Titlen er lidt lang, men til gengæld beskriver den rigtig fint hvad videoerne handler om.
Den gang jeg var lille i 80'erne var der nemlig nogle tegninger som det var som om "alle" kendte og som ligesom var fast repertoire man kunne tegne igen og igen.
De er alle sammen super nemme at tegne grundlæggende og så kan man variere dem i det uendelige.
Men det er gået op for mig at ikke er overlevet eller måske ikke overleverede til børn nu til dags, hvilket jeg synes er synd. Jeg synes det er synd fordi det for mange børn godt kan være svært at tegne noget de selv synes ligner det der er i deres hoved og så kan de komme ind i en cirkel af at blive hurtigt irriterede eller frustrerede > tegner mindre > får øvet sig mindre i at tegne > ikke bliver bedre til at tegne samtidig med de bliver dårligere i forhold til de børn som tegner meget.
De 2 måder jeg synes virker bedst til at få hul på den onde cirkel er:
- Tegne efter fast skabelon eller forlæg
Det kan fx være tegninger som dem jeg har lavet videoerne om, hvor man med nogle simple former man laver én af gangen ender med et tydeligt resultat.
Rundt omkring findes der også masser af bøger og videoer og apps hvor børnet støttes til at tegne forskellige ting ved at tegningen deles op i mindre trin for barnet. "Du skal ikke tegne en tiger, du skal bare lige tegne en rund cirkel, det kan du godt, og så skal du tegen en dut ovenpå cirklen..." osv og pludselig er det en tiger - Tegne praktisk i stedet for æstetisk
Det kan fx være at tegne et plantegning over lejligheden eller værelset, eller lave et skattekort.
Skilte der viser noget barnet er interesseret i (fx ingen adgang for lillebror).
Lave visuelle oversigter over noget som hjælper barnet (fx børnekalender, indkøbsseddel eller lignende) eller som barnet har særlig interesse i (fx alle planterne i Plants vs Zombies eller de forskellige elementer i Skylanders).
Den voksne kan også lave fantasi historier som barnet styrer med tegning. Barnet, som ikke må sige noget (kun grine og sige hvad tegningen er hvis den voksne virkelig ikke kan gætte det), tegner noget som den voksne begynder at fortælle om undervejs tegner barnet nye elementer når barnet synes elementerne skal ind i historien.
Herunder er direkte link til alle videoerne.
Tegnede du også disse ting i 80'erne og 90'erne og er det måske nogele jeg har glemt eller nogle fra 0'erne eller 10'erne jeg ikke kender? så skriv til mig!
- Gris
- Brille
- Elefant
- Fletning
- Hjertehund
- Kube
- Ko
- Sombrero
- Kat
- Abstrakt krusedulle
HER er min liste med apps jeg bruger til kreative ting - Kreative Apps.