Franka er efterhånden blevet 1½ år og hendes ordforråd er i en af de sjoveste faser.
Hun har altid været fuld af lyd og kommunikation. Men over de sidste par måneder er antallet af "rigtige" ord - altså en lyd der betyder det samme i flere forskellige kontekster - bare steget og steget. Og den sidste måned er det gået helt amok.
Forleden læste jeg titlen på en bog for hende, som vi aldrig havde læst før. Den hed "fødselsdag i boghandleren" og så snart jeg havde sagt det stak hun begge hænder i vejret og råbte "HURRA".
Så hun har tydeligvis fået fat på et eller andet omkring ordet fødselsdag - det første skridt.
I starten når små børn begynder at bruge noget der mindre om rigtige ord. Er ordene såkaldte holofraser, hvor et enkeltord i virkeligheden dækker over en meget længere betydningshelhed. For eksempel har Franka længe brugt /ma/ for: "jeg er lidt tørstig eller sulten jeg vil gerne have noget at drikke eller spise". Eller /lå/ for "vi skal putte låg på eller vi skal lukke flasken/gardinet/kassen/gryden".
Næste overlappende udviklingstrin er at ordene i stedet knyttes til enkelte elementer. I starten overextendes ordenes betydning (ved altså ikke hvad det hedder på dansk). Så det samme ord bruges til flere elementer, som voksne har flere forskellige ord for. For eksempel havde Franka lige lært at sige "VOV", hvilket betød hund, lige inden vi tog på ferie i slutningen af februar. Men "VOV" betød samtidig også både fugl, kat, hest, ko og bare dyr generelt.
I løbet af ferien gik det dog op for hende at de fugle havde en anden lyd tilknyttet nemlig "BIP". Det var tydeligt at lige da hun lærte dette nye ord overextendede hun også dette. Så der var lige 1-2 dage hvor hunde pludselig også sagde "BIP", og så kom der styr på, at der var fugle der sagde "BIP" og andre dyr der sagde "VOV". Efter at have råbt "BIP" efter alle fugle et et par dage, begyndte der pludselig også at komme forsøg på andre lyde for andre dyr end fugl og hund.
Og SÅ er det jo, at de sprogglade forældre slår til med masser af udpegning af og samtale om dyr i virkeligheden, dyr i bøger og hvor man ellers kan finde dyr.... Så i løbet af marts begyndte Franka at bruge forskellige ord for hund, fugl, kat, ko, gris, får, hest, bjørn/løve/tiger og så kigger hun undrende på fisk.
Når vi taler om dyrene bruger vi altid deres rigtige navne og så deres tilknyttede lyd. Altså ingen vovhunde eller pruhheste, men hunde der siger vov og heste der siger pruuh (eller faktisk siger vores heste klik-klok-klik-klog, for jeg er herre dårlig til pruuuhh lyden). Dyrelydene er typisk simplere opbyggede og derfor nemmere for små børn at sige tidligt. Derfor siger vi altid dem når vi taler om dyrene - der blir simpelthen større chance for at barnet selv gir lyden et forsøg. Men samtidig vil vi ikke berøve dem fra det input det er til der voksende ordforråd at høre det rigtige navn for dyret. Og så snart Franka går fra at sige "VOV" til at sige "hund", begynder vi i højere grad at stimulere næste udviklingszone, ved at skelne imellem hunde som er pudler og schæferhunde m m.
Vi glæder os allerede til underextion, det kan give nogle gode diskussioner med en 2-3 årig :-D
giffen gaffen guffen
Du ved nok, at en video jo faktisk er en masse individuelle billeder efter hinanden. Hvert billede er en lille bitte smule anderledes fra det foregående billede og billederne kommer så hurtigt efter hinanden at det ligner at det på billederne bevæger sig i en sammenhængende bevægelse.
Måske kender du alt til gif'er og ved derfor også, at en gif er et filformat, som nærmest er en lille bitte video. Giffer har dog er færre billeder end video, hvorfor gifferne typisk kun varer kort tid. Og så sker der mere ændring for hvert billede end ved video, hvilket gør at udtrykket/kvaliteten blir mere hakkende - men også fylder færre MB (hvilket er det praktiske ved giffer).
Der er en hel verden af folk der laver giffer.
Nogle kan få de vildeste ting ud af for eksempel 4 farver og 3 sekunder. Prøv lige at se dem her.
Rigtig stort er reaktions giffer, hvor folk laver giffer ud af kendte film scener, youtube videoer eller andet for at vise deres tanker eller følelser om et eller andet.
Der er også mange der "blogger" udelukkende ved brug af giffer se fx Malene og den digitale postkasse eller Mette, der giffer om hendes liv med høretab på Leckileaks - de er
rigtig sjove!
Jeg kan jo godt lide at lave ting selv, så selvom jeg bestemt ikke er den store giffer har jeg da lavet et par stykker. Du kan lave giffer ud af en video du har eller nogle billeder, dem herunder er lavet af billeder, bare fordi dem tager jeg flere af end videoer.
