SÅ er der sørme både børnekalendere og familiekalendere til jer alle sammen. Glædelig 2018!
I et forsøg på at være forudseende og effektiv, har jeg faktisk allerede lavet 2019 og 2020 klar, så der er ikke er nogen der skal julestresse over det. De sidste par år er der nemlig sket det at der i løbet af november og december kommer flere og flere, mere og mere desperate mails fra folk der spørger om hvornår næste års kalender kommer.
Det er rigtig dejligt at høre hvor mange der er glade for kalenderen og bruger den hver dag og derfor selvfølgelig gerne vil have den hurtigst muligt og komme i gang med at planlægge det kommende år.
Jeg har også hørt fra nogle lærere der bruger kalenderne til at planlægge deres skoleår, at de godt kunne tænke sig at kunne se hele skoleåret (som jo går på tværs af kalenderåret) med det samme.
Og det kan de så nu :-)
Kan du ikke lige skære det ud for mig i s/h tegninger?
Video er bare dette årtis's medie og jeg bryder mig egentlig ikke så meget om nytårsfortsæt, men jeg håber virkelig at 2018 blir året, hvor jeg får brugt video meget mere. Både her på bloggen, men også på mit kommunale talehørekonsulent arbejde og privat.
For lang tid tiden puttede jeg en video på min 'watchlist', men jeg nåede først hen til den i dag og det viste sig at den var en udemærket lille vejledning til skolelærere omkring, hvordan de i deres undervisning kan støtte elever med DLD aka Developmental Language Disorder aka Udviklingsmæssig Sprogforstyrrelse.
Du kan se videoen "Supporting Developmental Language Disorders in the Classroom"
nederst i dette indlæg. Den er vist lavet af studerende Alex Cross, som
et afgangs projekt. Og den lister og forklarer 6 strategier, som lærere
kan bruge i deres undervisning.
Videoen er lavet i den kendte forklarende speed drawing
stil - en stil som efterhånden må siges at være grænsende til tyndslidt,
men samtidig virker den altså bare. Det der med at få noget fortalt af
et andet menneske som støttes af noget visuelt forklarende gør det bare
nemmer at forstå ting. for mig er det som om man får informationen ind i
hoved og hen på den rigtige hylde, uden at skulle tænke så meget over
hvordan eller at man gør noget. Det er jo også en grund til at "visuel
støtte" er noget af det jeg til tider kan blive helt lang i masken over
at anbefale igen og igen og igen og.... Hvis speed drawing er nyt for
dig, så se lige Ken Robinsons videoen, som jeg har delt i indlægget HER. Videoen er efterhånden nærmest en prototype for denne slags videoer.
Hvis du er i tvivl om hvad DLD er (ja, jeg synes altså forkortelsen er nemmest at bruge, selvom den så ikke passer med den danske oversættelse), se mit indlæg HER.
Siden jeg skrev indlægget i sommers har RALLI kampangen skiftet navn til det (noget mindre mundrette) RADLD = Raising Awareness of Developmental Language Disorder.
Du finder stadig deres YouTube kanal HER. Og der er kommet 2 nye videoer;
- En udmærket en, hvor Dorothy Bishop på 5 min forklarer hvorfor og hvordan de lavede det consensus panel som endte ud i DLD betegnelsen (HER), hvilket er meget nemmere end at læse det jeg læste i sommers :-D
- En hvor 2 drenge tager dig med rundt og interview nogle mennerske med DLD forklarer dig 3 ting du skal vide om DLD. En rigtig god og fin tanke, men jeg må indrømme at jeg desværre ikke synes resultatet er super vellykket (HER).
Jeg kan mærke julen nærme sig.
I dag er sidste dag på arbejde, hvor jeg rigtig skal tænke (ja jeg har også arbejdsdage, hvor jeg nærmest ikke behøver at tænker, det er godt for afvekslingens skyld) og i morgen skal jeg ud og købe de julegaver vi mangler.
