Telepraksis fortsætter

Tilbage i marts måned lavede jeg DETTE indlæg, men en masse ideer til hvor man på det tidspunkt kunne få mere information om telepraksis, nu hvor vi jo nok var flere der ligesom jeg var blevet mere eller mindre kastet ud i det.


Hvor meget det har været lyst og hvor meget det har være tvang har nok været lidt forskelligt rundt omkring.

Sidder du stadig tilbage med nogle spørgsmål omkring telepraksis?

Mangler ideer eller sidder fast et eller andet sted i processen?
Så skriv til mig (mail, instagram eller facebook), for jeg er nemlig ved at samle sammen til at lave en video, hvor jeg svarer på spørgsmål omkring telepraksis (,men jeg har altså ikke fået nok spørgsmål endnu!).


Grunden til at jeg (faktisk de seneste år) gerne har ville afprøve noget telepraksis, er at jeg tænkte der måtte være nogle klare praktiske/resursemæssige fordele i det. Men det har bare først være i denne perioder at der RIGTIG vare en god grund til at lægge lidt tid i at lære hvad og hvordan.

Det har så vist sig, at der derudover faktisk også er nogle undervisnings fordele ved telepraksis jeg først har opdaget nu er bare yderligere plus.

Telepraksis formatet gør alle situationer til en barrierre-aktivitet. Og ikke sådan en barriere-aktivitet, hvor den voksne lader som om den ikke kan se hvad barnet peger på osv, en ægte barrierreleg, hvor der reelt er behov for at fx ordet i minimalparet udtales korrekt for at jeg ved hvilken billede barnet mener osv. Hvilket gør at mange aktiviteter bliver mere ægte funktionelle, hvilket giver mere engagerede børn.

En anden fordel, som vi voksne måske også har nydt godt af ved nogle af alle de skypemøder vi har siddet i, er at det er som om det giver bedre mening at gå direkte til sagen - hvad så end sagen er.
Derfor kan jeg se at jeg via telepraksis ofte kommer hurtigere igennem mit materiale end jeg gør når jeg fysisk er sammen med børnene.

Ovenstående gælder for børn der er interesserede i at lægge noget arbejde ind i sessionen, hvad enten deres motivation komme af et ønske om at blive bedre til X, få det nemmere i situation Y eller faktisk bare arbejder for at opnå en reinforcer (om det så er ros, boller i karry til aftensmad eller et nyt playstation spil). For hvis barnet ikke har motivation eller interesse i træningen oplever jeg at telepraksis fungerer endnu dårligere end face-to-face.


På baggrund af oplevelserne med disse fordele samt de praktisk/resursemæssige har jeg har besluttet at lave telepraksis til et permanent tilbud i min private logopædiske praksis, også efter COVID-19 er borte. Man booke telepraksis HER ligesom de normale sessioner.
Og ellers er det i løbet af juni måned, jeg begynder at åbne op for flere fysisk/face-to-face sessioner.

Til mine børn og forældre har jeg lavet 2 små video med generel information om hvad telepraksis er:


Og en specifikt om den ene af de platforme jeg har valgt at bruge:



Men som sagt hvis der er noget mere logopæd relateret som du gerne vil vide mere om.
Så hold dig endelig ikke tilbage fra at sende dine spørgsmål.
:-)

Andre ord

Jeg er lige faldet HELT tilfældigt over et super fint semantisk værktøj til se større klasser og voksne.
Siden Andre ord, som er en helt alternativ ordbogstype. Du finder den HER.

I stedet for at definere ord, fokuserer Andre ord på hvordan ord hænger sammen med andre ord.


Ud fra data fra DanNet projektet (her) har Andre ord lige nu registreret 66308 ord med 326566 indbyrdes forbindelser til hinanden.

Når man slår et ord op på Andre ord, så får man både en visuel oversigt over ordets forbindelser til andre ord og en liste med overbegreber som ordet ligger under.

Se fx ordet influenzaepidemi herunder.

influenzaepidemi har 5 overbegreber (epidemi → smittespredning → spredning → udbredelse → forandring)



Jeg ved endnu ikke helt præcis hvad jeg skal bruge Andre ord til, men jeg er sikker på der ligger nogle aktiviteter og samtaler omkring semantisk netværk, med større børn og venter i en eller anden form.
Om ikke andet er det også bare sjovt at slå ord op og se dem ligesom fra en lidt anden vinkel.
God fornøjelse!
Og skriv gerne en kommentar, hvis du finder på noget konkret logopædisk at bruge Andre ord til.

"Find 20 ord" i PowerPoint

Jeg har lige lavet en lille hurtig PowerPoint reinforcer "Find 20 ord", som jeg tænker der måske også er andre der ville kunne bruge i deres normale praksis eller i telepraksis.


