MinKusineMaria's receptive pakker til fonologisk træning

OBS i dette indlæg vil der være ord og baggrundsviden ikke-logopæder ikke ligger inde med. Hvis dit barn har udtalevanskeligheder, så tal med barnets tilknyttede talehørekonsulent.

Hvis du ikke er på TinyTap endnu, så se at kom det! Det er en skøn app (som du kan læse lidt mere om i indlæget her). Hvis du er på TinyTap og følger MinKusineMaria, så kender du sikkert allerede de spil jeg efterhånden har lavet en del af, med receptive fonologiske øvelser, til børn med forskellige fonologiske processer.
http://bit.ly/1pZojQ8

Spillene er meget inspirerede af tilgangen med den (forholdsvis) lange receptive fase i Annette Fox-Boyer's P.O.P.T. intervention, men (blandt andet helt praktisk fordi mit tyske ikke er super skarpt) er det altså ikke tale om decideret P.O.P.T materiale.
Jeg foretrækker for eksempel også at træne lydene i rækkefølgen: Ordinitialt > Stavelsinitialt > Ordfinalt > Stavelsesfinalt > Alle positioner, bruger gerne skelneøvelser til frikativer og oplever at metoden også kan fungerer ved nogle børn som ikke har deciderede fonologiske processer.

Jeg har virkelig taget tanken med en trinvis receptiv fase inden produktion til mig i min indsats ved fonologiske vanskeligheder efter jeg har været til diverse oplæg med Marit Clausens oplæg og LogoFoVa og P.O.P.T.  Jeg oplever (helt ikke-empirisk) metoden fungerer super godt fordi:
  1. Jeg med de børn der allerede er stimulable for mål fonemerne, oplever at fasen gør lige hvad P.O.P.T går efter; at styrke barnets fonologiske genkendelse og korrektur af den lagrede fonologiske repræsentation af de fonemer de er ramte af fonologiske processer.
  2. Jeg med de børn der endnu ikke er stimulable for fonemerne eller som (af den ene eller anden grund) ikke er klar til produktions øvelser, nu har en aktivitet de kan lave, der ramme deres fonologiske system. En aktivitet de kan starte ud med, som ikke blot er et krav til dem om at producere en fonologisk størrelse de måske endnu ikke har noget rigtigt begreb om eller artikulatorisk plan for. Hvis barnets system er helt fint er fasen meget hurtigt overstået, hvis ikke så giver det god mening at fasen er længere. Jeg oplever at den receptive træning udover at give en masse input til deres repræsentationer og artikulation, ofte tænder for børns indbyggede lyst til at være med og prøve sig frem (=lære). Hvilket gør at de ofte selv begynder selv at producere i det små og ender med at blive stimulable i løbet af den receptive fase helt uden pres. Og så snart fonemet er stimulabelt oplever jeg (igen fuldstændigt ikke-empirisk) at børnene hurtigere generaliserer, da de jo pga den receptive fase de har været igennem eller er på vej igennem, på forhånd er helt klar over hvornår de skal bruge denne nye lyd i deres inventar.
http://bit.ly/1pZojQ8
De grundlægende spil på fonemniveau og stavelsesniveau har været nemme/hurtige nok at lave, derfor er det dem jeg har lagt ud først og gratis via TinyTap.
Forøvelserne, enstavelses non-ord (kaldet korte vrøvleord i materialet), flerestavelses non-ord (kaldet lange vrøvleord i materialet) og niveauet med de rigtige ord har være anderledes omfattende at producere. Derfor har jeg valgt at disse ikke bliver lagt ud gratis men for et lille beløb, via min Selz butik.

TinyTap spillene bruger jeg som regel enten sammen med eller efter mine analoge/papir materialer, nemlig mine lydsymbolkort (som du kan læse om og købe her). Nogle børn har for svært ved at sætte hastigheden ned når de laver noget på iPad og med dem bruger jeg kun analoge materialer. Med andre børn fungerer iPad spillene som den bedste motivation til de mange gentagelser. Det vigtige er at barnet lytter, vurderer og svarer efter overbevisning, så er metoden underordnet.