Der er masser af hjemmesider, hvor du kan lave dine egne giffer (se ex her, her, her eller her)
Nogle gange er det lidt tilfældigt at jeg får taget nogle billeder der bare lægger op til at blive giffet samme:
Andre gange er det mere gennemtænk. Hvor jeg har stået i en eller anden situation og tænkt det her ville være en fin gif:
Nogle gange er det endda udtænkt og opstillet til den store guld(lok)medalje:
Man kan bruge det til en masse ting, men jeg bruger det ikke til så meget (se fx indlægget her) :-)
Skriv gerne en kommentar herunder med en gif du har lavet!
Måske kender du alt til gif'er og ved derfor også, at en gif er et filformat, som nærmest er en lille bitte video. Giffer har dog er færre billeder end video, hvorfor gifferne typisk kun varer kort tid. Og så sker der mere ændring for hvert billede end ved video, hvilket gør at udtrykket/kvaliteten blir mere hakkende - men også fylder færre MB (hvilket er det praktiske ved giffer).
Der er en hel verden af folk der laver giffer.
Nogle kan få de vildeste ting ud af for eksempel 4 farver og 3 sekunder. Prøv lige at se dem her.
Rigtig stort er reaktions giffer, hvor folk laver giffer ud af kendte film scener, youtube videoer eller andet for at vise deres tanker eller følelser om et eller andet.
Der er også mange der "blogger" udelukkende ved brug af giffer se fx Malene og den digitale postkasse eller Mette, der giffer om hendes liv med høretab på Leckileaks - de er
rigtig sjove!
Jeg kan jo godt lide at lave ting selv, så selvom jeg bestemt ikke er den store giffer har jeg da lavet et par stykker. Du kan lave giffer ud af en video du har eller nogle billeder, dem herunder er lavet af billeder, bare fordi dem tager jeg flere af end videoer.
Der er masser af hjemmesider, hvor du kan lave dine egne giffer (se ex her, her, her eller her)
Nogle gange er det lidt tilfældigt at jeg får taget nogle billeder der bare lægger op til at blive giffet samme:
"Der er en frø mor!" |
Andre gange er det mere gennemtænk. Hvor jeg har stået i en eller anden situation og tænkt det her ville være en fin gif:
Bjøn i zoo |
Nogle gange er det endda udtænkt og opstillet til den store guld(lok)medalje:
Man kan bruge det til en masse ting, men jeg bruger det ikke til så meget (se fx indlægget her) :-)
Skriv gerne en kommentar herunder med en gif du har lavet!
Vind Udtaleappen
Kunne du godt tænke dig at prøve sidste uges ugens app; Udtaleappen - som jeg har skrevet om i indlægget HER - helt gratis?
Så har du chancen nu...
Jeg har nemlig fået en promotionkode til appen, som jeg trækker lod om fredag d.29/4.
Du deltager ved at tilmelde dig Rafflecopteren herunder.
Husk jo flere lodder jo større chance ;-)
Held og lykke
a Rafflecopter giveaway
Så har du chancen nu...
Jeg har nemlig fået en promotionkode til appen, som jeg trækker lod om fredag d.29/4.
Du deltager ved at tilmelde dig Rafflecopteren herunder.
Husk jo flere lodder jo større chance ;-)
Held og lykke
a Rafflecopter giveaway
Labels:
backing,
Fonologi,
fronting,
Giveaways,
Intervention,
iOs,
iPad,
Især for logopæder,
Konkurrence,
Udtale,
Undervisning
"det er kærlighed der prøver at komme ud gennem en ost"
Læste fornylig et interview med Hella Joof i Eurowoman, som en bekendt på facebook linkede til.
Det er ved at være en del år siden jeg indså at jeg er forbi "dameblade", der er simpelthen kun 1½ side jeg gider læse og det handler typisk om hudplejeprodukter jeg alligevel aldrig får købt og kunne læse om via diverse blogs i min feedly.
Men af en eller anden grund klikkede jeg på linket til dette interview...
Og det er jeg glad for, for sikke en dejlig masse postulater hun kommer med, som jeg kun kan erklære mig helt enig i! I interviewet giver Hella hendes 10 bud og deler ellers lidt generel livsvisdom.
Find blandt andet ud af;
Find interviewet her.
Det er ved at være en del år siden jeg indså at jeg er forbi "dameblade", der er simpelthen kun 1½ side jeg gider læse og det handler typisk om hudplejeprodukter jeg alligevel aldrig får købt og kunne læse om via diverse blogs i min feedly.
Men af en eller anden grund klikkede jeg på linket til dette interview...
Og det er jeg glad for, for sikke en dejlig masse postulater hun kommer med, som jeg kun kan erklære mig helt enig i! I interviewet giver Hella hendes 10 bud og deler ellers lidt generel livsvisdom.
Find blandt andet ud af;
- at slippe med begge hænder
- knæ der ligner roer
- hvad du bør gøre hvis du ender i en anden by end den du har købt billet til
- hvad du gør når din veninde har en stor røv og et forkølelsessår
- hvordan kærlighed kan komme ud gennem en ost
Find interviewet her.
