I dag på nettet faldt jeg lige over en rigtig smart lille gratis web-app som er lavet af tjekkisk matematiker Neil Thapen (som vist også kan lide at programmere) og som vi logopæder måske kan bruge i undervisning af børn/voksne omkring fonemer.
Hvis du er forælder, pædagog eller lærer kan det være du vil se mine videoer her, hvor jeg forklarer lidt om artikulation. Artikulationssted (HER) og artikulationsmåde (HER), som er 2 af de parametre logopæder bruger til at kategorisere og beskrive hvordan konsonant lyde produceres.
Tilbage til web-appen... Den hedder Pink Trombone (gratis) og er et forsøg på at lave en fungerende talekanal/anatomisk mund, som man kan manipulere med og dermed lave forskellige lyde. Eller som Niel selv kalder den en "interactive articulatory speech synthesizer", se interview HER.
Du kan se hvordan web-appen fungerer herunder og du kan komme til Pink Trombone ved at klikke HER.
Hvad er en web-app?
Det er et lille program ligesom du kender det fra dine tablet eller telefon apps. Forskellen er at programmet ligger online i stedet for lokalt på din tablet/telefon og derfor kan man bruge den uanset om man er på PC, telefon eller tablet og uanset hvilket styresystem du bruger.
Selvom det er en web-app og ikke en iPad/iOs app, så har jeg tilføjet den til listen over anbefalede apps, specifikt til logpæder HER.
Hvis du gerne vil have adgang til Pink Tromebone ligesom nemt som de andre apps på din iPad (altså uden at åbne en browser (fx safri eller chrome) først. Så kan du lægge en genvej til web-appen på hjemmeskærmen af din iPad. Det viser jeg dig også hvordan du gør i videoen herover.
Jeg har hørt at appen "Se bogstavlyde", som der vist var mange der ellers var glade for er forsvundet fra App Store. Måske kan Pink Trombone dække noget af dette hul..
Denne uges app er en lidt fjollet, men samtidig super simpel og sjov app.
I Ticky Tock (Gratis/IAP) gælder det om at reagere hurtigt. Altså den slags spil hvor børn nogle gange bare er bedre end voksne, fordi vores reflekser bare er lidt sløvere. Du kan se hvordan det fungerer i videoen herunder:
Jeg bruger Ticky Tock er når der er lige er noget som skal være hurtigt, sjovt og lidt svært.
Det er et spil som får energien op fordi det går hurtigt og er lidt irriterende når man dør. Så man får lyst til at prøve igen. Men på den måde kan det altså også kan fungere som et afbræk fra en anden aktivitet.
Hvis man vil, kan man også gøre det til en sprogtrænings aktivitet.
Fx kan man drill'e (komme med mange simple gentagelser af et ord/lyd/handling i træk på kort tid) en lyd ved at sige den hver gang man trykker, det er altså RET svært. Eller man kan lege med ordforrådet i en presset situation og sige forskellige ting man kan spise, hver gang man trykker på iPadden.
SÅ er jeg klar til at invitere jer til mit allerførste online-live-webinar. Test-webinarerne er gået godt og det ser ud til jeg har en i al fald funktionel løsning klar.
Det oplæg jeg præsenterer i webinaret, er det samme som jeg holdt fysisk i januar (se indlægget HER) og en lidt længere udgave af det webinar jeg holdt for ALF (se indlægget HER).
Oplægget handler om alle de tanker og variabler man som logopæd skal have styr på efter man har valgt sin interventionsmetode og targets, før man kan vælge den specifikke aktivitet og materialet til denne.Man kan nærmest kalde det kravspecifikationen for aktiviteten/materialet (hvis der er nogen af jer som arbejdede indenfor produktion før de blev sprogmennesker :-))
I oplægget gennemgår jeg de strukturelle valg, som guider dig i
udformningen af dine interventions aktiviteter og på den måde få
formålet interventionen med dig ned i de mindste detaljer.
Deltagerne stifter bekendtskab med de begreber der er brug for, hvis man
vil være præcis i interventionsbeskrivelse og udførsel. Disse begreber
går på tværs af vanskeligheder og metoder, gør det nemmere at videregive
information og instruktion og er nødvendig for evidensbaseret praksis.
Undervejs vil der være eksempler på forskellige aktivitetstyper. til inspiration.
Oplægget holdes som sagt som et live webinar. Det betyder at du skal kunne sidde klar ved din computer onsdag d.10 april kl.13:30-15:00, hvor jeg så samtidig sidder foran min computer og holder oplægget. Undervejs og til sidst i oplægget vil man kunne stille spørgsmål til mig via chat.
HVAD: Intervention ved udtalevanskeligheder - aktivitet og intensitet, hvad skal jeg tænke på? HVORNÅR: Onsdag d.10. april 2019 kl.13:30 til 15:00 HVOR: Hjemme i din sofa, på din PC på kontoret eller din telefon i toget - du bestemmer! HVOR MEGET: 345 kr eksl moms pr person (der kan betales med EAN, bankoverførsel eller mobilpay). Hvis I sidder flere sammen og ser oplægget (hvilket kan være en rigtig givtigt prioritering, hvis man fx lige indlægger tid til 30 min til snak bagefter), må jeg bede om at man er omhyggelig med at sørge for at der laves betaling for alle personer i lokalet. OBS: hvis i er 10+ der gerne vil se det sammen, så send mig lige en mail for så er i ved at være der hvor det bedre kan betaler sig for jeg at jeg holder noget specifikt for jer HVORDAN: Du tilmelder dig bindende HER. Jeg sender dig en mail i ugen op til med information om hvor og hvordan du logger dig på live-streamen. Det eneste du skal bruge en PC/tablet/telefon med internetadgang og et google login (jeg forklarer dig hvordan du opretter et hvis du ikke har i forvejen).
