvor du vælge i mellem forskellige audiologopædiske områder, alt efter hvad du har brug for evidens omkring.
OBS Update: ASHA's evidenc maps er nu rykket HER hen
Kortet er stadig underudarbejdelse og vil i sagens natur ændre sig løbende.
Og selvom kortet er udarbejdet af den største faglige forening indenfor det audiologopædiske felt, så skal man, som en sand evidens baseret praktiker, jo huske også at forholde sig til hvem/hvordan indhold er udvalgt, hvad der ikke er medtaget og relevansen for lige netop det specifikke område du søger efter.
Du kan læse mere om hvordan man kan bruge kortet her, men det fungerer rimelig simpelt ved at du klikker der frem til det udfra forskellige kategorier, ned i mere og mere specifik viden. Alle områderne er i første omgang delt op i "Assessment/Diagnosis", "Treatment" og "Service delivery".
Hvis du trænger til en lille reminder omkring EBP så kan du evt starte med powerpointpræsentationerne fra et af de 3 oplæg på ALF's NyborgStrand kursus 2014's søjle om EBP:
Hazel Roddam -"Is evidence-based practice reality or rhetoric?"
Jytte Isaksen - "Klinisk ekspertise og borgerenspræferencer i evidensbaseret praksis"
Hanna Maler Rytter - "Evidensbaseret praksis i hjerneskaderehabilitering"
Eller den nu til dansk oversatte bog:
"Implementering af evidensbaseret praksis - i det logopædiske arbejdsfelt" af Jemma Skeat & Hazel Roddam
Evidens-baserede-praksis (EBP), som har været det helt store buzzword de sidste par år, kræver viden om forsknings resultater.
Og ASHAs Evidence maps er et værktøj som på sigt, skal gør det nemmere at finde disse forskningsresultater, så man kan tage evidens baserede beslutninger i sin evidens-baserede-praksis.
Altså det ben i EBP-trekanten der hedder "External Scientific Evidence".
Du finder kortværktøjet på ncepmaps.org, hvor du vælge i mellem forskellige audiologopædiske områder, alt efter hvad du har brug for evidens omkring.
OBS Update: ASHA's evidenc maps er nu rykket HER hen
Kortet er stadig underudarbejdelse og vil i sagens natur ændre sig løbende.
Og selvom kortet er udarbejdet af den største faglige forening indenfor det audiologopædiske felt, så skal man, som en sand evidens baseret praktiker, jo huske også at forholde sig til hvem/hvordan indhold er udvalgt, hvad der ikke er medtaget og relevansen for lige netop det specifikke område du søger efter.
Du kan læse mere om hvordan man kan bruge kortet her, men det fungerer rimelig simpelt ved at du klikker der frem til det udfra forskellige kategorier, ned i mere og mere specifik viden. Alle områderne er i første omgang delt op i "Assessment/Diagnosis", "Treatment" og "Service delivery".
Hvis du trænger til en lille reminder omkring EBP så kan du evt starte med powerpointpræsentationerne fra et af de 3 oplæg på ALF's NyborgStrand kursus 2014's søjle om EBP:
Hazel Roddam -"Is evidence-based practice reality or rhetoric?"
Jytte Isaksen - "Klinisk ekspertise og borgerenspræferencer i evidensbaseret praksis"
Hanna Maler Rytter - "Evidensbaseret praksis i hjerneskaderehabilitering"
Eller den nu til dansk oversatte bog:
"Implementering af evidensbaseret praksis - i det logopædiske arbejdsfelt" af Jemma Skeat & Hazel Roddam
Toiletsedler
A hvaffor noget?
Hvis der er noget man skal huske, vil mindes om eller lære kan det være en god ide at hænge en seddel op et synligt sted.
Traditionelt hænger mange sedler op på deres køleskabe, men det er min erfaring at man ofte har for travlt, med at lave mad eller andet, til overhoved at se disse køleskabs-sedler. Samtidig kan der på køleskabe og opslagstavler ofte hænge så mange ting, at man ikke se "skoven for bare træer" - og så virker de jo ikke rigtig efter hensigten.
Et langt bedre sted at hænge sedler op til sig selv (eller andre) er toilettet! Og det er fordi:
Toiletsedler er noget jeg har brugt, siden dengang jeg læste og der, især op til eksamener, var mange modeller, lister og anatomiske struktur, der skulle læres mere eller mindre uden ad.
Gentagelser hjælper på hukommelsen.
