Jeg skal fortælle om mine erfaringer med at bruge Core Vocabulary Intervention til denne gruppe og i den forbindelse er der et par links og dokumenter som jeg lige vil lægge ud.
Hvis du ikke kommer på mandag og ser præsentationen, så giver dette indlæg måske ikke så meget mening. Men håber jeg kan spare jer der kommer på mandag for lidt googling...
Bowen, C. 2011-2014 CoreVocabularyTherapy online article HER
Crosbie, et al 2005 Intervention for childrenwithsecerespeecdhdisorder: A comparison of twoapproaches. Int Jour of Language and CommunicationDisorders, 40, 467 – 491. HER
Dodd, B & Bradford, A. 2000 A comparison of threetherapymethods for childrenwithdifferent types of developmentalphonologicaldisorder. Int Jour of Language and CommunicationDisorders, 35, #2, 189 – 209
Dodd, B. 2005 Differential Diagnosis and Treatment of Children with Speech Disorder, 2nd Edition Pp 189 - 201
Dodd, et al 2006 A core vocabulary approach for management of inconsistent speech disorder. Advances in speech-LanguagePathology, Sep; 8(3): 220 – 230 HER
Holm, et al. 2007 Differentiating normal variability from inconsistency in children’s speech: normative data. Int J Lang CommunDisord. 2007 Jul-Aug;42(4):467-86
Rvachew, S. & Brosseau-Lapre, F. 2012 Developmental Phonological Disorders: Foundations of Clinical Practice pp842 – 848
Williams, A. L., McLeod, S., & McCauley, R. J. (Eds.). (2010). Interventions for speech sound disorders in children. Pp 117 - 136 Online version af tidligere udgave? HER
SLP/SLT discussion of Children's Speech Sound Disorders with phonetic, phonemic, perceptual, anatomic and motor bases. (Bowen, C. Yahoo-group) 2005 HER og HER 2006 HER
Illustrationer er lavet med:
Tayasui Sketches PRO (39 kr) HER
Der er mange 0.klasser rundt omkring, der bruger håndfonemer som visuel støtte til børn der skal lære bogstaver.
Men der er altså endnu flere derude, som ville have gavn af at bruge dem både i børnehaver og indskoling, i forbindelse med den allerførste undervisning i grafemer (bogstaver), fonemer (lyde) og fonem-grafem sammenhængen der ligger til grund for syntese og analyse (afkodning/læsning/stavning) og ved flere typer logopædisk indsats for udtalevanskeligheder.
Håndfonemerne bruger man ikke alene, men som visuel støtte/reminder til det symbolske grafem eller det abstrakte fonem man beskæftiger sig med. Det kan nemlig være nemmere at isolere, være opmærksom på og mere præcist definere det element der går igen i en situation, opnå gentagelse og via dette læring, hvis der er mere at støtte sig op af i processen.
I det internationale håndalfabet er der en håndposition til alle grafemerne i alfabetet. Håndpositionen forsøger at ligne grafemets form lidt. Alle positionerne kræver minimal plads og dette er enormt praktisk hvis man skal sige noget til et barn (der kan læse og stave) i den anden ende af en svømmehal - for så kan man stave det med hænderne i stedet for at råbe. Og så er det, som navnet antyder, mere eller mindre internationalt, så hvis man skulle stå i en situation hvor man fik brug for at stave sit navn eller andet til et menneske der taler med tegnsprog et sted i verden, så er håndalfabetet et godt udgangspunk. Ulempen ved håndalfabetet er at man kun har håndpositioner til grafemerne, ikke fonemerne, hvilket giver begrænsninger hvis man vil bruge dem til fonologisk intervention, da der jo er flere bogstaver der kan sige forskellige lyde afhængige af hvor de optræder.
