Så er det NU hvis du gerne vil høre om customizable apps

Da jeg lavede indlægget om efteråret 2017's iPad-oplæg i juli måned, var jeg i rigtig god tid.
Måske lidt for god tid :-)

Nu er der ikke længe til det lange af kurserne; Customizable apps løber af stablen.

Her taler jeg i 5 (overraskende hurtige) time om de 2 apps jeg nok bruger allermest logopædisk; nemlig BitsBoard og TinyTap.

Disse 2 apps er begge den slags apps hvori du kan lave dit eget materiale og spil, som du så efterfølgende kan printe ud, bruge direkte på iPaden til spil og dele nemt med kollegaer, samarbejdspartnere, forældre og børn.

Ved kurset tager vi også hul på at lave vores egne materialer, så husk at tage din iPad med.
Det foregår kl.11:00 - 16:00, i Vesterbro bibliotek og kulturhus's lokaler i Lyrskovsgade 4. Og koster 995 kr plus moms at deltage.

Hvis det kunne være lige kurset til dig, så er det NU du skal melde dig til. lige HER
Sidste chance for tilmelding til kurset er på tirsdag d.31/10.
 
De sidste kurser, i December har jeg ændret en smule.
Så du har også mulighed for at være med på:
  • Den børnelogopædiske iPad
    Vesterbro bibliotek og kulturhus, Lyskovsgade 4
    Mandag d.11/12 kl.9:30 - 12:30, 675 kr
  • App inspiration til sprogstimulering og logopædisk intervention
    Vesterbro bibliotek og kulturhus, Lyskovsgade 4
    Mandag d.11/12 kl.13:00 - 16:00, 675 kr
Disse 2 kurser kan du også melde dig til via tilmeldningslinket HER

Læs den fulde indholdsbeskrivelse af alle 3 kurser på siden HER
Det er nemlig det samme indhold som hvis man bestiller et helt kursus. 

Sætningsaktivitet til fonologi

I weekenden har Ulla fra sprogkiosken lagt et gratis og lettilgængeligt materiale ud til træning af fonologi på sætningsniveau.

Materialet som kun kræver en terning, findes til følgende fonemer:
 /b  d  f  g  h  j  k  l  m  n  p  r  s  t  v/

Efterhånden som børn lærer at producere fonemer, der har været påvirket af udtalevanskeligheder på den rigtige måde og det rigtige tidspunkt, er det en god ide at øve fonmerne i forskellige kontekster af stigende sværhedsgrad for støtte brugen af lyden i hverdagens spontantale (=bred generalisering).




Der hvor jeg som logopæd slipper børnene er typisk, når fonemet bruges ca 50% af tiden. Arbejdet med generaliseringen ikke helt færdigt og det er for eksempel her, at jeg forestiller mig at Ullas materiale vil blive delt ud en del af mig. Men man kan også tage fat i det langt tidligere.

Du kan læse om materialet lige HER

Og så hente det i Ullas TeachersPayTeachers profil HER
Man skal oprette sig som medlem, men det er altså super let og hvis du ikke kender TeachersPayTeachers, så tag også lige et kig rundt. Det er nemlig stedet hvor rigtig mange især engelsksprogede undervisere m m deler gratis og sælger deres materialer og lignende.

I Ullas indlæg forklarer hun hvordan du bruger det med en terning, evt flere terninger, forskellige terninger og tokens. Men husk at du altid kan gøre lige hvad du vil med et spil, så længe du har øje på formålet. Så klip ordene ud til ordrækker og spred dem lidt ud på bordet, hvis det gør det nemmere for barnet. Eller sæt ordrækkerne ind i skabelon med 3 huller i en rigtige størrelse, hvis barnet bliver distraheret af alle de andre muligheder. Klip dem ud til ordkort i 3 forskelige bunker og træk eller fisk
1 op fra hver bunke og dan din sætning. Husk også at du ikke engang nødvendigvis behøver at printe ud, måske kan filen bare vises på en tablet/telefon, så kan man ha det med allesteder og lige øve på vej hjem fra børnehave måske...

Følg sprogkiosken på Facebook HER, hvis du ikke allerede gør det ;-)

Er det der et 'b' eller et 'd'?

 Jeg har haft den skønneste elev til noget undervisning, undervejs lagde jeg mærke til at hun stadig havde svært ved at kende forskel på det lille 'b' og det lille 'd'. Selvom hun ellers er forbi det punkt i sin læseudvikling, hvor jeg normalt ville forvente dette.


Denne pige er fantastisk god til at bruge strategier der hjælper hende til det hun synes er svært, så jeg tænkte at jeg lige ville samle et par strategier til at kende forskel på disse to bogstaver.

Derfor har jeg sammensat et lille spil TinyTap til hende, som jeg også lige ville dele her på bloggen. Hvis nu der sidder andre som kender børn for spillet vil kunne hjælpe.

Hvis du ikke allerede kender TinyTap, så kan du læse om appen i indlægget HER.

Men kort kan jeg sige at TinyTap er en gratis app, der findes både i iOs og til Android, i appen kan man hente forskellige spil ned på sin iPad eller lave sine egne. De spil man selv laver, kan man lægge op i TinyTap kartoteket og så andre kan hente det ned og spille dem på deres tables eller i browser.

Det er det jeg har gjort med "b eller d spillet". Som du kan komme direkte til via linket HER.

I spillet viser jeg 3 forskellige strategier til at kende forskel på de 2 bogstaver. 3 forskellige indre billeder man tænke på, for at blive mindet om hvilket bogstav er 'b' og hvilket er 'd'.




Tilsidst er der en masser forskellige opgaver hvor man skal finde 'b'er og 'd'er, matche dem og tælle dem.