Mangler du julegaver ideer til børnene så læs videre :-)
Et af de steder jeg skal i morgen og altid tager forbi til jul er Replay legetøjesbutik på HC Ørstedsvej 8, der finder jeg altid noget som er godt og man slipper lidt for at føle man går all in på forbruger-og-smid-væk-samfundets-premisser, da alt legetøjet i Replay nemlig er brugt.
Eller nu skriver jeg brugt. Det ville måske være mere præcist at sige at alt legetøjet er der nogle andre der har ejet først. For det er altid pænt og i god stand og Kenneth, som har butikken, har altid sørget for at tjekke om alle brikkerne er der eller om Spidermans arm stadig kan skyde når den får batteri osv. Som de fleste forældre ved så har legetøj det med enten at blive slidt op (nogle gange til uigenkendelighed) eller til at stå næsten urørt hen efter den første bølge af interesse har lagt sig. Derfor kan meget legetøj nemt holde til flere børn.
Og så synes jeg personligt at det er endnu sjocere når man kan vælge lige de skylandersfigurer man mangler (du ved jo det er vigtigt at dække alle elementerne) eller sammensætte den Sylvanian familiy som man har lyst til i stedet for den de havde bestemt sig for hos fabrikanten.
Du kan se nogle af de (hurtigt skiftende) varer på Replays instagram eller facebook.
Dette år har (igen) stået lidt i mikrobernes tegn hjemme hos os. Min mands nyeste udstilling på Medicinsk museion, er nemlig åbnet her i oktober.
Den hedder Mind the Gut og viser hvordan læger, forskere, patienter og kunstnere
gennem tiden har forsøgt at forstå og behandle det komplicerede forhold
mellem hovedet og maven. Hjerne, mavefornemmelser, identitet, tarme, bakterier, mikrobiomer. Alt kædes sammen.
Jeg lover det giver på én gang fornemmelsen af at her er fremtiden, samtidig med det føles som en gammel hemmelighed. Uforståeligt og indlysende. Og det åbner et lille vindue indtil hvor kompleks en verden vi er og at vi måske er noget noget andet end vi tror vi er.
Derfor tror jeg vi synes vi at DE HER bamse mikrober, parrasitter, vira m m, er ekstra sjove:
herpes
halsbetændelse
nervevelle
De er formet sådan som de forskellige ting i virkeligheden ser ud hvis man zoomer nok ind.
Det er da sjovt!
Ikke mindst når den lille råber "moooar, jeg kan ikke finde polio" eller "Ole har taget min kødædende bakterie". Og de har vist nok udvidet så de også laver forskellige organer også nu.
Coolstuff er også en butik, hvor jeg altid kan finde noget jeg får lyst til at købe. Sådan halvt det dummeste ever og halvt det mest geniale. Bjørn har fx været rigtig glad for at dimse med Thinking Puddy som man kan få i alle muligeudgaver efterhånden.
Her kommer lige et par generelle gave huskeregler, som du kan huske på hvis du skal købe gave til nogle børn i år:
Mindre kan gøre det Man behøver ikke 100 gaver for at få en god jul. Hvis du virkelig gerne vil give mange gaver, så åben det du giver og del det i mindre enheder, som pakkes ind hver for sig.
Materialer til kreative aktiviteter er altid et hit (også til de børn som bare skal ha lidt hjælp fra en voksen til at komme i gang og holde ved)
Giv gaver der fordre kommunikation Tænk på turtagning, er legetøjet noget der opfordre til mere turtagning uanset hvilket niveau for turtagning barnet er nået til. Eller er legetøjet noget som man vender sig væk fra andre med (det skal der selvfølgelig også være plads til, men har barnet ikke en del af det allerede?). Køb en bog. Der er masser af samtale i en bog. Hvis du er i tvivl om hvilken så tag ind forbi børnenes boghandel på Købmagergade (hvis du kan komme ind af døren).