Jeg kan godt lide Lydhuset's fordi håndbevægelserne på en eller anden måde forsøger at ligne det man skal gøre inde i munden eller gengive et element af artikulationen. Det er nemlig oftest fonemet børnene mangler at lære om - grafemet har de fleste der starter i skole fået mere eller mindre eksplicit træning i. Ulempen ved lydhusets håndbevægelser er dog, at alle vokalerne mangler hvilket man kan mangle hvis man vil bruge dem til stavning/læsning. Nogle af bevægelserne jeg synes fylder for meget, passer ikke intuitivt med min oplevelse af artikulationen eller mangler. Men den største ulempe er nok at der ikke rigtig findes instruktioner eller oversigter over bevægelserne som er lette (nok) at gå til for forældre m m.
Og du ved hvad man siger "nød lærer nøgen kvinde at lave sine egne oversigter over håndfonemer".
Så det har jeg gjort nu!
Håndfonemerne består af kombinationer med modifikationer af de 2 ovenstående systemer.
Her er 2 af dem:
/i/
/b/
Først har jeg bestemt mig for én håndbevægelser eller håndpositioner til alle bogstaverne i alfabetet og alle de konsonant fonemer jeg har haft brug for indtil videre sammen med børn.
Så har jeg tegnet dem alle samme på min iPad (hvilket har været et super projekt til min ny Apple Pen - læs mere om den i indlægget HER), i forskellige versioner indtil jeg fandt noget jeg synes virkede. Jeg gjorde det ved at tage billeder af hænder og så tegne ovenpå (Tayasui Sketches PRO - 39 kr). Herunder er fx /ʁ/ med og uden Adams hånd :)
Når der er både en sort og en grå hånd på illustrationerne betyder det
at man starter med den håndposition som den grå hånd har og så bevæger
sig til den sortes position.
Alle illustrationerne lægger jeg gratis ud via min Selz-butik.
Jeg har samlet dem lidt sammen så man enten kan hente:
19 konsonantfonemerne inkl de særlige fonemer /w ɕ ð ŋ/ - HER
Samt en oversigt over dem alle håndfonemerne til alfabetets bogstaver og konsonantfonemerne på 1 A4side hver - HER
Men uanset hvor gode illustrationerne er blevet (hvis jeg skal sige det selv :-)), så er denne type ting bare meget nemmere at forstå hvis man ser det rigtigt.
Derfor har jeg også lavet videoinstruktioner i alle mine håndfonemer, dem kan du se på min YouTube kanal lige HER.
Der er video med de særlige fonemer (HER), konsonantfonemerne (HER), konsonanterne fra alfabetet (HER), vokalerne fra alfabetet (HER), alfabet-sangen tilsat alle håndfonemer (HER) og så en lidt længere video (HER) hvor jeg forklare hvorfor hvert håndfonem ser ud som det gør udfra artikulationen eller andet. Den kan du se herunder:
Udover håndfonemer, grafemer, fonemer anbefaler jeg at børn
beskæftiger sig med bogstavernes navne og proto-ord. Men som sagt er det
typisk fonemerne forældre ikke tænker på og som samtidig er de
vigtigste. Som en lille reminder eller opgaveark, har jeg lavet
Bogstavernes 3 og 5 dimensioner du læse mere om dem HER.
Og så er der selvfølgelig også de alfabetkort jeg har lavet sammen med Mr. Printables, dem kan du læse mere om HER og se hvordan du kan lege med dem HER.
Håber I kan bruge dem til noget!
Skriv meget gerne hvordan du bruger dem i en kommentar herunder :)
OBS: der er kommet en opdatering af en af videoerne, links skulle gå til de korrekte videoer stadig.
Da jeg var på Danmarks lærings festival tidligere på måneden fik jeg en masse gode ting med hjem.
Du kan se noget af det i Instagram opslaget HER.
Jeg købte blandt andet et matematik brætspil der hed Matribus, som så rigtig godt sjovt ud.
Nu har mig og Bjørn og Adam spillet det nogle gange, og det er rigtig godt.
Det er nemt at lære og får én til at lave hovedregning, tænke strategi, tænke i sandsynligheder og regne flere træk fremad.