Og ved at hænge tegninger, lister og huske-remser på min toiletdør, som var lige ud for toilettet. Er jeg sikker på at jeg forholdsvis smertefrit, har fået det antal gentagelser der skulle til, for at indarbejdet en masse faktuel information i min samlede viden.
Som sagt kan du bruge toiletseddel-tricket til hvad som helst du har brug for gentagelser af.
Både hvis du har behov for at lagre ny viden, hvis du vil mindes om at ringe til oldefar, hvis du vil minde et andet menneske om at trække ud i toilettet og/eller at du elsker dem og hvis du har et særligt citat eller mantra du har brug for at få gentaget (se mine yndlings citater i indlægget her).
Du skal hænge dine toiletsedler der, hvor du ikke kan undgå at se dem.
Herunder kan du se vores toilet og hvor jeg placerer vores toiletsedler.
Personligt er jeg meget til tegninger, visuelle modeller og infographics, fordi min hukommelse er mest effektiv når den arbejder visuelt.
Men toiletsedlen kan være lige det som fungerer bedst for dig.
Se indlægget her, hvordan jeg printer mine egne post-its.
Hvis der er noget man ved, at man vil gentage for sig selv for evigt... Så er det jo meget moderne at få en tatovering.
Måske er du ikke helt sikker på det skal være for evigt, men i al fald mere end et par måneder... Det kan være en mere generel eller måske poetisk betragtning. Så kan man også vælge at få lavet en wallsicker med beskeden, det er da en lidt sjov ide (se indlægget her, hvordan familievejleder Lola Jensen har sin egen serie med citater som wallstickers).
Hvis der er noget man skal huske, vil mindes om eller lære kan det være en god ide at hænge en seddel op et synligt sted.
Traditionelt hænger mange sedler op på deres køleskabe, men det er min erfaring at man ofte har for travlt, med at lave mad eller andet, til overhoved at se disse køleskabs-sedler. Samtidig kan der på køleskabe og opslagstavler ofte hænge så mange ting, at man ikke se "skoven for bare træer" - og så virker de jo ikke rigtig efter hensigten.
Et langt bedre sted at hænge sedler op til sig selv (eller andre) er toilettet! Og det er fordi:
- Her kommer alle, én til flere gange om dagen.
- Her har man ofte ikke så travlt og der sker ikke så meget andet der kan tage ens opmærksomhed.
- Her er der ikke så megen visuel støj, så sedlen træder tydeligt frem.
- Her er man ikke vant til at der hænger noget og lægger derfor særligt mærke til det.
- Her har man tiden til at tænke over det man ser og dermed lagre det bedre i hukommelsen.
Toiletsedler er noget jeg har brugt, siden dengang jeg læste og der, især op til eksamener, var mange modeller, lister og anatomiske struktur, der skulle læres mere eller mindre uden ad.
Gentagelser hjælper på hukommelsen.
Og ved at hænge tegninger, lister og huske-remser på min toiletdør, som var lige ud for toilettet. Er jeg sikker på at jeg forholdsvis smertefrit, har fået det antal gentagelser der skulle til, for at indarbejdet en masse faktuel information i min samlede viden.
Som sagt kan du bruge toiletseddel-tricket til hvad som helst du har brug for gentagelser af.
Både hvis du har behov for at lagre ny viden, hvis du vil mindes om at ringe til oldefar, hvis du vil minde et andet menneske om at trække ud i toilettet og/eller at du elsker dem og hvis du har et særligt citat eller mantra du har brug for at få gentaget (se mine yndlings citater i indlægget her).
Du skal hænge dine toiletsedler der, hvor du ikke kan undgå at se dem.
Herunder kan du se vores toilet og hvor jeg placerer vores toiletsedler.
Personligt er jeg meget til tegninger, visuelle modeller og infographics, fordi min hukommelse er mest effektiv når den arbejder visuelt.
Men toiletsedlen kan være lige det som fungerer bedst for dig.
Se indlægget her, hvordan jeg printer mine egne post-its.
Hvis der er noget man ved, at man vil gentage for sig selv for evigt... Så er det jo meget moderne at få en tatovering.
Måske er du ikke helt sikker på det skal være for evigt, men i al fald mere end et par måneder... Det kan være en mere generel eller måske poetisk betragtning. Så kan man også vælge at få lavet en wallsicker med beskeden, det er da en lidt sjov ide (se indlægget her, hvordan familievejleder Lola Jensen har sin egen serie med citater som wallstickers).