Det behøver ikke være dyrt Børn kan lege med de skøreste ting og de kan også få de skøreste ting i julegave. Alle kender joken med et barnet der hellere ville lege med kassen end den store fine traktor. Men husk at gaven jo faktisk godt kan være en rigtig god kasse eller et lille skuffedarium (fx sådan et som det HER - jeg lover der vil blive leget med det!), en masse tomme toiletruller eller hvad ved jeg...
Børn blir i længden gladere for oplevelser end for ting - ligesom voksne Så måske gå ind på teaterbilletter.dk og bestil nogle billetter til en børneforestilling (OBS hvis du bestiller til 3 forskellige forestillinger på 1 år, så får man ret meget i rabat, så gør da det med det samme). Eller find nogle biografbilletter. Især hvis du giver til børn der er under 7 år så vælg cinematekets børnebiffen forestillinger, med flere små korte film i træk. Eller hvad med gavekort til et museum? Du kan invitere barnet alene (så er det også lidt en gave til forældrene) eller give billetter til barnet+forælder. Og måske endda købe en ekstra billet som barnet kan give til en ven, så er der nogen at tale med det om bagefter og relationen styrkes (DET er da en god gave).
Køb hellere for simpelt end for kompliceret Husk på at folk for det meste kommer til at vælge legetøj som er alt for kompliceret til deres børn. Det kan være rigtig svært ikke at være fokuseret på fremdrift, men kig på hvor barnets leg er lige nu og liiiige om lidt - ikke hvor det er på vej hen eller hvad der kunne være fedt at prale med. Derfor vælg hellere det legetøj som du tænker barnet måske er for stor til end det som barnet måske er lidt for lille til (PS: det samme gælder med svømmehold og bøger).
Læg gerne en kommentar hvis du har en god børnejulegaveide!
Og hvis du stadig ikke er heeelt i julehumør, så kan du jo lige sætte dig ned og folde et lille juletræ. Det i videoen herunder har været "årets jule-pynte-hit" hos mig. Det er nemt at lave og blir rigtig fint synes jeg.
Du kan læse meget mere om håndfonemerne i indlægget HER
Jeg kan forstå at der er mange som er glade for videoerne.
Og jeg er helt enig, det er meget lettere at forstå når man ser det vist.
Derfor er det også lidt irriterende at der tilsyneladende har været et problem med en af videoerne. Men det er løst nu.
Videoen der havde problemer var den med de særlige/ekstra fonemer - dem som ikke har et grafem tilknyttet som vi kender fra børnenes alfabet / dem hvor logopæden typisk bruger lydskrift for at nedskrive - som man dog godt kan få brug for en visuel repræsentation til i forbindelse med intervention for udtale. Hele det midterste minut var skærmen frosset, mens lyden fortsatte.
Det er fikset nu med en ny upload, som du finder lige HER.
Tilsidst i videoen fryser billede stadig, men det er altså med vilje, fordi jeg glemte at videooptage /ɕ/ men den er ret nem så det gør ikke noget ;-)
Det er tit de samme anbefalinger jeg kommer med igen og igen, i forhold til de skolebørn jeg møder. Det er for eksempel rigtig til at jeg hører mig selv sige at opgaver i alle fag:
deles op i mindre enheder
får struktur og mål, der tydeliggøres/gøres mere eksplicit for barnet
støttes visuelt
Dette kan man blandt andet gøre ved at bruge faste skabeloner der guider barnet både ind og ud af opgavernes forløb.
Efterhånden samlet mig en del forskellige skabeloner til arbejde med ordforråd/semantik, men også til matematik. Der er nemlig mange børn med sproglige vanskeligheder, læsevanskeligheder eller kognitive vanskeligheder, som får vanskeligheder med matematik efterhånden som matematikopgaverne bliver mere tekstbaserede matematik (imodsætning til de opgaver, hvor der bare står nogle tal og nogle tegner der viser dig hvad du skal gøre ved tallene).
I dag så jeg de sødeste juleregnehistorier, som man kan hente helt gratis hos Matematiknørden lige HER. (OBS man behøver ikke logge på OneDrive for at downloade, bare luk popuppen, hvis du ikke bruger OneDrive).
