Logopæd i Flying Tiger

Jeg kan ikke gå ind i en Flying Tiger (tidligere bare kendt som Tiger-butik, det er vist noget med at nogle andre ejer det navn internationalt) ud at købe noget.

Eller altså jeg kan fysisk godt, for det mest er det bare en virkelig god ide at købe noget - synes jeg selv :-D

Når jeg ser noget der er særlig godt, så køber jeg 3 stk.
1 til mig selv, 1 til mit kontor og 1 til vores gavekasse (= en kasse vi har på loftet fuld af gode ting man kan kigge igennem når man skal til en fødselsdag). For ikke alle, men langt de fleste ting man kan købe i Tiger er der kun i én periode, så forsvinder de.

Forleden komme jeg ud af vores lokale Tiger med så mange gode ting, at jeg blir nød til at samle op på det i dette indlæg. Der er altid krea-materialer og spil, som jeg har svært ved ikke at købe. Her er hvad jeg købte med tanke på min børnelogopædiske praksis.

For det første købte jeg 3 sæt med fortælleterninger - for dem kan man da ikke få for mange af...
 
 

Tiger's fortælleterninger fungerer ligesom de kendte Rory's storycubes (der efterhånden fås i flere forskellige udgaver, prøv lige at se HER hos Hyggeonkel, jeg har personligt lyst til at købe en af dem allesammen!).

I videoen HER forklarer Bjørn hvordan man gør og så prøver både Cleo (5 år) og Franka (2 år) at lave deres første historie. En super sjov sproglig aktivitet. Sværhedsgraden af opgaven/legen kan fx ændres ved at:
  • Man slår med terningerne så de lander på noget tilfældigt
    eller at man selv vælger hvilke billeder man vil have
  • Man slår med terningerne én af gangen og bruger billederne i den rækkefølge de kommer frem
    eller slår med alle terningerne på én gang og bruger billederne i den rækkefølge man har lyst til
  • Den samme person fortæller hele historien
    eller man skiftes til at tilføje en terning og en lille del af fortællingen
  • Flere personer fortæller forskellige historier ud fra de 6 samme billeder
    eller terningerne kan ændres hver gang. 
  • Alle 6 terninger bruges
    eller et mindre antal terninger bruges til at fortælle historien
Det er også oplagt at give nogle indledninger til sætninger der indrammer forløbet, ofte skal disse sætninger ikke bruges mere end et par gange, før børnene begynder også at prøve sig frem med dem. Og når det gør det støtter man op ved at gentage modelsætningen korrekt i konteksten. Og pludselig er det meget nemmere at følge forløbet i historien. Sætninger man kan brug kan fx være:
  • Der var engang en...
  • Først...
  • Bagefter...
  • Og så...
  • Men så...
  • Tilsidst...
  • Og så levede de lykkeligt til deres dages ende...
Børn er smarte og er lavet til at se dit eksempel og følge det. Så hvis du lægger ud med at lave en historie, hvor "der var engang en lille kylling, som elskede bananer, men kun havde agurker i køleskabet...". Så vil du nok opleve at barnets historie sandsynligvis vil være noget a la "der var engang en hest, som elskede bolde, men kun havde en is...". Så hvis du kan få barnet til det og gerne vil have en lidt mere fri fortælling, så lad barnet lægge ud. Men hvis du spiller med et barn der har brug for lidt mere støtte, kan du selv lægge ud.

Jeg købte også et elektronisk spil med 'hotdots'. Hvor man med 2 små metal dimser med ledning i, finder de 2 billeder der passer sammen. Hvis man ramme rigtigt er der en lille lampe der lyder op. spillet kommer med 12 forskellige opgaveark, men det er forholdsvis nemt at lave sine egne med et A4 papir og lægge kassen.


 


Jeg tænker rim-, forlyd-, semantiske, fonologiske eller alle mulige andre opgaver.
Måske endda nogle, som børnene selv laver og så skal jeg se om jeg kan finde de rigtige.