Man er 2 om at spille spillet, den ene er rød og den anden er blå. Det gælder om at få lagt 3 brikker på stribe, 3 gange. Hver gang man har tur slår man med en terning og kombineret med tallene på pladen, samt de værdier man tidligere har ramt, forsøger man at addere sig til et sted at lægge sin brik. Man forsøger hele tiden at forudse, hvor man på sigt får brug for at lægge en brik, både for at vinde og for at stoppe den anden i at vinde. Så man få lavet en masse små additioner i hoved, hver gang man har tur, i forsøg på at finde det bedste træk. Turene går dog forholdsvis hurtigt og en runde varer ikke længere end man godt gider at spille flere i træk.
Det hedder fra 9 år og det passer meget fint synes jeg. Bjørn der går i 3 klasse (og er bedre til hovedregning end mig) synes det var sjovt og lærte reglerne efter 3 ture.
Spillet kræver at man kan lægge tal sammen i hoved op til en sum på 18. Dette har Bjørn let ved, men han kan godt have svært ved at overskue visuelle strukturer, så det er samtidig en fin øvelse i at se og holde fast i rækkerne mens han laver udregningerne.
Spillet er lavet af Louise som er lærestuderende - og sjovt nok ikke engang med matematik som linjefag. Og hun har været så flink at give mig et spil til at give væk her på bloggen.
Du deltager via Rafflecopteren nederst her i indlægget. Ved at:
logge ind
udføre en eller flere af opgaverne
gå tilbage til indlægget her og snup loddet
Jo flere lodder jo større chance for at vinde.
Jeg trækker vinderen d.1 april 2017.
Og hvis du ikke vil tage chancen og hellere bare vil købe det, så koster det bare 205 kr, fx lige HER.
Via kickstarter projekt HER, bestilte jeg sidste år et matematik spil TinyPolkaDot, som passer til de børn der ikke er gamle nok til Matribus endnu. Det har vi modtaget nu og det er også et rigtig fint mængdeforståelse, talforståelse, talrækken, cifre, grundlæggende addition (lægge sammen) og subtraktion (trække fra hinanden).Kassen indholder en masse forskellige kort, som man bruger på kryds og tværs til at spille de 16 forskellige spil der er regler med til. Mange af "spillene" er mere lege end spil, men grænsen er jo flydende og jo mere legende et spil er jo sjovere er det for små børn.
I 2018 ligger læringsfestivallen 6-7 marts og jeg tænker helt klart at jeg skal med igen. I år var jeg lidt nervøs for om der ville for meget af det samme som året før, men der var masser af nyt og nåede endda ikke hele vejen rundt i udstillingen på den tid jeg havde. HER og HER kan de se de 2 indlæg fra da jeg var på festivallen i 2016.
I forbindelse med min holdundervisning af børn med forældre (se mere HER - der kommer nye hold i forsommeren 2017) har jeg lavet nogle illustrationer som jeg har brugt til nogle forskellige aktiviteter med forholdsord beskrivelse i detaljer.
Den næste uge er de gratis, herefter er prisen bare 15 kr for 17 forskellige jpg illustrationer + 1 pdf-fil med 15 af illustrationerne i 5,5 x 5,5 cm, samlet på en A4 side. (illustrationerne er også gratis i uge 21 2017, i forbindelse med nyhedsbrev - herefter 15 kr igen)
Billedfilerne kan du sætte ind i digitale materialer du selv laver er printe ud og bruge mere analogt.
Selvfølgelig som vendespil, hvor man skal beskrive hvad der sker på billede når man vender kortet.
Men sådan som jeg synes har fungeret rigtig godt og været rigtig sjovt er som en grovmotorisk gruppeleg. Man skal gerne være flere par af hver 1 barn og 1 voksen.
Når man leger skiftes parrerne til at være instruktørerne = dem der udvælger en illustration (ved fx at trække et fra en bunke eller slå med en skumterning med 6 illustrationer sat ind). Illustrationen holdes herefter hemmeligt og instruktørerne forsøger nu at beskrive for parrene hvordan de skal stille sig. Kun ved at tale - instruktørerne må ikke vise noget med deres kroppe. Når alle par har stillet sig i den stilling som de forstod beskrevet afsløres illustrationen og alle kan herefter have samtale (og grin) om hvad der gik godt og galt.