Udtaleappen - helt klart ugens app
Ugens app: Udtaleappen, er noget som sjældent som en helt ny dansk app, udviklet af logopæder til børn med udtalevanskeligeheder - uuuh!
Måske har du Minimale Par appen og har ligesom mig tænkt: "bare der var mere end /b/ og /p/ kontrasten, som var relevant for mine børn med udtalevanskeligheder, når de skal øver sig i at skelne"?
Måske har du mine receptive TinyTap materialer og har tænkt: "det er meget lige på og hård træning, jeg kunne godt bruge lidt mere luft og leg"?
Måske har du bare en masse børn eller er forælder til ét enkelt barn, med milde til moderate udtalevanskeligheder, med lydene k/t, g/d/ eller n/l?
Så er denne app nok lige noget for dig!
Udtaleappen fører barnet igennem nogle små skelneopgaver på forskelligt niveau (fonem>stavelse>non-ords>rigtige ord) og bagefter selv producere og vurdere korrekthed på forskelligt niveau (stavelse>non-ord>rigtige ord, med kontrasten k/t, g/d eller l/n. Appen er derfor lige nu målrettet børn som enten fonter, backer, nasalerer eller lateraliserer.
Der er masser af denne type apps på engelsk (drømme drømme), men dette er den første af denne type app på dansk, så vidt jeg ved. Og de to logopæder i SpeakApp har også fået støtte af Oticon fonden, for at få det hele til at løbe rundt.
Alle øvelserne er pakket ind i en historie om nogle dyr, nogle ting der skal samles ind, et guldæg der er blevet væk og en hund man skal kanøfle (så der er også lidt til at udvide ordforrået med ;-).
Det hele foregår i et lidt folkeeventyr-agtigt-univers og appen har en rigtig fine visuel side, der minder en lille smule om stilen i Mumi-appsne, som jeg er helt vild med.
For at interventionsmetoden, med skelneøvelser der leder til produktionsøvelser, skal have en relevant og god effekt på et barns fonologisksystem. Er det vigtigt at der trænes de rigtig lyde, så forældre der bruge appen bør lige vende det med deres tilknyttede logopæd, hvilket jo er en meget fin ting generelt. En anden ting, der nærmest er det aller vigtigste er, den feedback barnet får undervejs. Derfor bør appen (ligesom alle mulige andre apps) spilles sammen med en voksen der har læst instruktionen på hjemmesiden, indtil barnet er så bekendt med opgaverne og så godt på vej, at opgaverne er på grænsen til overflødige.
Man kan sige at skelneøvelser er skelneøvelser, spørgsmålet er hvor meget leg øvelserne er pakket ind i. Mængden af leg nødvendig for at fastholde et barn i en øvelse svinger meget fra barn til barn. Og man skal være opmærksom på jo mere leg/"halløj" jo færre gentagelser kan man i samme tidsrum. Samt at med nogle børn/forældre/situationer vil det være gavnligt at barnet forstå at aktiviteten er en øvelse for at træne noget bestemt og ikke bare en tilfældig leg/spil.
Det er dog samtidig vigtigt at barnet er aktivt engageret i øvelsen, for at tage ny viden ind og bearbejde i forhold til eksisterende system. Hvis barnet er modvilligt og uengageret kan man måske godt komme igennem en øvelse (kvantitativt), men barnet får bare en brøkdel så meget ud af aktiviteten (kvalitativt) - og på den måde kan man spare total-tid, ved at ramme den rette balance mellem leg og træning.
Udtaleappen kan også bruges til børn med helt alderssvarende udtale, som bare synes det er interessant med fonem-grafem sammenhængen og "lytte efter lyde". Sådan en periode er Cleo på 4 år i lige nu, så hun synes den var rigtig sjov.
SpeakApps hjemmeside er ikke helt færdig endnu, så info til forældre m m er ikke helt opdateret.
Men du kan allerede nu købe Udtaleappen.
Og er du på ALF's nyborg strand konference, skulle SpeakApp være der i morgen tirsdag.
Når /d/ og /g/ optræder som isolerede fonemer lyder de i appen mere som mekaniske lyde end sproglyde, men det er også mega svært at lave en god optagelse af disse uaspirerede lukkelyde og så snart lydene er del af en stavelse lyder det fint.
Du skal også lige være obs på, at det ikke er muligt at arbejde fronting/backing processerne som helhed (ligesom i POPT), hvis processen påvirker mere end et enkelt fonem, men kun enten k/t eller d/g kontrasterne.
Der er jo altid småting man kunne ønske sig anderledes, men alt i alt er Udtaleappen en super god app til det børnelogopædiskefelt, både til professionelle og private.
Eneste ting jeg manglede rigtig meget var mulighed for at slukke for musik og fuglelyde, men dette tænker jeg kommer hurtigt i en opdatering, da dette kun er den allerførste udgave af appen.