Rent praktisk ville jeg gøre det ved at bruge de medfølgende opgaver til at finde ud af hvilke dots passer sammen og lave et skabelon-ark, hvor jeg markerer hvilke høre sammen med farver. Skabelon-arket lægger jeg ved siden af når jeg skal lave de nye, så jeg kan se hvor dem som skal passe sammen skal være.

Og husk du kan lave en masse lignende aktiviteter med hot-dots - se indlægget HER.

Den slags opgaver jeg nok får allerflest ideer til er nok fonologiske opgaver med en masse gentagelser. Så det er også det jeg har allersværest ved at lade være med at købe. Langt de fleste ting får jeg sjældent brug for (for det er faktisk ret begrænset, hvor mange fonologi-børn jeg har på mit kommunale), men når jeg så lige pludselig har den helt perfekte indpakning til en fonologisk aktivitet, som passer lige præcis til et bestemt barn, så barnet bliver lige til at motiver. Så er det bare så fedt! Derfor kommer jeg tit til at købe noget, bare fordi, hvis du det helt rigtig barn skulle komme forbi, vil denne her aktivitet bare være helt perfekt.
Herunder er 2 af disse eksempler...

 
 

Jeg købte et hvidt mini-te-stel. Det er meningen at man skal male det med de medfølgende malinger og pensel, men jeg vil lade mit være hvidt. Og så er planen skrive på te-stellet med whiteboard tusser, så hver kop fx repræsenterer et bestemt fonem.
Aktiviteten kan fx være POPT fase 1, hvor man skal hælde vand fra tekanden i den kop der passer til lyden /k/ osv. Eller tekanden kan være konsonant fonemet /s/ og så er kopperne vokaler, så hvordan lyder det når man hælder /s/ op i /i/ koppen? så blir det til /si/

Og så har Flying Tiger lavet deres egen udgave af Pie Face spillet, som jeg heller ikke kunne lade være med at købe. Spillet hvor man skiftes til at dreje på et lille håndtag, indtil man pludselig får smasket noget lige i hoved. Det er oplagt at bruge flødeskum (for så vinder man lidt samtidig med at man taber), men man kan også bruge barberskum eller den medfølgende svamp som man lige gør våd først. Det er jo ikke farligt at få vand eller flødekum i hoved og det gør på ingen måde ondt, men alligevel blir man helt nervøs når det er ens tur.

Jeg tænker at man kunne bruge det, hvis der var brug for at lægge lidt mere pres på en aktivitet, så der bliver færre mentale resurser til fx at udtale et fonem. I starten når man træner udtale skal det gerne være så let som muligt, færrest muligt distraktioner osv, men så snart barnet kan i én kontekst, niveau, situation eller tilstand gælder det om at kommer videre og gøre det sværere indtil man nærmer sig den kontekst, niveau, situation eller tilstand lyden skal bruges i barnets dagligdag.

Og så tænker jeg også spillet vil være godt til de børn der ikke presses så meget af flødeskumstrusselen, men kan finde spænding og motivation i risikoen når de får lov til at dreje håndtaget.

 

Jeg købte også de her skører briller, som jeg ikke ved helt hvad jeg skal bruge til :-D Men måske en eller anden form for fangeleg med ekstra udfordring. Eller træk et kort med et lydsymbol, mens du har brillerne på, så du ikke er helt sikker på hvad du får og så sige lyden.

Jeg kan se, at jeg ikke er ene om at komme til at gå amok i denne her slags butikker. På sociale medier ser jeg tit udenlandske børnelogopæder der er helt ekstatiske over deres 'Doller Store' eller 'Target' fund. I virkeligheden er det jo fordi det er sjovt at blive inspireret. Det er rigtig sjov når ideerne, vinklinger, detaljer og store linjer så let som ingenting ruller ud af ens hoved. Og det er det der sker når jeg går i Tiger. Et andet oplagt sted er Søstrene grene eller diverse hobby butikker.

Hvad har du fundet i Flying Tiger eller lignende butikker, som du er glad for?
Og hvad bruger du det til?