Jeg håber spillet måske kan ramme nogle andres behov også. God fornøjelse.

Forløbsbeskrivelse for Verbal Dyspraksi

Det er nu muligt at se et meget længe ventet dokument på Socialstyrelsens hjemmeside.


Nemlig den forløbsbeskrivelse, som Socialstyrelsen sammen med forskellige eksperter og interesseorganisationer har sammensat, for børn med Verbal Dyspraksi.

Forløbsbeskrivelsen kan hentes lige HER og er en anbefaling til kommuner og andre der har indsats indenfor børn med verbal dyspraksi.

Ligesom den forløbsbeskrivelse der kom i 2015, omkring børn og unge med tidligt konstateret høretab HER.


I følge forløbsbeskrivelsen anslås det mellem 0,1% og 0,2% af børn og unge som har verbal dyspraksi. Jeg synes altid den slags tal er super svære at forholde sig til og hvordan er det lige man er kommet frem til de tal osv... men det gir da en lille ide om omfanget. Og især når procentsatsen så forholdes til en gennemsnitskommune på 43.300 indbyggere bliver det mere håndgribeligt. For så vil der være ca 8-16 børn under 18 år, med har verbal dyspraksi. Det er jo ikke mange, men det her jo helt klart nogen. Og disse børn har så alle sammen brug for en helt specifik indsats, der er både tværfaglig og noget anderledes end resten af den store gruppe af børn med forskellige udtalevanskeligheder som ses i kommunerne.


Sidste år skrev jeg også et indlæg omkring nogle forskellige kilder til information om Verbal Dyspraksi - se indlægget HER.

Forløbsbeskrivelsen, som netop er kommet, indeholder både;
  • 10 overordnede anbefalinger til området, kort information omkring målgruppen (børn med verbal dyspraksi
  • oversigt over forløb af faglige indsatser inkl case eksempler
  • et afsnit om organisering
  • et afsnit med økonomiske scenarier, som økonomiafdelingerne kan blive overbevist af, hvis det logopædiske personale ikke kan komme igennem med faglige argumenter for specialiseret, tidlig, omfangsrig indsats
  • flere bilag, hvor det blandet andet er forsøgt defineret hvad 'en højt specialiseret logopæd' er for en

En af de ting som sådan en forløbsbeskrivelse er god til er, at konkretisere og sætte en for form 'gold standard' indsats i system. Både til hjælpe for systemet (kommunerne) og individerne (fagpersonerne).

På nuværende tidspunkt har jeg både kurser i Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC) og Prompts for Restructuring Oral Muscular Phonetic Targets (PROMPT) i min kalender og jeg kan forestille mig at jeg ikke er den eneste logopæd der ser et øget behov for vedligeholde sin viden om dyspraksi, hvilket forløbsbeskrivelsen kun er med til at bekræfte. Se bare anbefaling nr 1 om Kommunalt vidensberedskab.

Forløbsbeskrivelsen revideres i 2019.

Hvilket område synes du ellers der burde blive lavet forløbsbeskrivelser for? Skriv en kommentar...

Alfabet-plakat for de seje

For et stykke tid siden faldt jeg over en super fin og gratis alfabet-plakat.
Jeg kan simpelthen ikke huske hvem der fortalte mig om den eller hvor jeg så den, men sjov er den!

En alfabet-plakat kan være god at hænge op derhjemme, hvor barnet kommer til at kigge på den, forholde sig til den i en eller anden grad og måske bruge den i leg eller samtaler.
Jo flere bogstaver små børn støder på jo større chance er der for at de begynder at orienterer sig i dem, deltager i samtale om dem med voksne og generelt bare bliver interesserede i bogstaver.
Men denne her plakat kan klart også bruges i skole eller institutioner.

Alfabetet er lavet af Skolen i spil, som arbejder med gamification og undervisning med spil.
De har lavet deres egen alfabet-plakat, fordi de oplevede at mange børn de mødte stadig havde gavn af at støtte sig til en alfabet-plakat når de arbejdede, men at børnene synedes at de typiske alfabet-plakater var for pattede i deres udtryk. Og det kan jeg da egentlig godt forestille mig er sandt.
Så i Skolen i spil's deres alfabet er der ikke nogen nuttet tegning af små dyr - du ved 'A for abe', 'B for bi' eller 'K for ko'. I stedet er det 'A for Avatar', 'B for bazooka' og 'K for keyboard'.

Et proto-ord er et ord som bruges som det faste eksempel (proto-type) på noget der starter med en bestemt lyd eller bogstav. I dette alfabet kommer alle proto-ordene fra spille, computer, rollespil, fantasy eller sci-fi universer, hvilket altså bare gør det lidt sejere.

Se det herunder:

 

Du kan hente alfabet-plakaten som pdf, på Skolen i spil's download side lige HER.

En anden mulighed for at få en fin og gratis alfabet-plakat kunne selvfølgelig også være mine alfabetkort, printet eller limet sammen til en plakat, men de er helt klart rimelig "pattede" i forhold til dem fra skolenispil, så hvad der vil være bedst afhænger af barnet og situationen - se alfabetkortene jeg har lavet med Mr. Printable i indlægget HER.

Et alternativ kunne også være PIXI-alfabetet som også kommer i en udgave hvor man får et kæmpe stort plastik-ophæng med, med små lommer til alle bøgerne. Se indlægget HER.

Hvis du har brug for en ramme eller støtte til at tale om og øge bogstavkendskabet indenfor. Så se mit gratis materiale 'Bogstavets 5 dimensioner' i indlæget HER. Og brug evt ordene og billederne fra alfabet-plakaten som proto-ord.

A B C D Ekke så meget snak! God fornøjelse :)

PS: du kan evt følge Skolen i spil på deres twitter