Grænsen mellem reinforcer og aktivitet er flydende, men hvis du tænker det igennem vil du nok opdage at mange af de aktiviteter du typisk laver, måske i virkeligheden er mere reinforcers. Som for eksempel et brætspil til træning af /l/ på stavelsesniveau, hvor man siger den stavelse man står på X antal gange inden man slår med terningen. På overfladen en aktivitet, men hvis man tænker over; hvad er barnets motivation til at sige stavelserne? Barnet siger stavelserne for at blive belønnet med retten til at slå med terningen og rykke tætter på mål.
Hvis man derimod vil lave noget som er mere en spil-aktivitet, så skal spillepladen fx tilrettelægges, så barnet fx ikke bruger en terning til at rykke frem, men i stedet komme tættere på mål ved at blive rykket hen til det felt på spillebrættet hvis stavelse barnet siger. Eller noget hvor barnet skal finde frem til en kode der består af stavelserne for at låse fængselsdøren op og redde prinsessen.
Fordelen ved at bruge materialer, som er nede reinforcers enden af skalaen er:
1. Det er mere ærligt overfor interaktionen og barnet
2. Det kan gøres hurtigere så man kan opnå en højere dosis (antal gang hvor barnet gør det man ønsker)
3. Det kræver ikke så meget forberedelse og individualisering i forhold det enkelte barns vanskeligheder eller mål, men stadig i forhold til det enkelte barns motivation.
Der er andre fordele ved at bruge aktiviteter. Og nogle mål, metoder eller vanskeligheder er nemmere end andre at træne ved hjælp af hhv reinforcers og aktiviteter.
Jeg har forsøgt at samle mine klare reinforcer materialer i kategorien 'Reinforcers' i min Selz butik.
Gå direkte til dem nederst i dette blogindlæg.
Sidste sommer lavede jeg nogle reinforcer spil i TinyTap, dem kan du læse om HER.
De virker til alle mulige former for mål - Det som nogle gange, og lidt misvisende, kaldes "open ended". Hver gang man er nået op på en dosis af (typisk) 10, så får man en belønning i form af et billede, en sjov gif eller video.
TinyTap har haft nogle problemer i en periode, men efter de seneste 2 opdateringer ser den ud til at appen fungerer ok igen. Du kan læse om den generelt i indlægget HER.
Derfor har jeg lavet et par nye reinforcers blandt andet med Ninjago og Gurli Gris (det kan jo motivere de fleste :-D).
Hvis man køber mine TinyTap reinforcer pakke, får man både adgang til de reinforcers som jeg allerede har lavet OG dem som jeg laver i fremtiden (et såkaldt growing bundle). Og jeg tager meget gerne imod ønsker, hvis du har et tema du gerne vil have lavet en reinforcer med, så skriver du bare til mig.
Digitale reinforcers er ideelle, hvis man har brug for en reinforcer til telepraksis.
TinyTap spil kan både spilles på iPad eller via browser på PC eller Mac.
Men de kan også bruges i normal undervisning enten på PC eller iPad.
De nyeste reinforcers jeg har lavet er lavet i PowerPoint. Så de er mest oplagte at spille på PC/Mac, men de kan også spilles på iPad via PowerPoint Appen. Det smart ved PowerPoint er at så behøver man ikke at bruge internettet.
Du kan se materialet HER.
Jeg har lavet en lille video af hvordan det fungerer herunder.
Men det er ret simpelt, hver gang man gør det som man skal det antal gange man skal, så får man lov til at trykker på billede og farve en ny del af billed.
Det er 5 forskellige tegninger og hver tegning kan farves af 10 klik.
Det er både en version hvor barnet klikker på en sort cirkel og så kommer bliver en del af tegningen farvet, en version hvor barnet kan se på cirklens farve hvilken farve der kommer når der klikkes og en version hvor der bliver farvet en del hver gang der bliver klikket på det grønne hak (, men ikke hvis der bliver klikket på krydset).
Hvis du har nogle spørgsmål eller ønsker omkring reinforcers, så sig endelig til.
Jeg oplever det er meget nemmere for mig at lave materialer når ideerne kommer ud af behov.
Her kan du gå direkte til alle materialerne i Reinforcer kategorien: