Facebook spørgsmål om Time Timer

I sidste måned var der en der stillede et rigtig godt spørgsmål inde i Facebook gruppe "Apps til børn og voksne med specielle behov"


Som du kan se manglede hun en måde at have en timer kørende synligt på iPad, samtidig med at et barn var aktiv i en anden app. Jeg synes det var:
  1. et rigtig godt spørgsmål, da jeg sagtens kan se for mig at det ville være rart at kunne
  2. noget som jeg ikke vidste hvordan man kunne gøre
  3. noget som jeg var overbevist om at der måtte være en måde man kunne få til at fungere
Så jeg holdt lidt øje med tråden, men der kom ikke rigtig nogen god løsning.
Derfor gik jeg i gang med at se om jeg kunne finde ud af det.
Og jeg synes jeg endte med en nogle super gode muligheder for at løse problemet, som jeg tænker selv at bruge fra nu af og som spørgeren også blev glad for.

Samtidig lærte jeg også en masse om P-i-P og blev endnu engang imponeret af hvad der finde spå YouTube (se min YouTube kanal HER).

Du kan se mine svar herunder.
Men her kommer links til de apps og videoer jeg nævner:

https://geo.itunes.apple.com/dk/app/time-timer-ipad-edition/id434081367?mt=8&at=10lPzD&ct=TimeTimer
 Time Timer (45 kr) - HER

Pipifier (gratis) - HER

Min playliste med timers på YouTube playlister - HER
Videoerne og playlisten lavede efter jeg lavede mit svar på facebook, hvor jeg på nettet fandt mange videoer med timers, blandt andet disse.

Mit svar:


Jeg har samlet alle de Accessory apps jeg anbefaler til logopæder på listen HER
Se om der er nogle du ikke kender og ikke kan leve uden...

PictureBuild - Ugens App

Ugens apps PictureBuild Full Version (17 kr), bruger jeg som reinforcer ved forskellig slags undervisning, men den er også et udmærket lege-app til helt små børn.

Du bruger sikkert allerede reinforces i din logopædiske intervention allerede, måske uden at have tænkt over at det er det du gør.

 https://itunes.apple.com/dk/app/picturebuild-full-version/id887584887?mt=8&at=10lPzD&ct=PictureBuildFull

Her får du lige en ordbogsdefinition:
: a stimulus (such as a reward or the removal of an electric shock) that increases the probability of a desired response in operant conditioning by being applied or effected following the desired response
Du kan se en 'reinforcer' i undervisning som en belønning, som noget positivt man giver for at forstærke positiv præstation eller opførsel.

Et eksempel alle kender er når man træner en hund, så giver man noget hunden gerne vil have fx en hundekiks, når hunden har gjort det man gerne vil have den gør fx venter med at gå til ejeren siger værssågo. Det lyder måske lidt stift og ikke som en metode der fungerer til mennesker. Men hvis du tænker over det brugers reinforcers faktisk ofte når man lærer mennesker noget.

En reinforcer kan nemlig være meget andet end hundekiks. Reinforcers kan bruges i meget strukturerede situationer og fx være guldstjerne, point, krydser, perler eller ja noget spiseligt, der gives som "præmie" når barnet har sagt eller gjort noget bestemt på en bestemt måde, et bestemt antal gange. Men reinforceren der gives kan også være verbal eller non-verbal ros, et lille privilegie (som at få lov til at rulle en bold, røre ved noget sjovt eller tage en tur i et spil) eller stort privillegie (som at få måtte vælge en legoæske i når man har trænet hver dag i 4 uger).

Nu kan du måske bedre se hvor du bruger reinforcers i din logopædiske praksis og hvordan du måske kunne gøre det endnu mere.

Reinforcers er gode når der er behov for lidt ekstern motivation til at udføre en opgave. Kan man finde en intern motivation hos et barn til at øve sig/træne/arbejde med noget er det klart min opfattelse at man rykker mest effektivt mod målet, men kan denne ikke findes må støtte sig til eller skifte til en form for ekstern motivation.

Noget af det iPadden er allerbedst til at skabe hos børn er motivation.
Det er ikke fordi der sker det store vilde i PictureBuild appen, men det behøver der heller ikke altid.
Se i videoen herunder hvordan den fungerer og hvordan du evt kan bruge den i undervisning.



Appen findes i 2 versioner PictureBuild (gratis) giver dig banerne: 'ansigt' og 'ballon' og så skal du lave In-App-Purchace på 17 kr for at få resten af banerne. Så hvis du ved du gerne vil have alle 20 billeder så kan du bare tage PictureBuild Full Version (17 kr) med det samme.
God fornøjelse


 https://itunes.apple.com/dk/app/picturebuild-full-version/id887584887?mt=8&at=10lPzD&ct=PictureBuildFull
 

Fordi appen også kan bruges som lege-app til de helt små børn, der bare kan tappe eller slå til skærmen, har jeg puttet den på listen over Aanbefalede apps til de helt små børn 4 - 18 måneder (HER).

Flere af de andre meget simple apps vil du kunne bruge på samme måde som reinforcer til større børn.


Hvad er en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse?

Hvad er en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse?
Er du nysgerrig?