Husk at høre de små instruktioner dyrene giver jer undervejs til ende, første gang i spiller (herefter kan i springe dem over). Mine børn er helt klart mere intuitive og visuelle end rolige og auditive i deres iPad spillevaner (det er vist en pæn måde at sige der er utålmodige og hellere vil gætte sig frem end vente på en forklaring), så de synes der var lidt for meget snak og sprang over hver gang dyrene begyndte at tale, hvilket så gjorde at vi på et tidspunkt gik i stå fordi vi ikke vidste at man skulle gå tilbage og besøge nogle af de dyr man allerede havde besøgt, for at klare nye opgaver hos dem.
Og læg mærke til, at Udtaleappen findes både til iOS (49 kr) og Android (49 kr). Dette er rigtig godt, da der er mange børnefamilier, der ikke har en iPad men en anden (ofte noget billigere) tablet med Android styresystem.
Så jeg ved ikke lige hvad det er du venter på... Hent Udtaleappen her!
Måske har du Minimale Par appen og har ligesom mig tænkt: "bare der var mere end /b/ og /p/ kontrasten, som var relevant for mine børn med udtalevanskeligheder, når de skal øver sig i at skelne"?
Måske har du mine receptive TinyTap materialer og har tænkt: "det er meget lige på og hård træning, jeg kunne godt bruge lidt mere luft og leg"?
Måske har du bare en masse børn eller er forælder til ét enkelt barn, med milde til moderate udtalevanskeligheder, med lydene k/t, g/d/ eller n/l?
Så er denne app nok lige noget for dig!
Udtaleappen fører barnet igennem nogle små skelneopgaver på forskelligt niveau (fonem>stavelse>non-ords>rigtige ord) og bagefter selv producere og vurdere korrekthed på forskelligt niveau (stavelse>non-ord>rigtige ord, med kontrasten k/t, g/d eller l/n. Appen er derfor lige nu målrettet børn som enten fonter, backer, nasalerer eller lateraliserer.
Der er masser af denne type apps på engelsk (drømme drømme), men dette er den første af denne type app på dansk, så vidt jeg ved. Og de to logopæder i SpeakApp har også fået støtte af Oticon fonden, for at få det hele til at løbe rundt.
Alle øvelserne er pakket ind i en historie om nogle dyr, nogle ting der skal samles ind, et guldæg der er blevet væk og en hund man skal kanøfle (så der er også lidt til at udvide ordforrået med ;-).
Det hele foregår i et lidt folkeeventyr-agtigt-univers og appen har en rigtig fine visuel side, der minder en lille smule om stilen i Mumi-appsne, som jeg er helt vild med.
For at interventionsmetoden, med skelneøvelser der leder til produktionsøvelser, skal have en relevant og god effekt på et barns fonologisksystem. Er det vigtigt at der trænes de rigtig lyde, så forældre der bruge appen bør lige vende det med deres tilknyttede logopæd, hvilket jo er en meget fin ting generelt. En anden ting, der nærmest er det aller vigtigste er, den feedback barnet får undervejs. Derfor bør appen (ligesom alle mulige andre apps) spilles sammen med en voksen der har læst instruktionen på hjemmesiden, indtil barnet er så bekendt med opgaverne og så godt på vej, at opgaverne er på grænsen til overflødige.
Man kan sige at skelneøvelser er skelneøvelser, spørgsmålet er hvor meget leg øvelserne er pakket ind i. Mængden af leg nødvendig for at fastholde et barn i en øvelse svinger meget fra barn til barn. Og man skal være opmærksom på jo mere leg/"halløj" jo færre gentagelser kan man i samme tidsrum. Samt at med nogle børn/forældre/situationer vil det være gavnligt at barnet forstå at aktiviteten er en øvelse for at træne noget bestemt og ikke bare en tilfældig leg/spil.
Det er dog samtidig vigtigt at barnet er aktivt engageret i øvelsen, for at tage ny viden ind og bearbejde i forhold til eksisterende system. Hvis barnet er modvilligt og uengageret kan man måske godt komme igennem en øvelse (kvantitativt), men barnet får bare en brøkdel så meget ud af aktiviteten (kvalitativt) - og på den måde kan man spare total-tid, ved at ramme den rette balance mellem leg og træning.
Udtaleappen kan også bruges til børn med helt alderssvarende udtale, som bare synes det er interessant med fonem-grafem sammenhængen og "lytte efter lyde". Sådan en periode er Cleo på 4 år i lige nu, så hun synes den var rigtig sjov.
SpeakApps hjemmeside er ikke helt færdig endnu, så info til forældre m m er ikke helt opdateret.
Men du kan allerede nu købe Udtaleappen.
Og er du på ALF's nyborg strand konference, skulle SpeakApp være der i morgen tirsdag.
Når /d/ og /g/ optræder som isolerede fonemer lyder de i appen mere som mekaniske lyde end sproglyde, men det er også mega svært at lave en god optagelse af disse uaspirerede lukkelyde og så snart lydene er del af en stavelse lyder det fint.
Du skal også lige være obs på, at det ikke er muligt at arbejde fronting/backing processerne som helhed (ligesom i POPT), hvis processen påvirker mere end et enkelt fonem, men kun enten k/t eller d/g kontrasterne.