Det er 10 små addition og substraktions opgaver til 1-2.klassetrin, som alle sammen har juletema og illustration.
Opgaverne er tekstbaserede men kommer med en skabelon, som minder meget om den jeg plejer at anbefale, til at dele opgaven op i mindre dele og på den nemmere forstå hvad opgaven kalder på, hvad matematikken skal gøre, hvordan den gør det og kommer frem til et resultat.
Trine Klavsen som har FB sidenMatematiknørden starter opgaverne med et eksempel, så de 10 opgaver er lette at gå til.
En rigtig lille god julehygger :-)
Og en god skabelon, hvis du ikke har sådan en i forvejen :-)
Hvis du gerne vil have flere Matematik opgaver, så har Trine en profil HER på Bubbleminds (som er lidt en dansk mini TeachersPayTeachers)
Jeg laver løbende flere spil med andre fonemer eller fonologiske
processer, som jeg nok også skal lægge ud. Men bliv endelig ved med at skrive, hvis der er nogle særlige i
ønsker til hvad jeg skal lave næste gang. Så skal jeg nok samle lidt sammen.
Men nu er der også en anden mulighed for at du kan få lige præcis det indkøbsspil du ønsker dig.
Jeg åbner nemlig op for at jeg sættet et indkøbsspil op med 10 billeder du selv vælger.
På denne måde kan du få spillet med lige de minimalepar du synes fungerer bedst og den illustration af krokodille som du synes er allerbedst (eller hvad nu end din preference er) - uden at du behøver bøvle med at sætte det op. Alt du skal gøre er at sende billederne du ønsker til mig.
Sådan fungerer det:
Du køber det individuelle Indkøbsspil HER her i min butik
Når jeg modtager
ordren sender jeg dig en mail, hvor jeg beder dig om at sende de 10
billeder du ønsker at inkludere samt eventuel tekst
Du svarer på min mail med tekst og billeder. Enten vedhæftet eller via dropbox eller send-anywhere
Jeg laver materialet til dig - dette tager 1-2 dage
Jeg sender dig en mail med dit helt eget indkøbsspil i pdf format
Du kan vælge at det skal være 5 minimal par med 2 billeder i hvert par eller bare 10 forskellige billeder hvis du vil bruge spillet til produktions- eller artikulationsøvelser af enkelte fonemer.
Denne mulighed med individuelle/customized spil er også super god til børn der har noget de interesserer sig særligt for. Hvis et barn elsker at lave mad kan det være en gode ide at det er madvarer der købes ind eller hvis et barn er vild med minecraft og har svært ved /s/ så kan det virkelig give spark til motivationen hvis ordene og billederne er 'creeper' og 'ko' osv fra Minecraft.
Når man nu lige har fundet det perfekte krokodille billede, så er det jo rart at kunne dele det lidt med andre også. Så brugsrettighederne på de her individueller produkter har jeg lave lidt anderledes end på de indkøbsspil som jeg lægger ud.
Du må bruger materialet jeg laver til dig så tosset du vil.
Du
må også gerne videregive dette materialet til de netværkspersoner
(familier/pæd/skoler) som skal lave indsatsen med det barn/børn du har
tilknyttet.
Du må også gerne videregive dette materialet til MAX 1
anden logopæd/kollega. Denne logopæd må bruge materialet selv og
vidergive det til de netværkspersoner (familier/pæd/skoler) som skal
lave indsatsen med det barn/børn hn er tilknyttet. Men denne logopæd må
IKKE videregive materialet til andre logopæder.
Du må IKKE lægge dette materiale på en fællesserver, hvor andre end ovennævnte har adgang til det eller dele det på anden vis.
Glæder mig til at se hvad i finder på!
PS: Det var HER i kunne købe denne udgave af indkøbsspillet.
PPS: Og HER du kan se videoinstruktionen i hvordan man spillet spillene.
Her til aften har jeg ikke fået lavet det jeg skulle - det jeg havde planlagt - det jeg havde forestillet mig. Sådan går det. Med jævne mellemrum.