Kuk-Kuk-Hvor er du?
Noget af det som Bjørn glæder sig allermest til er at lege borte-borte-tit-tit med Franka. Han har forsøgt ca 1 gang om ugen siden hun blev født og nu hvor hun er blevet 4 mrd begynder der at være hul igennem. Jeg tror det er fordi han kan huske hvor sjovt Cleo synes det var når han gjorde det :-)
Gemmeleg i alle dens former er et stort hit hos børn, store som små. Og personligt synes jeg også det er en af de oprigtigt sjove lege man som voksen kan lege. Både med 1-2 børn med også med større børnegrupper.
Noget af det allersjovest jeg kan huske fra da jeg var lille, var en sjælden sommeraften, hvor alle gårdens voksne også lige pludselig gad at være med, og der var kæmpe-dåseskjul i gården.
Som nævnt tidligere, er det som regel sjovere for alle parter at lege eller spille spil, hvor alle deltagerne har lige chance for at vinde.
En undtagelse for dette er gemmeleg med små børn.
I 2-3 års alderen synes børn typisk at gemmeleg er sååååå sjovt, men samtidig er de så notorisk dårlige til at gemme sig at det i sig selv gør det sjovt at lege med dem.
Det giver også et godt indblik i hvordan deres hjerner fungerer. Når Cleo fx bliver ved med at gemme sig det samme sted igen og igen, eller konsekvent gemmer sig det sted jeg lige har gemt mig. Kan jeg se hun har omtanke nok til at se nogle gemmesteder er bedre end andre, men ikke nok til at regne ud hvilke/hvorfor. Hun er smart nok til at kigge efter den mere succesfulde deltager og benytte dennes strategi, men ikke smart nok til at se hvorfor det ikke er smart at kopiere strategien 100%.
Billede herover var ikke del af en gemmeleg, men engang vi var i IKEA. Mig og Adam stod og diskuterede for og imod den ene og anden sofa. Pludselig så vi det-lille-blå-Cleo-spøgelse gående rundt i afdelingen i en blanding af undren og forundring. Vi var flade af grin :-D
Hos HowToBeADad bloggen har jeg fundet disse super sjove billeder af børn der gemmer sig. I indlægget her har han endnu flere... Nogle virkelig gode gemmesteder - nogle virkelig dårlige. Jeg kom i al fald til at grine af dem...
Gemmeleg i alle dens former er et stort hit hos børn, store som små. Og personligt synes jeg også det er en af de oprigtigt sjove lege man som voksen kan lege. Både med 1-2 børn med også med større børnegrupper.
Noget af det allersjovest jeg kan huske fra da jeg var lille, var en sjælden sommeraften, hvor alle gårdens voksne også lige pludselig gad at være med, og der var kæmpe-dåseskjul i gården.
Som nævnt tidligere, er det som regel sjovere for alle parter at lege eller spille spil, hvor alle deltagerne har lige chance for at vinde.
En undtagelse for dette er gemmeleg med små børn.
I 2-3 års alderen synes børn typisk at gemmeleg er sååååå sjovt, men samtidig er de så notorisk dårlige til at gemme sig at det i sig selv gør det sjovt at lege med dem.
Det giver også et godt indblik i hvordan deres hjerner fungerer. Når Cleo fx bliver ved med at gemme sig det samme sted igen og igen, eller konsekvent gemmer sig det sted jeg lige har gemt mig. Kan jeg se hun har omtanke nok til at se nogle gemmesteder er bedre end andre, men ikke nok til at regne ud hvilke/hvorfor. Hun er smart nok til at kigge efter den mere succesfulde deltager og benytte dennes strategi, men ikke smart nok til at se hvorfor det ikke er smart at kopiere strategien 100%.
Billede herover var ikke del af en gemmeleg, men engang vi var i IKEA. Mig og Adam stod og diskuterede for og imod den ene og anden sofa. Pludselig så vi det-lille-blå-Cleo-spøgelse gående rundt i afdelingen i en blanding af undren og forundring. Vi var flade af grin :-D
Hos HowToBeADad bloggen har jeg fundet disse super sjove billeder af børn der gemmer sig. I indlægget her har han endnu flere... Nogle virkelig gode gemmesteder - nogle virkelig dårlige. Jeg kom i al fald til at grine af dem...
Labels:
Blog,
børn,
Børnehavebørn,
Forældre,
Foto,
Kognition,
Leg,
Sjov,
Småbørn,
Sproglig Opmærksomhed,
Udvikling,
Vuggestuebørn,
www
Hør så efter hvad jeg siger!