Derfor har jeg valgt at samle alle de materialer jeg bruger til den receptive fase i én lille pakke, som faktisk er blevet en forholdsvis stor pakke.
Pakken til fronting af /k/>/t/ og /g/>/d/ indeholder nemlig:
  • 4 pdf dokument med hver 15 stk lydsymbolkort på 5,5 x 5,5 cm med hhv /k t g d/
  • 1 jpg billede med alle 4 lydsymboler samlet
  • 1 word dokument med forslag til korte vrøvleord, lange vrøvleord og rigtige ord
    20 stk (eller så mange jeg har kunne finde på) med lydene /k t g d/
  • 1 pdf dokument med links til følgende TinyTap games:
    • Forøvelse til fronting /k t g d/
    • Fonemniveau /k t g d/
    • Stavelsesniveau /k t g d/​
    • Korte vrøvleord /k t g d/​
    • Lange vrøvleord /k t g d/​
    • Rigtige ord /k t g d/​
Og hvis du køber pakken lige nu, får du også forøvelserne til backing med også!

Du kan hente denne første receptive pakke lige nu til nedsat pris lige her.

Jeg har både analoge og digitale materialer klar til 5 andre processer, men det tager lidt tid lige at få tjekket op på det hele og lavet klar til Selz butikken, men jeg skal forsøge at nå det i løbet af april.

Skriv gerne til mig hvis der er nogle processer eller andet du særligt ønsker til din praksis!

Og forresten, vær lige obs på at jeg i ordlisterne har valgt at skrive ordene med det fonem, som de skal udtales med og altså ikke efter dansk stavekonvention. Hvis du videregiver ordene direkte til forældre, så husk at gøre dem opmærksomme på dette og betydningen af det. Ellers ender du med at børnene for eksempel træner med bløde d'er i stedet for /d/.

Håber det er noget du kan bruge :)

Fuld receptiv pakke til fronting /k t g d/ - lige her.

Guf fra Danmarks Læringsfestival (del 2)

Nå, hvad så vi ellers ude over en masse gode bøger da vi var til Danmarks Læringsfestival i denne uge.
Her er et lille udpluk:
Kuglestol / Protac SenSit
Hos Protac prøvede vi deres store kuglestole, hvor man kan sidde og blive krammet af de store flapper fyldt med kugler. Jeg synes godt man kan mærke en beroligende effekt når man sidder i dem, men det er lige før man ønsker at de er endnu tungere. De havde også veste med tyngende kugler i, som jeg heller ikke har set før.
Hvis du ikke kende til konceptet med de krammende/tyngende kugler eller hvilke børn der kan have gavn af dem, så se mere her.

Hos Koncepthuset Heckmann fik jeg de her rigtig fine postkort, mednogle udemærkede værktøjer/huskeregler:

Jeg har tidligere hørt navnet Filmkompagniet, men jeg vidste slet ikke hvor mange små film om eksemplarisk undervisning og lærering de har produceret og liggende gratis på deres hjemmeside.
For eksempel skal jeg lige have set følgende:
- Den sproglige dimension; om hvordan man kan integrere dansk som andetsprogs undervisningen i den generelle faglige undervisning.
- Opdagende skrivning: om ja, opdagende skrivning
- Bag enhver handling ligger et behov; en serie på 5 små film om konflikthåndtering i skolen
- Inklusion i klassen; en serie på 3 små film hvor man følger 2 lærere der modtager vejledning omkring elever med opmærksomhedsvanskeligheder og bruger pyramiden fra De utrolige år.

Jeg kiggede på Hogrefe's Psykologisk førstehjælp materiale, som giver børn en 6 trins skabelon og hjælper børn til at identificere, sortere og tale om følelser. Alle oplever vanskelige følelser, men hvordan kan man tackle det så Materialet - rigtig fint umiddelbart. Der var også en udgave til unge.


