Men forleden lavede jeg lige et materiale jeg kalder: Robot-Skildpadde-Gepard-Fjæs, til en dreng der har brug for bevidsthed om hastighedens indflydelse op taleforståligheden og erfaring med at dele ord op i mindre dele (og udtale korrekt på denne måde).
Som det ofte sker for tiden havde jeg materialet først på MinKusineMaria's instagram.
Husk at følge med der, hvis du vil se lidt billeder fra min dagligdag.
Det er et meeeeeget simpelt materiale.
Én enkelt a4 side med 4 forskellige illustrationer.
Først vælger du et ord eller en sætning, som skal siges.
Så vælger du en af de 4 forskellige illustrationer.
På videoen herunder bruger jeg materialet som en drejeskive. Som drejeskive-nål kan man bare bruge en clips og noget spidst (jeg bruger bare min blyant). Det fungerer fortræffeligt som en hurtig elicitator.
Men du kan også vælge illustration på andre måder for eksempel kaste noget hen på papiret og se hvor det lander. Eller hvis du vil have det endnu mere simpelt, lukke øjnene og pege.
Den illustration som du lander på bestemmer hvordan ordet eller sætningen skal siges.
- gepard - der taler alt for hurtigt
- skildpadde - der taler langsomt og blødt
- robot - der taler stakkato/i stavelser
- fjæs - der bare taler helt normalt
At tale som en robot er en rigtig god måde at få små børn til at dele ord i stavelser - uden de overhoved ved at det er det som de gør. Stavelsesinddeling kan for eksempel være relevant, hvis du vil arbejde med upræcise fonologiske repræsentationer, ideen om at ords mindre lydlige dele gør en forskel eller hvis der i højere grad er vanskeligheder med lange ord end specifikke fonemer.
Håber I kan bruge det.
God aften ;-)