Der er jo altid småting man kunne ønske sig anderledes, men alt i alt er Udtaleappen en super god app til det børnelogopædiskefelt, både til professionelle og private.
Eneste ting jeg manglede rigtig meget var mulighed for at slukke for musik og fuglelyde, men dette tænker jeg kommer hurtigt i en opdatering, da dette kun er den allerførste udgave af appen.
Husk at høre de små instruktioner dyrene giver jer undervejs til ende, første gang i spiller (herefter kan i springe dem over). Mine børn er helt klart mere intuitive og visuelle end rolige og auditive i deres iPad spillevaner (det er vist en pæn måde at sige der er utålmodige og hellere vil gætte sig frem end vente på en forklaring), så de synes der var lidt for meget snak og sprang over hver gang dyrene begyndte at tale, hvilket så gjorde at vi på et tidspunkt gik i stå fordi vi ikke vidste at man skulle gå tilbage og besøge nogle af de dyr man allerede havde besøgt, for at klare nye opgaver hos dem.
Og læg mærke til, at Udtaleappen findes både til iOS (49 kr) og Android (49 kr). Dette er rigtig godt, da der er mange børnefamilier, der ikke har en iPad men en anden (ofte noget billigere) tablet med Android styresystem.
Så jeg ved ikke lige hvad det er du venter på... Hent Udtaleappen her!
Labels:
Android,
App,
Børnelogopædi,
Fonologi,
fronting,
iOs,
iPad,
Især for logopæder,
Logopæd,
logopædi,
Lyde,
Skelne,
Sortering,
Sprogstimulering,
talehørekonsulent,
talepædagog,
Udtale,
Ugens app,
Vanskeligheder
AltanTomat?
Vi bor jo på 4.sal på Nørrebro, men sidste år fik vi altan og derfor har jeg i år tænkt lidt på hvordan jeg kunne gå lidt mere grøn og dyrke nogle flere planter på altanen sammen med børnene.
Og med planter mener jeg spiselige planter, må indrømme at jeg ikke er meget til blomster nemlig.
At plante noget, passe det, se det gro, høste og starte forfra er en super aktivitet at dele med børn.
Der er mange dele af processen, hvor de kan være med på lige fod med de voksne og de fleste synes med det samme det er rigtig sjovt.
Der er masser af indtryk, til flere sanser, som man kan tale om undervejs og det er lige netop ved denne type aktiviteter for eksempel nyt ordforråd lagres allerbedst.
Til min familie, skal det dog helst ikke være et projekt der er alt for krævende tidsmæssigt, for at være helt ærlig:-D Derfor skal det vi ender med meget gerne være selvvandende.
Jeg har set de her rigtig fine selvvandende super genbrugs køkkenplantekasser fra TagTomat, men der er ikke rigtig så meget plads på vores altan, så vi skal bruge al gulvplads til at sidde på hvis vi alle sammen skal kunne være der.
Derfor har jeg forsøgt at bestille TagTomats bog TagTomat - vejen til grønne fællesskaber i byen, på biblioteket for at få lidt mere inspiration. Men bogen var simpelthen for ny til den kunne bestilles. Så nu må vi se hvor lang tid det tager mig at finde et hul hvor jeg kan gå ud og købe den - det kan være at bibliotekerne overhaler mig, der er mange ting der skal gå op i en 3 børns familie med 2 fuldtidsarbejdende voksne (som jeg sagde forleden til den håndværker der forsøgte at finde et tidspunk hvor vi var hjemme og vi ikke var ved at spise, tage tøj på eller gå ud af døren).
Hvis du ikke kender til TagTomat, så kan du se lidt om firmaet her, fuldt af kærlighed til planter, fællesskab, genbrug, byen og optimering. Bedre blir det ikke i min bog.
Ville rigtig gerne ha noget der kan hænge vertikalt på væggen (men har også meget begrænset vægplads og vil helst undgå at skulle bore i væggen... hmm). Og ville helst have noget i en højde så vi ikke konstant skal stoppe Franka i at spise jord, samtidig med hun med en lille skammel eller noget gerne skal kunne røre ved det, uden at hun kommer så højt op at hun kan falde ud (argh! det er mange krav, bange for det ikke går op... måske skal jeg bare lige tænke lidt mere...).
Jeg skal nok lige lægge nogle billeder når jeg på et eller andet tidspunkt finder ud af noget smart.
Og læg rigtig gerne et link eller et billede i kommentarerne herunder hvis du har en god ide til mig!
Og med planter mener jeg spiselige planter, må indrømme at jeg ikke er meget til blomster nemlig.
At plante noget, passe det, se det gro, høste og starte forfra er en super aktivitet at dele med børn.
Der er mange dele af processen, hvor de kan være med på lige fod med de voksne og de fleste synes med det samme det er rigtig sjovt.
Der er masser af indtryk, til flere sanser, som man kan tale om undervejs og det er lige netop ved denne type aktiviteter for eksempel nyt ordforråd lagres allerbedst.