Når børnene er puttede, så er der tit noget jeg gerne vil læse eller skrive eller undersøge eller lave. Men det er altså langt fra altid det går som jeg havde forestillet mig.
Nogle gange vælger jeg at lave noget andet, andre gange er det som om tiden bare forsvundet og så pludselig skal man i seng (eller skulle ha været gået i seng for 3 timer siden).
Grunden til jeg ikke har fået lavet noget hertil aften er at jeg er kommet til at se alle de 3 første afsnit som i skrivende stund er tilgængelige af DR's dokumentarserie Rodløs.
Serien handler om 5 forskellige drenge/unge, der er flygtet til Danmark som udledsagede flygtninge og nu forsøger at lave et nyt liv i Danmark.
Drengene og deres nye venner, værger, familier, kontakter her i Danmark er simpelthen så rørende alle sammen. Det er den slags program, hvor man på een gang kan blive helt overvældet over hvor frygtelig grim og fantastisk smuk verden på én gang er.
Du kan finde Rodløs serien lige HER.
Men find også lige nogen du kan kramme og noget toiletpapir frem. For du blir både glad og trist. Og jeg kom i al fald til at græde af alle de 3 første afsnit.
Og når du så har set et afsnit, og får lyst til at dele noget med nogen der er nye i Danmark. Så kan du fx starte hos Dansk Røde Kors der bruger frivillige i mange aktiviteter HER. For eksempel mangler de lige nu 400 som gerne vil være frivillige venner eller venskabsfamilier med flygtning - lige her. Eller finde en lokal Venligbo-gruppe eller aktivitet. Du kan fx gå på Facebook og skrive 'venligboerne' og evt et bynavn i nærheden af dig, så er der gode chancer for at der dukker noget op.
Du kan jo starte helt i det små og se om du har noget du kan give væk til et andet mennesker der måske står og mangler det i gruppen; Venligboerne giver væk til flygtninge (nyankomne) - lige her.
Man skal jo holde hvad man lover, også selvom man er lidt langsom :-)
Da jeg lavede blogindlægget om mit indkøbsspil (se indlægget HER), som er det spil jeg ofte bruger når jeg arbejder med minimalpar. Så lovede jeg, at der ville komme en video med instruktioner til spillet. Jeg fik også filmet det jeg skulle bruge, men alle andre dele af processen endt med at tage lidt længere tid end ventet. Men i dag har jeg fået videoen op på min YouTube kanal.
Spillet er som du kan se forholdsvis let at lære. Da det baserer sig på 'Købmandsleg', som de fleste børn jo kender.
I videoen vælger Cleo at bruge de lange indkøbssedler, hvilket 95% af børn i min erfaring gør, når de lige har prøvet en kort først. De korte indkøbssedler kan være gode til starte ud med eller til de få børn som er meget usikre på egen præstation. Men det som jeg i virkeligheden bruger de korte indkøbssedler mest til er, at have liggende, så jeg kan rose børnene for at vælge en lang og at være modig eller "klar på en udfordring".
Jeg håber det går godt for jeg med spillene, skriv til mig, hvis I har nogle sprøgsmål eller kommentarer. Eller... hvis der er et bestemt fonempar, som du ønsker jeg lavet indkøbsspil med næste gang.
Cleo (5år) og Franka (3år) kan godt lide at se det og derfor har Grinebiderens Face Race app fået en opblomstring her hjemme.
Cleo som udspekuleret Lotte Langøre
Børn kan godt lide at figurer og universer blander sig over forskellige situationer og platforme. Fordi de kan tage sine oplevelser, erfaringer, mulige handlingsforløb og personligheder med sig på tværs og på den måde nemt få gentaget elementer som barnet er interesseret i eller hurtigt komme i gang med leg/forståelse. Du kender det godt barnet ser Paw Patrol i TV/iPad, har kasketten og ønsker sig legetøjet til jul.