Jeg må nok siges at være en nysgerrig type. Jeg tænker: "hvad er det...?" eller "gad vide om...?" ca 100 gange om dagen. Hvilket resulterer i mange mærkelige små samtaler med mennesker jeg ikke kender, for det virker næsten altid at spørger sig frem når der er noget man undre sig over.

Dengang jeg var barn og kørte i offentlig transport (men jeg gør det altså stadig væk) satte jeg mig ikke der hvor der var bedst plads til at sidde, men der hvor der var størst mulighed for at overhøre en sjov samtale. Nysgerrighed kan næsten give super kræfter, så jeg kan efterhånden sagtens følge med i flere samtaler der foregår på en gang, også mens jeg selv har en anden samtale og det er utrolig hvad jeg kan nå at høre når jeg går forbi folk der taler på gaden (min mand opdager ikke engang at vi går forbi nogen).

Går jeg forbi en ny plakat eller et opslag læser jeg det. Går jeg forbi en brochure eller en gratis avis tager jeg en med. For man ved aldrig hvad man pludselig støder på eller hvad man pludselig får brug for at vide bare en lille bitte smule om. Der findes SÅ mange ting i denne verden.

Derfor har efterhånden fået mig lidt af en samling af gratis postkort :-)
Hver gang jeg ser en stander kigger jeg lige om der ikke er et flot et, for det er der som regel.
Postkortene bruger vi som kort når vi giver gaver, som materialer til at lave krea-ting og i rammer som pynt på væggene.

skuffe nr 1 med postkort
skuffe nr 2 med postkort
Forleden tog jeg postkortet med det store spørgsmålstegn øverst her i indlægget.
Det er ikke altid jeg læser hvad de postkort jeg tager er reklamer for, men lige den dag gjorde jeg. Og det viser sig at FreeCard, som står for postkortene havde lavet postkortet for at reklamere for en konkurrence de har kørende lige nu.

Fordi jeg er ret nysgerrig gik jeg ind på Freecards facebook i opslaget HER, for at læse mere om konkurrencens regler.

Præmien i konkurrencen er en landsdækkende postkortkampagne, hvor man kan få spredt et budskab man selv vælger via FreeCards postkortstandere. Og det eneste man skulle gøre var at skrive det man gerne ville have ud i hele landet, i én sætning, i Facebook opslaget.

Hmm... hvad kunne være godt at få spredt lidt ud i det ganske danske land tænkte jeg..?
Og så kom jeg til at tænke på Raising Awareness of Developmental Language Disorder kampagnen i de engelsksprogede lande (HER) og på Rikke Vang Christensen's artikel i Logos (som du kan finde i FUA's nye Logos artikel søgedatabase HER), hvor hun oversætter DLD med ordet 'udviklingsmæssig sprogforstyrrelser'. Selvfølgelig! Det er da lige dette "nye" ord, som er blevet forsøgt etableret, defineret og præciseret netop for at gøre det nemmere at komme igennem i forhold til opmærksomhed, forskning og viden omkring børn med denne type sproglige vanskeligheder.

Derfor har jeg lagt et bud i konkurrencen på postkort kampagnen det hedder "HVAD ER EN UDVIKLINGSMÆSSIG SPROGFORSTYRRELSE?". Det bud som får flest Facebook 'likes' får trykt budskabet på en national postkortkampagne. Så jeg har brug for din hjælp! i form at et like, for at vi kan vinde og få præsenteret dette ord for folk der ikke er logopæder.

Det er her i dette Facebook opslag at du skal finde min kommentar: "HVAD ER EN UDVIKLINGSMSSIG SPROGFORSTYRRELSE?" og så giver du mit bud et 'like', senest på onsdag d.11/4. Så har du stemt! Tak!!

Lige nu er fører mit bud, men man ved jo aldrig hvad der pludselig kommer susende ind inden konkurrencen slutter d.12/4. Så like like like den! HER


Du må også meget gerne dele opslaget på din egen facebookvæg og på den måde opfordre dem til også at stemme. Når jeg har delt har jeg gjort det med følgende tekst, så mine ikke-logopæd-venner også ved hvad det handler om ;-) :

Kan du ik lige stemme på mit forslag "HVAD ER EN UDVIKLINGSMÆSSIG SPROGFORSTYRRELSE?" i konkurrencen her: https://www.facebook.com/FreeCard.dk/posts/10156060018440320
Det vurderes at ca 7 % af de 5 årige børn har en udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Altså en markant forsinket sprogtilegnelse, uden åbenlyse grunde, der negativt påvirker både kommunikationen og børnenes muligheder for at deltage i undervisningsmæssige eller sociale aktiviteter. Over tid ændrer børnenes sproglige vanskeligheder karakter, men sprogforstyrrelsen forsvinder ikke som man tidligere troede.
Alligevel er der en god chance for du aldrig har hørt om udviklingsmæssige sprogforstyrrelser 🤔 hjælp med at sprede budskabet

Teksten er delvist sakset fra
Rikke Vang Christensen, der er lektor på Audiologopædi på Københavns Universitet og damen som man skal man skal spørger hvis man vi vide mere om DLD. Hun har nemlig skrevet en introduktion til "Udviklingsmæssige sprogforstyrrelser" for andre faggrupper og forældre, der kan hentes gratis lige HER.

Du kan se mine tidligere indlæg om DLD lige HER og HER.