Det er ikke altid at jeg er den store fan af Lola Jensen, som blandt andet er den familievejleder de bruger i Go'morgen Danmark.
Men for et stykke tid siden så jeg hende i Go'morgen Danmark (ja - når man er på barsel kan man nå at se morgen tv :-)), hvor jeg synes et af hendes delbudskaber sammenfattede noget rigtig fint, som jeg har tænkt videre over.
Det handler om, hvad børn opfanger og dermed opfatter, når man forsøger at siger noget til dem.
Hvad det er de tager til sig og hvad de reagerer på.
Forrest er dit kropssprog, som er det der går aller tydeligst igennem til dem.
Det element de får næstmest af deres information fra er din stemmeføring.
Til sidst kommer selve indholdet, de ord du siger.
Derfor er det selvfølgelig vigtig at sørge for der er sammenhæng mellem disse 3 elementer, hvis du ønsker at få dit tiltænkte budskab igennem.
Hvis der ikke er sammenhæng trumfer stemmeføring nemlig indhold, og kropssprog trumfer både stemmeføring og indhold. Og som oftest er det, den voksne sigter efter at overbringe, jo indholdet, som helt går tabt.
Det er også en af grundene til, at man bliver nød til at være ærlig i sit indhold. Fordi stemmeføring og kropssprog er meget sværere at styre.
På hendes hjemmeside, faldt jeg over dette her projekt med wallstick.dk, som har lavet nogle wallstickers med Lola Jensen citater.
Og se evt artiklen her, med en analyse af hvorfor hendes kommunikation har gjort hende til nok den mest populære familievejleder.
Men for et stykke tid siden så jeg hende i Go'morgen Danmark (ja - når man er på barsel kan man nå at se morgen tv :-)), hvor jeg synes et af hendes delbudskaber sammenfattede noget rigtig fint, som jeg har tænkt videre over.
Det handler om, hvad børn opfanger og dermed opfatter, når man forsøger at siger noget til dem.
Hvad det er de tager til sig og hvad de reagerer på.
Forrest er dit kropssprog, som er det der går aller tydeligst igennem til dem.
Det element de får næstmest af deres information fra er din stemmeføring.
Til sidst kommer selve indholdet, de ord du siger.
Derfor er det selvfølgelig vigtig at sørge for der er sammenhæng mellem disse 3 elementer, hvis du ønsker at få dit tiltænkte budskab igennem.
Hvis der ikke er sammenhæng trumfer stemmeføring nemlig indhold, og kropssprog trumfer både stemmeføring og indhold. Og som oftest er det, den voksne sigter efter at overbringe, jo indholdet, som helt går tabt.
Det er også en af grundene til, at man bliver nød til at være ærlig i sit indhold. Fordi stemmeføring og kropssprog er meget sværere at styre.
På hendes hjemmeside, faldt jeg over dette her projekt med wallstick.dk, som har lavet nogle wallstickers med Lola Jensen citater.
Og se evt artiklen her, med en analyse af hvorfor hendes kommunikation har gjort hende til nok den mest populære familievejleder.
Vinderne er fundet, men snart er der også noget til jer som ikke vandt...
Jeg har trukket de 3 vindere i HappyLights konkurrencen.
Vinderne får direkte besked, men hedder:
Facebook: Anja B V
Instagram: Cillemusen2004
Nyhedsbrev: Kirsten D P
Tusind tak til alle jer som deltog!
Hvis du ikke vandt kan du i stedet glæde dig til noget rigtig godt og gratis, der kommer på bloggen i næste uge.
OG den næste konkurrence, som allerede er planlagt og har en rigtig god præmie også!
Husk at slå notifikationerne til, hvis du ikke vil gå glip af mine opslag på Facebook - se hvordan du gør i indlægget her.
Vinderne får direkte besked, men hedder:
Facebook: Anja B V
Instagram: Cillemusen2004
Nyhedsbrev: Kirsten D P
Tusind tak til alle jer som deltog!
Hvis du ikke vandt kan du i stedet glæde dig til noget rigtig godt og gratis, der kommer på bloggen i næste uge.
OG den næste konkurrence, som allerede er planlagt og har en rigtig god præmie også!
Husk at slå notifikationerne til, hvis du ikke vil gå glip af mine opslag på Facebook - se hvordan du gør i indlægget her.
En teaser |
Abonner på:
Opslag (Atom)