Vi hilste på den kæmpe store matematikfessor-mand der gik rundt på udstillingen. Cleo kendte godt ordet matematikfessor, fordi Bjørn nogle gange har lektier for i matematikfessor (det fungerer super godt), men synes det var super forvirrende at ordet dækkede over den der kæmpe dukke der forsøgt at high-five hende. Jeg har efterhånden, med en helt overdreven entusiasme, krammet VIRKELIG mange sære kæmpe-dukke-figurer diverse steder. Fordi ingen af mine børn nogensinde har været særligt vilde med den der type kæmpe-dukke-figurer, hvilket altid resulterer i jeg jo så må være den der viser at de ikke er farlige og søde.

Vi opdagede også det gratis spil lognumber, hvor man gratis kan lave plus og gange stykker med lige og ulige tal, i en matrix, på dansk og engelsk. Ikke hverken revolutionerende eller videre kønt, men bestemt et spil jeg tænker både Bjørn og Cleo vil synes er sjovt, og med flere forskellige niveauer.

Vi prøvede også FitLight lysene, som er lidt ligesom de der lys på tagene på tårnlegepladsen. Men disse lys kan man selv placere, rykke rundt på og programmere, så man kan bruge dem til en masse forskellige aktiviteter. Rigtig smart til at få en masse bevægelse ind i opgaver som normalt ikke kræver bevægelse - gamification er sagen - Se deres idebank her.

Også til bevægelse i hverdagen, prøvede vi iMO-learn, som er nogle dynamiske siddemøbler med indbygget bevægelsessensor. iMO'erne er nærmest skæve kasser, man kan vende og dreje, gynge og vippe på. Vi så en demonstration hos SiS, hvor kasserne udover siddepladser skulle bruges til at afgive svar i både en quiz og i en lille staveopgave.

Og nu er jeg jo lidt en sucker for at lege og legetøj, så var også glad for det katalog vi fik fra av form. For eksempel har jeg drømt om sådan en papirreol længe. Man kan få en masse andet legetøj i forskellige kategorier det meste rettet mod institutioner og lignende. 
Efter vi prøvede sådan et to-vejs mikroskop for nylig til Naturdag i byhaven i Nørrebroparken er det helt klart også kommet på ønskelisten. Det var overraskende sjovt også at kunne se de små dyr vi fandt nedefra. En bænkebidder er markant sjovere nedefra end oppefra for eksempel.
Av form har også en masse inspiratinsvideoer, se fx alle de sjove flette, knytte og perleideer her.

Vi talte også lidt med en flink dame fra HøjtBegavedeBørn.dk og lærte Quizizz (ligesom Kahoot) at kende ved et af IT-torvet oplæg.

Og så spiste vi simpelthen den lækreste mad fra Bella Centerets catering. Normalt synes jeg konference mad er super kedelige sandwiches eller salatbarer, men mums mums mums hvor der var både udvalg og lækre kvalitetsretter - glædelig overraskelse.

Alineas materiale til at arbejde med semantik i forbindelse med læsningen.

Vi købte nogle rigtig fine og simple dækkeservietter hos LærLet. De dækkeservietter som børnene har brugt når de tegner (som jeg skrev om her) er ved at være slidt helt ulæselige og de her passer designmæssigt lidt bedre ind i stuen, så jeg tænker, at vi måske også skal have en lille periode med dækkeserviettet når vi spiser aftensmad.
Det var svært at vælge men jeg endte med den med tabellerne og mål&vægt til Bjørn og alfabetet med små og store bogstaver til Cleo.

Hos Symbolia fik jeg en gennemgang af deres Boardmaker lignende program og besked om at Widgit Go denne sommer kommer på dansk.

De store forlag havde alle deres forskellige serier med til læseundervisningen i indskolingen, men jeg talte også med:

Jonas fra Lær og lev, som var godt i gang med en række bøger og opgavehæfter på forskellige niveauer, som vil kunne bruges som supplerende materiale til indskolingens grundsystemer.

Birgitte fra Se Lyden, som var et omfangsrigt system til indskolingen. Konceptet går mere eller mindre ud på at lærer børnene alle bogstavernes betingede udtaler fra starten af grafem/fonem introduktionen. Dette gøres via bogstavkort med en grafem forside og lydsymbol bagside,  plancher børnene kan bruge til enten læsehjælp eller stavehjælp, interaktiv og online version.