Til min familie, skal det dog helst ikke være et projekt der er alt for krævende tidsmæssigt, for at være helt ærlig:-D Derfor skal det vi ender med meget gerne være selvvandende.
Jeg har set de her rigtig fine selvvandende super genbrugs køkkenplantekasser fra TagTomat, men der er ikke rigtig så meget plads på vores altan, så vi skal bruge al gulvplads til at sidde på hvis vi alle sammen skal kunne være der.
Derfor har jeg forsøgt at bestille TagTomats bog TagTomat - vejen til grønne fællesskaber i byen, på biblioteket for at få lidt mere inspiration. Men bogen var simpelthen for ny til den kunne bestilles. Så nu må vi se hvor lang tid det tager mig at finde et hul hvor jeg kan gå ud og købe den - det kan være at bibliotekerne overhaler mig, der er mange ting der skal gå op i en 3 børns familie med 2 fuldtidsarbejdende voksne (som jeg sagde forleden til den håndværker der forsøgte at finde et tidspunk hvor vi var hjemme og vi ikke var ved at spise, tage tøj på eller gå ud af døren).
Hvis du ikke kender til TagTomat, så kan du se lidt om firmaet her, fuldt af kærlighed til planter, fællesskab, genbrug, byen og optimering. Bedre blir det ikke i min bog.
Ville rigtig gerne ha noget der kan hænge vertikalt på væggen (men har også meget begrænset vægplads og vil helst undgå at skulle bore i væggen... hmm). Og ville helst have noget i en højde så vi ikke konstant skal stoppe Franka i at spise jord, samtidig med hun med en lille skammel eller noget gerne skal kunne røre ved det, uden at hun kommer så højt op at hun kan falde ud (argh! det er mange krav, bange for det ikke går op... måske skal jeg bare lige tænke lidt mere...).
Jeg skal nok lige lægge nogle billeder når jeg på et eller andet tidspunkt finder ud af noget smart.
Og læg rigtig gerne et link eller et billede i kommentarerne herunder hvis du har en god ide til mig!
Flere receptive pakker til fonologisk intervention
Sidste uge fik jeg endeligt lagt det første af mine receptive fonologi materiale ud, nemlig det som er målrettet børn der fronter /k/ og /g/ -læs om det lige her og køb det lige her.
Det har været skønt at se hvor mange der har købt materialet og er glade for det allerede. Tak!
Nu har jeg fået samlet sammen til at lægge lidt materiale ud til lidt flere processer.
Det er blevet til h-sering af /r/, som jeg af en eller anden grund bare har haft vild mange børn med det sidste stykke tid - ser det lige her.
Deaspiration af /p/ > /b/ og /k/ > /g/, som jeg har lagt sammen med deaffrikation af /t/ > /d/ - du finder materialet her.
Derudover har jeg også lavet et materiale til noget, som ikke er en rigtig process, men noget som jeg oplever rigtig tit og som den receptive tilgang virker rigtig godt til. Nemlig børn som roder rund i fonemerne /l/, /n/ og /j/. Nogle gange er én eller flere af fonemerne ikke i deres inventar, men ofte har de faktisk op til alle 3 i inventaret, men bytter rundt på dem mere eller mindre konsistent. Jeg har kaldt det "Forviring af /l n j/" og materialet er her.
Ligesom med det første materiale får du en samlet pakke med både lydsymbolkort, klar til at printe og bruge, ordliste med en- og flerstavelses non-ord samt rigtige ord. Adgang til iPad spil med forøvelser og skelneøvelser til træning på flere niveauer (fonem, stavelse, enstavelses non-ord, flerstavelses non-ord og rigtige ord).
Og hvis du nu sidder derude og tænker, hvorfor lavet hun ikke lige noget materiale til det her?
Så send mig en mail, så kan det være vi kan finde ud af det.
Det har været skønt at se hvor mange der har købt materialet og er glade for det allerede. Tak!
Nu har jeg fået samlet sammen til at lægge lidt materiale ud til lidt flere processer.
Det er blevet til h-sering af /r/, som jeg af en eller anden grund bare har haft vild mange børn med det sidste stykke tid - ser det lige her.
Deaspiration af /p/ > /b/ og /k/ > /g/, som jeg har lagt sammen med deaffrikation af /t/ > /d/ - du finder materialet her.
Derudover har jeg også lavet et materiale til noget, som ikke er en rigtig process, men noget som jeg oplever rigtig tit og som den receptive tilgang virker rigtig godt til. Nemlig børn som roder rund i fonemerne /l/, /n/ og /j/. Nogle gange er én eller flere af fonemerne ikke i deres inventar, men ofte har de faktisk op til alle 3 i inventaret, men bytter rundt på dem mere eller mindre konsistent. Jeg har kaldt det "Forviring af /l n j/" og materialet er her.
Ligesom med det første materiale får du en samlet pakke med både lydsymbolkort, klar til at printe og bruge, ordliste med en- og flerstavelses non-ord samt rigtige ord. Adgang til iPad spil med forøvelser og skelneøvelser til træning på flere niveauer (fonem, stavelse, enstavelses non-ord, flerstavelses non-ord og rigtige ord).