Det er et materiale hvor du selv skal lægger de billeder ind du har lyst til - ligesom mit Kryds og bollespil (HER). Fordi jeg tænker dette er en god balance meller at gøre det nemt at gå til og stadig målrettet det enkelte barn.

Der er 2 udgaver - en hvor du pakker gaver op og en hvor du trykker på stjerner.
Det er en meget simpel reinforcer, når du har trykket på gaven/stjernen, kommer et af de ord du har lagt ind i powerpointen til syne og så skal barent udføre den opgave som du nu har bestemt.

Hvis man gerne vil gøre det lidt mere komplekst, har jeg lagt nogle billeder ind som kan fungere som præmier (noget man gerne vil finde) og nogle billeder som (man ikke vil finde og) kan fungere som sorteper. Det kan jo være sjovt i sig selv, men man kan også lægge regler ind om at når man finder noget bestemt, så skal man starte forfra, løbe en omgang, sige 10 mål ord i træk eller bytte roller.

Se hvordan det ser ud i videoen herunder.
Og hente PowerPointen gratis i min selz butik HER

Se også mine tips og tricks til PowerPoint aktiviteter HER.


Wheel of names - Ugens (web) App

Det sidste stykke tid har der jo været ekstra fokus på telepraksis, derfor de opgaver og materialer jeg har arbejdet på, også gået mere i den retning.
Jeg er ved at lave en masse forskellige PowerPoint spil og aktiviteter. Men en ting der har drillet mig utrolig meget i PowerPoint, er at lave en randomiseret spinner (/lykkehjul), hvor man selv kunne vælge tekst/billeder osv. Det blev simpelthen bare ved med at drille eller også blev for omstændeligt at redigere i. Men nu har jeg funden en alternativ løsning! YAY! Så den vil jeg lige dele med jer!


Løsningen er WheelOfNames som er en gratis webapp med redigerbare spinnere.

Der findes en masse lignende online spinnere (HER, HER eller HER), men de har alle sammen et udseende (fx alt for mange reklamer) der irriterede mig eller ting som man ikke kunne rediger, som jeg ville mangle. I ved måske efterhånden at jeg elsker at customize (alt)

Så hvis jeg lige vil have en spinner med alle mine konsonant lydsymboler, og så kan jeg få det på under et minut:
Udover de mange input og redigeringsmuligheder, så er en kæmpe fordel ved wheelofnames også at man kan gemme de spinners man har lavet og tilgå dem igen, meget nemt. På den måde kan man forberede sig i stedet for at skulle lave det på stedet (med et barn med kort opmærksomhed og tålmodighed som tilskuer) og så man ikke behøver at lave de samme spinnere igen og igen.
Derudover kan man dele de spinners man har lavet med andre via et link, så de også kan fungere som hjemmeopgaver.

Hvordan man gør alle disse ting har jeg forsøgt at forklare i videoen herunder.


Skriv til mig hvis I har nogle spørgsmål.

Jeg har blandt andet lavet 11 basis spinners, med fx farver og tal.
Hvis du vil have et link til nogle af disse, så kan du HER købe adgang til oversigten over mine spinnere for 20kr 15kr.

Derfor er wheelofnames ugens (web) app.

Family Style - Ugens App

Denne uges app er faktisk hele COVID-19 periodens app herhjemme.
Vi har nemlig spillet Family Style co-op kitchen (Gratis) den rigtig meget fordi vi har været hjemme sammen. Til denne her app SKAL man nemlig være flere fordi det handler om samarbejde.



Appen hedder Family style co-op kitchen og handler om at samarbejde om at lave mad som om man arbejder i et køkken og har forskellige opgaver.
Der er også et kommunikationsaspekt, fordi man skal sige til andre hvad man har og hvad man har brug for fra dem, men dette skal ske i balance med at man også lytter til hvad de andre har og har brug for. Hvis man er for stille eller for overdøvende få man ikke lavet ligeså meget mad som hvis man følger hinanden. På samme måde kommer man længest hvis man sørger for at hjælpe andre til at komme videre med deres mad og ikke kun tænker på hvad man selv har brug for.

En skøn gratis app HER
Se hvordan den fungerer i videoen herunder:


I denne COVID-19 periode har vi ikke kunne være sammen med vores mormor, men vi har spillet family-style med hende et par gange. så vi har lavet en cirkel og haft mormor i telefonen som deltager i cirklen og spillet. Det har fungeret overraskende godt og været så sjovt!

Se andre ugens apps HER
Og ideer til apps hvor man skal være flere spillere HER