HVEM: Logopæder, talehørekonsulenter eller lignende der kan forudsættes at have viden om interventionsmetoder for udtalevanskeligheder generelt. Men ønsker guidning kliniske tænkning og beslutningsprocess i forbindelse med udvælgelses af aktiviteter og materialer til disse. HVORFOR: Du vil gerne have lidt mere struktur på din indsats på et af de områder hvor du som logopæd har flest sager uanset om du arbejder direkte eller indirekte. Du vil gerne skyde genvej til en mere effektiv intervention. Du sætter pris på at få lidt faglig inspiration en kedelige onsdag, hvor du oveni købet slipper for at skulle bruger tid på transport til og fra et oplæg.
Jeg glæder mig til at se dig!
Eller til at du ser mig... Eller til at jeg ser du tilmelde dig HER :-D
Det er altså tid til en konkurrence, det er nemlig ved at være længe siden (og jeg elsker selv konkurrencer).
Præmien er et rigtig sjovt brætspil der hedder Funny Bunny, som jeg første gang hørte om fra Marit Clausen i forbindelse med P.O.P.T-fase 2, hvor man via spil med hurtige skift/turtagning, hjælper barnet til at komme op på mange gentagelser og skabe nye koblinger mellem barnets fonologiske genkendelse og lagring af de nye motoriske mønstre.
De rigtige spilleregler til Funny Bunny er; Man skiftes til at vende et kort og hoppe det antal hop som der er billede af på kortet. Hvis man får et kort med en gulerod, skal man dreje guleroden hvilket rykker hullerne rundt på banen så man risikerer at en af kaninerne falder i.
Du deltager ved ...
...at skrive en kommentar enten på Facebook konkurrence billede HER eller Instagram konkurrence billede HER. I kommentaren skal du skrive noget du kan se optræde i min video HER (altså fx briller, væg, post-it, øre eller stavelsesklaver), men det skal være noget som ingen af de andre der kommenterer har nævnt før dig. Og hvis du får lyst til at subscribe til min kanal, er du meget velkommen!
Du må gerne deltage både på Facebook og instagram og på den måde få dobbelt så stor chance for at vinde (PS jeg er med på at det ikke er sådan sandsynlighedsregning fungerer). Sidste chance for at deltage er tirsdag d.2/4-19, jeg trækker tilfældigt lod dagen efter. Vinderen får direkte besked og skal sende sin adresse til mig inden 3 dage fra jeg skriver og skal have postadresse i DK.
Hvis du vil bruge spillet i forbindelse med logopædisk træning kan du fx gøre det som en simpel reinforcer hvor du siger; når vi har trænet i 10 min spiller vi Funny Bunny i 10 min. Du kan også gøre reinforcer strukturen mere kompleks og sige; inden må tage sin tur skal man sige denne lyd/gøre noget X antal gange. Eller slippe spil strukturen lidt og gøre det mere legende; du må hoppe ligeså mange gange som du kan sige denne lyd. Det er også en mulighed at gøre selve spillet til en træningsaktivitet ved fx at sige; hvis jeg siger noget der starter med /p/ må du hoppe 3 hop, hvis jeg siger noget der starter med /b/ må du hoppe 1 hop. Dette er bare eksempler som jo skal til passes det enkelte barns behov og mål.
Har du forresten set at Anette Fox-Boyer holder P.O.P.T. kursus igen i Danmark d.2+3. september. Du kan læse mere HER.
Her over er en lille video, hvor du kan se spillet. Det er mig og Franka på 4 år (uden udtalevanskeligheder som spiller) #brætspiltilmorgenmad
Hvis du ikke kan vente og bare MÅ ha spillet, så købte jeg mit spil HER hos Amazon i england,
da man dengang ikke kunne få det i DK. Nogle gange kan man godt være
lidt nervøs hvis man køber noget online i stedet for en fysisk butik.
Hvad nu hvis der er noget galt med det man har købt, så er det vildt
besværligt. Derfor vil jeg gerne lige fortælle om den gang jeg købte
lige præcis dette spil. Da spillet kom manglede der en af kaninerne. Der
var simpelthen en gul kanin for lidt. Åh nej tænkte jeg, orker ikke at
pakke ned og tilbage til posthus osv... så jeg sendte en mail hvor jeg
skrev at der manglede en kanin, hvad jeg skulle gøre og få dage efter
fik jeg en mail fra Amazon hvor der stod at de allerede havde sendt et
nyt spil afsted til mig og at jeg ikke behøvede at sende det defekte
retur. Er der ikke skønt. I forhold til leveringstider har vi også
rigtig god erfaring med Amazon i tyskland. De gange vi har bestilt noget
der er pakkerne ankommet til vores dør, nogle gange 1 eller 2 hverdage
efter bestillingen er lavet.
Hvis det spil man ønsker kan fås i DK kan jeg anbefale gode spil butikker som Hyggeonkel og Spilbræt.