På den måde bruger både instruktørerne og parerne en masse forholdsord og detaljert semantik i deres beskrivelser - impressiv og ekspressiv aktivitet i et.
Den voksne i instruktørparret vurderer hvor megen og hvilken støtte barnet har brug for til at instruere parrene. Hvilket i sig selv kan bruges til at facilitere en slags meta-samtale omkring sætningsdannelsen og hypotesedannelse over resultatet af forskellige formuleringer, som er rigtig god og svær at opnå i dagligdagen.
Hvis man vil gøre aktiviteten det lidt lettere kan man efter den verbale beskrivelse, men inden illustarationen afsløres lade instruktøren tage sin egen krop i brug til instruktionen.
Hvis man vil gøre det lidt sværere, kan instruktøren have ryggen til parrene, så instruktøren ikke ved hvilke dele af instruktionen der har mangler eller misforstås.
Man kan også godt lave hold med 2 voksne eller 2 børn sammen, så skal man bare på forhånd aftale hvem der er 'den høje' og hvem der er 'den lave'.
Man kan også godt lave legen selvom man kun er 3 personer så er instruktøren bare alene med sine tanker om og formulering af instruktionen.
Hvis man kun er 2 mennesker er det lidt for svært ikke at komme til at vise hvordan man skal stille sig i stedet for at beskrive det (da det jo er en selv der skal stille sig an). Derfor fungere illustrationerne bedre som en fælles 'tænke-højt opgave', hvis man kun er 2.
Her er man sammen om eller skiftes til at udvælge en illustration og så sammen finder ud af "hvordan skal vi stå for at ligne dem på billede?", sætter ord på egen og anden persons krop undervejs og måske kommer den voksne til at lave nogle fejl undervejs som barnet så må opdage, analysere og rette op på ved af forklare den voksne hvad der er forket og hvordan det skal være i stedet.
Ved denne type leg opdager børnene selv hvorfor forholdsord er
vigtige detaljer at have korrekte i deres sætninger. Og man kommer nemt
ind i samtale om og i delte følelser omkring at det kan være irriterende
ikke at få udtrykt det man ønsker.
Jeg kom i tanke om illustrationerne, som jeg ellers havde glemt jeg havde lavet, da jeg så videoen fra indlægget "Nej - det var ikke det jeg mente" HER.
Da aktiviteten på nogen måde minder lidt om den leg/udfordring. Hvilken
overordnet information og hvilke detaljer skal man have med når man
skal beskrive noget for at modtageren får det helt rigtige billede er et
rigtig godt sprøgsmål der opfordre til rigtig meget sprog.
Jeg har haft det rigtig sjovt med dem, håber du også kan bruge dem til noget :-)
Du finder dem lige HER
For et stykke tid siden, da jeg sad og lavede det sidste på 2017 kalenderne faktisk (de er lige her) så X factor UK (via DR appen) imens.
I UK udgaven er der en finsk kvinde med, som også har lavet denne her udgave af 'Let it go' fra Frost, hvor hun synger den på 15 forskellige sprog.
Det fik mig til at tænke på videoen herunder, hvor sangerinder fra 25 forskellige lande indspiller hver deres lands 'Let it go' sang.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg synes bare det er super fascinerende. Hvordan de på én gang lyder ens og vidt forskellige, men også på én gang ser lidt ens ud og samtidig helt forskellige.
Mig og Cleo har i al fald set den et par gange.
Og videoen giver et godt afsæt til snak og forskellige sprog, følelser og stemmer - og Elsa.
Hør sangen på: 1. Engelsk 2. Fransk 3. Tysk 4. Hollands 5. Mandarin 6. Svensk 7. Japansk 8. Latin Amerikansk Spansk 9. Polsk 10. Ungarnsk 11. Castilian Spansk 12. Catalan Spansk 13. Italiensk 14. Koreansk 15. Serbisk 16. Cantonesisk 17. Portugisisk 18. Bahas Malaysisk 19. Russisk 20. Dansk 21. Bulgarsk 22. Norsk 23. Thai 24. Canadisk Fransk 25. Flamsk