Alt i alt ender der med at være rigtig mange tegninger, kort og plancher at holde styr på og det springende punkt, som efter min mening er at finde ud af præcis hvilken lyd bogstavet siger netop i det ord barnet er ved at læse eller hvilket bogstav barnet skal vælge til at symbolisere en specifik lyd, er der stadig ikke megen hjælp til. Så som startpunkt i læseprocessen synes jeg ikke systemet fungerer, men som supplement, til at tale om konceptet (ét bogstav kan have flere lyde og én lyd kan komme fra flere forskellige bogstaver) og måske vælge nogle plancher ud som man vil arbejde med i en periode tænker jeg dele af systemet kan være rigtig fint.

Instagram 500

Ovre på Instagram er der sket 2 ting:

1. Jeg har simpelthen rundet 500 følgere
2. Jeg er blevet ret vild med mediet

Så hvis du ikke allerede er på Instagram, kan jeg kun anbefale at du kommer det. Et billede siger mere end 1000 ord, som man siger og derfor fungerer Instagram altså bare rigtig godt og hurtigt til at dele hverdagen.

Og hvis du er på Instagram i forvejen, så kan jeg kun anbefale at du følger mig på: MinKusineMaria.dk.

De billeder jeg deler er blevet en blanding af især billeder fra dagligdagen som børnelogopæd.
Så der er masser af billeder af materialer, sjove og for andre logopæder genkendelige situationer, men jeg har også mange billeder af sprogstimulerende aktiviteter vi laver derhjemme eller gode ideer jeg falder over, samt genkendelige situationer for alle der omgås børn til daglig.

Generelt minder indholdet på Instagram meget om det jeg har her på bloggen, men der er mange ting jeg kun poster på Instagram, simpelthen bare fordi jeg ofte ikke lige kan finde tiden til at skrive et blogindlæg - men jo altid lige kan nå at tage et billede og poste det på Instagram.
 
Samtidig synes jeg det er et super sted at få ny inspiration både via hashtags eller via dem jeg følger.

Lige da jeg begyndte at bruge Instagram, skrev jeg indlægget "MinKusineMaria på Instagram" og rækken af hashtags, som jeg især bruger og gerne ville have endnu flere med på er blevet lidt længere: #logopædi #børnesprog #logopædliv #børnelogopædi #børnelogopæd #talepædagog #sprogstimulering #intervention #ordforråd #fonologi

Privat bruger jeg også Instagram en del og i indlægget "5 på Instagram der får mig til at smile" kan se se nogle af de underholdende kontoer jeg kan anbefale af følge.

Herunder er nogle eksempler på indhold fra Instagram - der er både billeder og video...






En video slået op af @minkusinemaria.dk den



Et billede slået op af @minkusinemaria.dk den



Sprog er en gave - fra mor og far

For nogle måneder siden skrev jeg et indlæg om nogle små videoer om sprogstimulering af tosprogede børn, som jeg havde fundet.

Nu er jeg faldet over nogle andre af samme type...


Det er Lyngby-Taarbæk kommunes videoer til støtte og inspiration for forældre med tosprogede børn, til at tage en aktiv rolle i udviklingen af barnets sprog: 'Sprog er en gave- fra mor og far'.
Samme navn som social-, børne- og integrationsministeris insirationshæfter til forældre og pædagogisk personale fra 2013, som jeg faktisk lige tror jeg skal have sendt til et par af mine institutioner.

 
Videoen tager udgangspunkt i en dreng i 0.kl og nogle børnehavebørn og har pointer som:

  • sproget er vigtigt
  • giv barnet en masse ord
  • man kan sætte ord på alt
  • sæt ord på det barnet er optaget af 
  • tal med dit på det sprog du er mest komfortable
  • barnet vil gerne kommunikere
  • de voksne er rollemodeller
  • læring må gerne være leg
  • det er en særlig opgave at lære to sprog, men det er også en gave
  • man lærer sprog hvor man bruger det og ved at afprøve det
  • at læse og tale om bøger er en god måde at lære sprog, og de kan lånes gratis på biblioteket 
  • læs gerne den samme bog flere gange
  • barnet skal gøre sig erfaring og ikke kun den voksne der fortæller hvad tingene hedder
  • vær nysgerrig på det barnet oplever
  • hvis forældre er opmærksomme på at støtte børns sprog fra fødslen så klarer de sig bedre i skolen
  • jo større ordforråd, jo nemmere ved at løse opgaver og færdes i sociale sammenhænge 
  • (og den måske lidt stramt optegnede:) hvis man har et godt ordforråd når man starter i skolen, så har man også en god chance for at få en god uddannelse senere hen.

Jeg synes Århus kommunes video: 'Tal sproget frem', var lidt mere glade i tonen, men videoerne er jo forholdsvis korte så forældre kan nok godt overskue at se begge video og så måske tage lidt forskelligt med sig fra hver video.

Begge film findes på dansk, engelsk, somali, tyrkisk og arabisk. Derudover er 'Sprog er en gave' også på albansk, urdu, mandarin og polsk hvilket 'Tal sproget frem' ikke er. 'Tal sproget frem' er så tilgengæld på vietnamesisk, kurdisk, dari og pashto, hvilket denne video ikke er.


Herover ses den danske version, klik på sprogene herunder for at komme til udgaven på sproget.
På alle sprogene findes også en handout, hvor man kan læse kort om videoen og komme til videoen via en QR kode.

nå!

Jeg er nok ikke den eneste der har set den super sjove, genkendelige og samtidig oplysende infografik, fra Københavns Sprogcenter, på de sociale medier i dag. Jeg så den først over hos ElektronistaInstagram og den handler om det lille ord "".

Guiden illustrerer rigtig fint hvorfor dansk er et virkelig besværligt sprog at lære.
Men også hvordan det, på papiret, samme ord kan betyde forskellige ting afhængig af tonen, længden på vokalen, stødet, mimikken eller konteksten. Noget man som dansktalende voksen ikke rigtig tænker over tildaglig, men som børnene også skal holde styr på når de lærer nye ord.

Dette er også en af grundene til at børn ikke bare lærer et ord ved at høre det en gang eller i en kontekst. De lyde vi siger, når vi siger et ord, er blot det lable vi har valgt til et begreb afgrænset på én helt specifik måde. Dette forvirres så yderligere af, at 2 helt enslydende ord kan være labels til 2 helt forskellige begreber (ex pære (frugten) og pære (i en lampe). Held og lykke!

Se mere om at lære ord og ordforråd i indlægget her.

df

Guf fra Danmarks læringsfestival (del 1)

I dag var jeg på Danmarks Læringsfestival i Bella Centeret (du kan måske huske at du læste lidt om det i indlægget her). Det var rigtig godt, selvom det ikke helt forløb som forventet...

Cleo var nemlig noget sløj her til morgen, så tog hende med på min planlagte tur ud og få ny inspiration. Derfor fik jeg ikke rigtig hørt så mange oplæg som planlagt, men ellers gik det ok at have ende med. Man skal jo kun gå ca 4 m før man blir tilbudt et nyt stykke messe-slik, så der var konstant (omend forholdsvis usund) underholdning.

Jeg hørte om festivallen sidste år, men først efter den var afholdt, så jeg har gået og holdt øje med hvornår den kom igen. Og jeg skal helt sikkert med igen næste år.

Læringsfestivallen, der arrangeret af Styrelsen for IT og læring og Center for Undervisningsmidler i Danmark, har et stort udstillerområde som er gratis og et program med flere gratis oplæg i løbet af dagene. Derudover er der et 2 dages konferenceprogram, som man skal betale for at deltage i.

Herunder har jeg samlet et lille udpluk af de ting jeg så i dag, som jeg synes var allerbedst.
God fornøjelse :)

For det første har jeg opdaget hvor mange forskellige systemer med digitale læsebøger der findes. Jeg må indrømme at jeg har glemt alle de forskellige navn, men bed mærke i fx Læsemaskinen, som havde rigtig mange små letlæsnings faktabøger med emner fra Daniel Agger over Mø til Ertebølletiden og Pandaer.