Og hvis du nu sidder derude og tænker, hvorfor lavet hun ikke lige noget materiale til det her?
Så send mig en mail, så kan det være vi kan finde ud af det.
Regnbold
Når det regner får man fregner... eller noget :-)
Da Bjørn var lille var det altid når han var i bad, at han kunne sidde og lege de bedste fantasi lege i længst tid - det var tidligere meget nemmere for ham at komme ind i legeflow der end når han var på sit værelse eller stuen. Derfor lod vi tit badene vare længere end nødvendigt for renligehden. Så kunne man rydde lidt op på badeværelset, høre lidt musik, læse noget eller selv gå i bad.
Vi havde et lille foldebadekar, som han sad i, i brusenichen.
Efterhånden som der er kommet flere børn til, er der kommet flere badekarrer til.
Når vi er i bad leger, synger og snakker vi en masse.
Jeg synes badelegetøj har det med at blive slidt/snasket/klamt efter et stykke tid, så derfor skifter vi gerne vores badelegetøj ud forholdsvis ofte, men der er nogle ting vi bare blir ved med at genanskaffe.
Vores badebogstaver har for eksempel være super god til flere stadier af læseudviklingen - se indlægget om dem her (og se indlægget her, hvordan man også kan lege med bogstaver med forholdsvis små børn). Ofte leget vi også bare med de tommebeholdere, klude og andet der er i nærheden eller som kan tåle vand fra børnenes værelser - se et eksempel i indlægget her.
Det er er sjov og der er masser af sprog i det.
Til Cleo sidste fødselsdag fik husstanden endelig en regnbold. Den har været på ønskesedlen længe og nu, hvor vi har den kan jeg se at jeg bare skulle ha købt den med det samme, for den er super sjov.
Så sjov at jeg nu har købt en til alle børnene.
Se videoen herunder hvordan den fungerer.
Det er ganske simpelt og samtidig fantastisk, simpelthen fantastisk leg.
Når regnbolden fyldes op laver den de sødeste små klukkende boblelyde, når det regner ud af den er der vand til overraskende lang tid og selv Franka på 1 år kan finde ud af at styre tænd/sluk mekanismen med sin pegefinger.
Og så er der håb for at den ikke skal skiftes ud så hurtigt som andet legetøj. For regnbolden kan nemlig skilles ad på midten og kommer i opvaskemaskinen - smart!
Du har nu chancen for at vinde din egen regnbold, fra Børn i Balance . Børn i Balance, har nemlig været så søde at sponsorere en til dagens giveaway.
Du deltager i lodtrækningen via Rafflecopteren nederst i indlægget.
Der er også kommet en udgave, der er formet som en regnsky. Prøv lige at se hvor sød den er.
Alt Børn i Balance's badelegetøj kan du se lige her.
En fast gæst i vores badekar er også badeænder, i forskellige størrelser og farver.
Vi fanger dem, gir dem stemmer og laver anderæs.
Vi har også været rigtig glade for badebøger, ligesom disse. Bøgerne kan tåle vand, så de kan komme med i badet og så er der små figurer med der passer til historien, hvilket gør det nemt at holde gang i samtalen omkring bogen, lave små rollespil og lægge stemmer til.
a Rafflecopter giveaway
Da Bjørn var lille var det altid når han var i bad, at han kunne sidde og lege de bedste fantasi lege i længst tid - det var tidligere meget nemmere for ham at komme ind i legeflow der end når han var på sit værelse eller stuen. Derfor lod vi tit badene vare længere end nødvendigt for renligehden. Så kunne man rydde lidt op på badeværelset, høre lidt musik, læse noget eller selv gå i bad.
Vi havde et lille foldebadekar, som han sad i, i brusenichen.
Efterhånden som der er kommet flere børn til, er der kommet flere badekarrer til.
Når vi er i bad leger, synger og snakker vi en masse.
Jeg synes badelegetøj har det med at blive slidt/snasket/klamt efter et stykke tid, så derfor skifter vi gerne vores badelegetøj ud forholdsvis ofte, men der er nogle ting vi bare blir ved med at genanskaffe.
Vores badebogstaver har for eksempel være super god til flere stadier af læseudviklingen - se indlægget om dem her (og se indlægget her, hvordan man også kan lege med bogstaver med forholdsvis små børn). Ofte leget vi også bare med de tommebeholdere, klude og andet der er i nærheden eller som kan tåle vand fra børnenes værelser - se et eksempel i indlægget her.
Det er er sjov og der er masser af sprog i det.
Til Cleo sidste fødselsdag fik husstanden endelig en regnbold. Den har været på ønskesedlen længe og nu, hvor vi har den kan jeg se at jeg bare skulle ha købt den med det samme, for den er super sjov.
Så sjov at jeg nu har købt en til alle børnene.
Se videoen herunder hvordan den fungerer.
Det er ganske simpelt og samtidig fantastisk, simpelthen fantastisk leg.