I tv-serien er der en rigtig fin fortæller-stemme, som er god til at sætte ord på hvad der sker i handlingen, så der ikke er så meget underforstået og man undervejs får sat ord på hvad figurerne gør og tænker. Og fortælleren er også god til at bruge nogle lidt overraskende og detaljerede ord i en forklarende kontekst synes jeg.
Den er gået rimelig viralt de seneste par dage, men hvis du ikke allerede har set videoen, hvor Liz Chalmers bruger en ballon og en bordtennisbold til at vise hvordan livmoderens sammentrækkende bevægelser i toppen presser barnet ud i bunden af livmoderen, så vil jeg klart anbefaler at du gør det.
Det er jo ikke fordi det er ny viden eller nogen man ikke ville kunne forestille sig, hvis man fik det forklaret.
Men video er altså bare et super medie til at videregive viden.
Man lever sig helt ind i det, får på den måde en bedre forståelse og blir altså helt imponeret af menneskekroppen af videoen synes jeg.
Kroppen er altså helt vild fantastisk, kompleks, åndssvag og smart.
Og jeg synes man blir glad af at se hvordan den fungerer uden at vi egentlig ved det.
Det er lidt ligesom når jeg forklarer fx artikulationssteder og artikulationsmåder til forældre. Meget ofte udbryder de noget i stil med: Hvor er det vildt kompliceret, det har jeg aldrig tænkt over! og det gør vi hele tiden uden at vide det.
Tidligere på året delte jeg en video på MinKusineMaria's facebookside, hvor man skal se et lille barn der er faldet i søvn under amning, men i søvne "ammer videre" så man kan se hvor imponerende bevægelser babyens tunge går når hn ammer. Det er bestemt ikke bare at lukke og suge eller klemme og malke, som man måske forestiller sig, hvis man ikke rigtig har tænkt over det.
Se videoen herunder.
Hvis du gerne vil vide mere om amning eller tror du ved alt (for det kan jeg love at du ikke gør) kan jeg forresten virkelig anbefale ammenet.dk. I deres wiki HER (= leksikon om ammning og relateret viden) er der samlet utrolig meget viden!
Der kan stilles spørgsmål, søges støtte og råd via deres facebookgruppe HER, man kan tale med andre kvinder der ammer (0-2 år) HER og (+2 år) HER, hvor der også er ordstyrere fra ammenet, som guider, hvis samtalen glider af sporet eller der videregives ukorrekte oplysninger omkring ammerelaterede emner.
Hvis du gerne vil have mere fantastisk viden om kroppe, så SKAL du altså tage forbi min mands udstilling 'Mind the Gut' på Medicinsk Museion i Bredgade i Kbh. Udstillingen handler om kroppens anden hjerne; vores tarme. Og jeg garanterer du vil få en oplevelse.
Nu er der ikke længe til det lange af kurserne; Customizable apps løber af stablen.
Her taler jeg i 5 (overraskende hurtige) time om de 2 apps jeg nok bruger allermest logopædisk; nemlig BitsBoard og TinyTap.
Disse 2 apps er begge den slags apps hvori du kan lave dit eget materiale og spil, som du så efterfølgende kan printe ud, bruge direkte på iPaden til spil og dele nemt med kollegaer, samarbejdspartnere, forældre og børn.
Ved kurset tager vi også hul på at lave vores egne materialer, så husk at tage din iPad med.
Det foregår kl.11:00 - 16:00, i Vesterbro bibliotek og kulturhus's lokaler i Lyrskovsgade 4. Og koster 995 kr plus moms at deltage.
Hvis det kunne være lige kurset til dig, så er det NU du skal melde dig til. lige HER
Sidste chance for tilmelding til kurset er på tirsdag d.31/10.
De sidste kurser, i December har jeg ændret en smule.
Så du har også mulighed for at være med på:
Den børnelogopædiske iPad Vesterbro bibliotek og kulturhus, Lyskovsgade 4 Mandag d.11/12 kl.9:30 - 12:30, 675 kr
App inspiration til sprogstimulering og logopædisk intervention Vesterbro bibliotek og kulturhus, Lyskovsgade 4 Mandag d.11/12 kl.13:00 - 16:00, 675 kr
Disse 2 kurser kan du også melde dig til via tilmeldningslinket HER
Læs den fulde indholdsbeskrivelse af alle 3 kurser på siden HER
Det er nemlig det samme indhold som hvis man bestiller et helt kursus.