Hvis du læser med her (og måske især på Instagram), ved du nok godt at jeg er lidt af en sucker for en anderledes, sjov eller god børnebog. Og hos familieforlaget Lamberth, som jeg ikke kendte til før, fandt jeg flere både rigtig gode, sjove og anderledes bøger.
Vi kom hjem med:

  • Åh nej - en bog uden tekst, hvor hver anden side er gennemsigtig med en smule tryk, som ændre illustrationens fortælling markant og gør det oplagt at sige "Åh nej"
    Jeg tænker at jeg vil bruge bøgen som samtale starter, både til generel sprogstimulering og elicitation af spontantale.
  • Godt eller Skidt - om en kanin og en mus der er venner. Her er også meget lidt tekst. Der står faktisk kun enten "godt" eller "skidt" på hver side. Tænker den også vil være en god samtale starter og så vil den fungerer godt sammen med en betragting som vi har haft talt en del om; nemlig at der er noget godt ved alting og noget dårligt ved alting. Vi leger tid med at finde det dårlig og det gode ved noget. Det kan nemlig være rart at være vant til, når man en gang imellem bare synes alt ved en situation er noget lort.
  • Lidt af hvert - et format som der findes mange andre bøger med, hvert opslag er nemlig en samling af illustrationer og ord der alle tilhører en semantisk kategori. Men hvor rigtig mange andre bøger altid bruger de sammen overbegreber (typisk mad, dyr, farver, transportmidler...) så har kategorierne lige fået et lille twist i denne bog - Ex: Steder man kan opholde sig, Våde ting, Ting der bevæger sig og Om hvad og hvor man kan læse.
    Min plan er at bruge den til stimulering af ordforrådet (se mere om dette i indlægget her)
  • Alle har en bagside - super sjov bog, som også skal bruges som ordforrådsstimulerende samtalestarter, men for skolebørnene. Den handler om kroppen, både på mikro- og makroplan. Hvordan er kroppen forskellig, hvad er hvad hos hvem. Tegningerne er sjove og overraskende detaljerede og den er ikke bange for at gå i detaljer som andre bøger ofte skipper hen over.
  • Den fineste prinsesse - højtlæsningsbog til herhjemme, som passer perfekt ind i Cleo på 4 år som helt klart er inde i en fase hvor alt er lort og prut. I hendes børnehave har hun hørt nogen sige at prinsesser ikke prutter, det modbeviser denne bog klart og tydeligt (Bjørn der overhørte en af gennemlæsningerne blev nød til at sige "Ad" på et tidspunkt).
Derudover kiggede jeg også på deres Kig og snak om serie, med masser af mylderbilleder og ting man skal finde. Især den om Transport tænker jeg ville være et hit blandt mine småt talende drenge.
Samt den nye udgave af De første 100 ord, billedordbog opdelt efter emner og med en tilhørende ordliste (her), hvor du kan læse hvad ordene hedder på engelsk, albansk, arabisk, kinesisk, polsk, rumænsk, russisk, serbokroatisk, thai, tyrkisk eller vietnamesisk.

 
 
Hos forlaget Turbine fik vi et par bøger til 10 kr stykket (!?!) blandt andet:
Hos Akademisk forlag fik jeg en bog om Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler og hos forlaget Carlsen et lille mini PIXI-bibliotek, med 8 små Rasmus Klump historier samlet i 1 tyk PIXIbog (se mere om vores yndlings PIXIbøger i indlægget her) - helt gratis, blot ved at skrive mig op til deres nyhedsbrev.

Nu kigger jeg lige på uret og ser at jeg hellere må gå i seng.
Så jeg vil slutte dette indlæg her, og fortsætte med en del 2 i morgen, for jeg så mange flere interessante produkter, ideer, programmer, spil, materialer og koncepter.

Hvis du læser dette onsdag d.16/3, så kan du måske stadig lige når ud i Bella Centeret inden de lukke kl 17. Og hvis du ikke vil gå glip af Læringsfestivallen næste år, så tilmeld dig deres nyhedsbrev her.