Når regnbolden fyldes op laver den de sødeste små klukkende boblelyde, når det regner ud af den er der vand til overraskende lang tid og selv Franka på 1 år kan finde ud af at styre tænd/sluk mekanismen med sin pegefinger.
Og så er der håb for at den ikke skal skiftes ud så hurtigt som andet legetøj. For regnbolden kan nemlig skilles ad på midten og kommer i opvaskemaskinen - smart!
Du har nu chancen for at vinde din egen regnbold, fra Børn i Balance . Børn i Balance, har nemlig været så søde at sponsorere en til dagens giveaway.
Du deltager i lodtrækningen via Rafflecopteren nederst i indlægget.
Der er også kommet en udgave, der er formet som en regnsky. Prøv lige at se hvor sød den er.
Alt Børn i Balance's badelegetøj kan du se lige her.
En fast gæst i vores badekar er også badeænder, i forskellige størrelser og farver.
Vi fanger dem, gir dem stemmer og laver anderæs.
Vi har også været rigtig glade for badebøger, ligesom disse. Bøgerne kan tåle vand, så de kan komme med i badet og så er der små figurer med der passer til historien, hvilket gør det nemt at holde gang i samtalen omkring bogen, lave små rollespil og lægge stemmer til.
a Rafflecopter giveaway
Labels:
Bogstaver,
Børnehavebørn,
Fantasi,
Finmotorik,
Giveaways,
Konkurrence,
Småbørn,
Vuggestuebørn
Træn ansigt - ugens app
Ugens app er Træn ansigt (gratis), som er udviklet af Odense Universitetshospital.
Appen indeholder en masse forskellige ansigtstræningsøvelser og er målrettet mennesker med neurologiske vanskeligheder (ex efter blodprop, infektion, tumorer eller lignene).
Appen består af en masse små videoer, der demonstrerer og laver ansigtsøvelserne sammen med dig.
Mens du laver øvelsrne kan du se dig selv på en lille skærm nederst i højre hjørne, for at sammenligne og korrigere.
Øvelserne er samlet i kategorierne: Pande, øjne, næse, kinder&mund og tunge.
Du kan også sammensætte dit eget personlige program, hvilket er rigtig smart, ved at udvælge relevante øvelser og vælge antallet af gentagelser.
Jeg har endnu ikke prøvet appen med børn, men tænker at den godt vil kunne bruges. Både fordi du kan vælge relevante øvelser og fordi nogle børn vil synes det er sjovt at se dem selv på den lille skærm. Det eneste jeg mangler er en mulighed for at tilføje mine egne videoer - det ville være super!
Vær opmærksom på at for at flytte en øvelse fra oversigten ned i dit personlige program skal du tage fat i billede af øvelsen ikke teksten eller boksen, det tog mig overraskende længe at finde ud af, ikke super intuitivt.
Jeg har tidligere brugt Smalltalk Oral Motor (gratis), men den har ikke funktionen med det personlige program og har engelsk instruktion.
Appen indeholder en masse forskellige ansigtstræningsøvelser og er målrettet mennesker med neurologiske vanskeligheder (ex efter blodprop, infektion, tumorer eller lignene).
Appen består af en masse små videoer, der demonstrerer og laver ansigtsøvelserne sammen med dig.
Mens du laver øvelsrne kan du se dig selv på en lille skærm nederst i højre hjørne, for at sammenligne og korrigere.
Øvelserne er samlet i kategorierne: Pande, øjne, næse, kinder&mund og tunge.
Du kan også sammensætte dit eget personlige program, hvilket er rigtig smart, ved at udvælge relevante øvelser og vælge antallet af gentagelser.
Jeg har endnu ikke prøvet appen med børn, men tænker at den godt vil kunne bruges. Både fordi du kan vælge relevante øvelser og fordi nogle børn vil synes det er sjovt at se dem selv på den lille skærm. Det eneste jeg mangler er en mulighed for at tilføje mine egne videoer - det ville være super!
Vær opmærksom på at for at flytte en øvelse fra oversigten ned i dit personlige program skal du tage fat i billede af øvelsen ikke teksten eller boksen, det tog mig overraskende længe at finde ud af, ikke super intuitivt.
Jeg har tidligere brugt Smalltalk Oral Motor (gratis), men den har ikke funktionen med det personlige program og har engelsk instruktion.
Fra børn og fulde folk...
Måske har du allerede set den på de sociale medier, men jeg synes altså bare videoen med den 6 årige, der giver hendes mor råd omkring forældrenes skilsmisse - og samtidig lige for sat ord på en masse basale ting om verden - er super skøn.
Der er mange ting en 6 årig forstår og som man siger er det fra børn og fulde folk man skal høre sandheden.
Jeg kan ikke lade vær med at tænke på alle de samtaler denne pige må have haft med sine forældre omkring verden generelt, for at blive så fortrolig med at reflektere over verden og i særlig grad egne og andres følelser.
Hvor mange gange nogen må have hjulpet hende med at trække vejret, finde løsninger, se positivt og tale om det hun synes var svært.
Børn er for vilde.
Nyd weekenden med dine!
Abonner på:
Opslag (Atom)