I weekenden har Ulla fra sprogkiosken lagt et gratis og lettilgængeligt materiale ud til træning af fonologi på sætningsniveau.
Materialet som kun kræver en terning, findes til følgende fonemer: /b d f g h j k l m n p r s t v/
Efterhånden som børn lærer at producere fonemer, der har været påvirket af udtalevanskeligheder på den rigtige måde og det rigtige tidspunkt, er det en god ide at øve fonmerne i forskellige kontekster af stigende sværhedsgrad for støtte brugen af lyden i hverdagens spontantale (=bred generalisering).
Der hvor jeg som logopæd slipper børnene er typisk, når fonemet bruges ca 50% af tiden. Arbejdet med generaliseringen ikke helt færdigt og det er for eksempel her, at jeg forestiller mig at Ullas materiale vil blive delt ud en del af mig. Men man kan også tage fat i det langt tidligere.
Og så hente det i Ullas TeachersPayTeachers profil HER
Man skal oprette sig som medlem, men det er altså super let og hvis du ikke kender TeachersPayTeachers, så tag også lige et kig rundt. Det er nemlig stedet hvor rigtig mange især engelsksprogede undervisere m m deler gratis og sælger deres materialer og lignende.
I Ullas indlæg forklarer hun hvordan du bruger det med en terning, evt flere terninger, forskellige terninger og tokens. Men husk at du altid kan gøre lige hvad du vil med et spil, så længe du har øje på formålet. Så klip ordene ud til ordrækker og spred dem lidt ud på bordet, hvis det gør det nemmere for barnet. Eller sæt ordrækkerne ind i skabelon med 3 huller i en rigtige størrelse, hvis barnet bliver distraheret af alle de andre muligheder. Klip dem ud til ordkort i 3 forskelige bunker og træk eller fisk
1 op fra hver bunke og dan din sætning. Husk også at du ikke engang nødvendigvis behøver at printe ud, måske kan filen bare vises på en tablet/telefon, så kan man ha det med allesteder og lige øve på vej hjem fra børnehave måske...
Følg sprogkiosken på Facebook HER, hvis du ikke allerede gør det ;-)
Jeg har haft den skønneste elev til noget undervisning, undervejs lagde jeg mærke til at hun stadig havde svært ved at kende forskel på det lille 'b' og det lille 'd'. Selvom hun ellers er forbi det punkt i sin læseudvikling, hvor jeg normalt ville forvente dette.
Denne pige er fantastisk god til at bruge strategier der hjælper hende til det hun synes er svært, så jeg tænkte at jeg lige ville samle et par strategier til at kende forskel på disse to bogstaver.
Derfor har jeg sammensat et lille spil TinyTap til hende, som jeg også lige ville dele her på bloggen. Hvis nu der sidder andre som kender børn for spillet vil kunne hjælpe.
Hvis du ikke allerede kender TinyTap, så kan du læse om appen i indlægget HER.
Men kort kan jeg sige at TinyTap er en gratis app, der findes både i iOs og til Android, i appen kan man hente forskellige spil ned på sin iPad eller lave sine egne. De spil man selv laver, kan man lægge op i TinyTap kartoteket og så andre kan hente det ned og spille dem på deres tables eller i browser.
Det er det jeg har gjort med "b eller d spillet". Som du kan komme direkte til via linket HER.
I spillet viser jeg 3 forskellige strategier til at kende forskel på
de 2 bogstaver. 3 forskellige indre billeder man tænke på, for at blive
mindet om hvilket bogstav er 'b' og hvilket er 'd'.
Tilsidst er der en masser forskellige opgaver hvor man skal finde 'b'er og 'd'er, matche dem og tælle dem.
Jeg håber spillet måske kan ramme nogle andres behov også. God fornøjelse.