Læs med dyr fra Madam Bach

Jeg har tidligere skrevet om Tim & Trine appsne (fx her og her).
Nu har Madam Bach netop udgivet 3 nye apps, som er målrettet de ældste børnehavebørn og indskolingsbørnene. Og altså er en tand lettere end hendes apps om Tim & Trine.


Og du kan nederst i dette indlæg, se hvordan du kan vinde et gratis eksemplar!

Alle 3 apps koster 25 kr stykket og indeholder hver en lille historie om et dyr.
Mød Karlo Kat, Rikke Rotte og Henning Hamster i små hverdagshistorier

Du kan også vælge at købe alle 3 apps sammen til 55 kr i alt.
I det bundle der hedder: Læs med dyr - se her.

Indhold

Alle 3 apps har 3 sektioner:

Læs bog

Hvor man kan få bogen læst op for sig, ved at trykke på orden en af gangen.
Her er det tanken at:
Før-læseren på denne måde får en god fornemmelse at den visuelle og lydmæssige side af trykte ord. Får erfaring med den grafiske afgrænsning af hvert ord samt læseretning.
Begynderlæseren, som har lært bogstavlydene og kan sammensætte dem til ord, kan øve teknikken på de fleste af ordene i bogen. Det er nemlig tilstræbt at langt de fleste ord er lydrette.
Ordbillede-læseren, som udover lydret læsning også kan helordslæse og genkende mange af de 120 ord vil føle sig som en øvet læser og kan hurtigt gå videre.

Læs ord

Hvor ordene bliver oplæst, når man trykker på dem for at trække dem over på det sted i billede, som forestiller ordet.
Før-læseren får konkrete erfaringer med, at hvert ord har en mening.
Begynderlæseren får øvelse i læsning af lydrette og ikke-lydrette ord, evt med lyden slukket.
Ordbillede-læseren kan  tjekke af hvor mange ord, der kan læses sikkert ved at skrue lyden væk.

Lav sætninger

Her skal ord sætte sammen til sætninger der siger noget om hver billede i historien.
Der kommer først lyd på ordene, når alle ordkort fra billedet er sat i den rigtige rækkefølge i sætnings-kasserne. 

Før-læseren vil ikke kunne læse ordene, men kan pusle sig frem ud fra ordlængde. Så opgaven mere er et visuelt puslespil. Samt erfaring med ord som byggesten til sætninger.
Begynderlæseren får god træning i både lydering og ordgenkendelse.
Ordbilled-læseren øver sine læsestrategier og får information om ords mulige placering i sætninger mm.


Vind

Jeg har fået 3 promotionkoder til Rotten Rikke. Og fordi jeg har været på ferie er jeg kommet lidt bagud, så det blir en hurtig konkurrence via Facebook og Instagram.

For at deltage går du ind på Facebook billede HER eller Instagram billede HER og kommenterer, hvilket kældedyr du havde som barn og hvad den hed. Inden kl.12 på fredag d.11/3. Så udtrækker jeg 3 vindere.

Jeg kan lægge ud med at jeg i en overgang havde en undulat der her Pippi-Lippi.

Sig de hemmelige s'er igen!

Er du en af dem der har hentet mit nye "Sig 80" materiale, som jeg skrev om i indlægget "Sig det igen!". Så har du måske også siddet og tænkt: Hvordan kan det være at der er 2 udgaver af lyden /s/. Altså den med slangen...
Der er en som hedder "Sig 80 [s] straight up" og en der hedder "Sig 80 [s] hemmelig".
Og nu skal jeg fortælle hvorfor...

Det er simpelthen bare fordi, at nogle børn som arbejder med /s/ (ex fordi de læsper), lurer hurtigt at det er lyden S de ikke kan sige.
Hvilket i nogle tilfælde kan gøre det ekstra svært at træne korrekt placering af /s/, fordi barnet konstant sidder med tanken om at dette jo er den der (forbandede) lyd, som barnet ikke ikke kan sige.

Nogle gange kan den forbandede lyd give motivation til træningen, andre gang er det bedre at snige lyden ind med et lille /t/.