Minimale par - Ugens app

Ugens app er på banen igen!

En gammel gratis kending har nemlig ved logopædisk trylleri fået sig en opdatering, der gør den meget brede brugbar indenfor det logopædiske område.

Appen er Minimale par i tivoli (Gratis), som er udgivet af Matcen eller Materialecenteret, som er et specialpædagogisk forlag der er specialiseret indenfor områderne høretab og døvblindhed. Mange børnelogopæder kender forlaget, blandt andet fordi de har en vederlagsfri ordning, hvori gennem man kan modtage gratis material hvis man 'skal undervise eller yde en specialpædagogisk indsats i et undervisningsrettet tilbud for personer med høretab, døvblindhed eller tegn til tale-brugere'. 

De har i mange år haft Minimale par i tivoli gratis i app store, som er tiltænkt børn med høretab der har behov for at træne skelnen på ordniveau mellem 2 fonemer i 1 ord par af gangen. 

Mange børnelogopæder bruger en interventionsform der hedder minimale par (engelsk minimal pairs) når de arbejder med børn med udtalevanskeligheder der strækker sig over et par fonologiske processer. På engelsk findes der masser af apps man kan bruge til at træne minimale par, men det gør der slet ikke i samme grad på dansk, derfor er der mange logopæder der har kigget langt med drømmende øjne efter den gratis app fra Matcen. Og appen har da også kunne bruges til nogle dele af udtaletræningen af enkelte minimale par, men bare ikke nok til det rigtig har kunne betale sig at have den i repertoiret i hverdagen.

MEN NU er der kommet en opdatering, så man kan lægge sine egne minimale par ind. Altså selv vælge hvilken fonem-kontrast, hvilke ordpar, hvilke billeder og hvilke lydeksempler/udtale.

Jeg har lavet en video hvor jeg viser hvordan man bruger den nye funktion. Hvordan man kan bruge denne skelne app til produktionsøvelser og også hvordan man kan få semantisk konfusion ind i træningen (en efter min mening absolut essentiel del af minimale par intervention). Jeg viser også hvordan man spiller de 4 spil som hele tiden har været i appen og som også er dem man bruger til at træne de ordpar man selv har lagt ind.
Se videoen HER

Grunden til at opdateringen er lavet, er at en PPR logopæd har kontaktet forlaget og overtalt dem til at lave denne super forbedring. Hvilket jeg synes i sig selv er super fedt og en god reminder på at man skal huske at reagere på sine gode ideer. Dansk børnelogopædi flyder hverken med materialer eller penge, så alle de små steder vi kan rykke, udvikle og dele med hinanden er bare fantastisk.

HER kan du se flere ugens apps


 

Mine børnbogs-antibefalinger

Jeg elsker børnebøger, boghandlere og biblioteker. Der findes simpelthen SÅ mange gode bøger! 

Måske derfor er det ikke noget som jeg synes er mere tidsspilde end en dårlig børnebog.
Og der er jo mange ting der kan være 'galt'. Fra tegningerne til, historien, til sproget, til formatet.

Men i videoen her har jeg samlet nogle af de børnebøger som vi har, som jeg altså ikke kan anbefale at man køber. Det er min bedste antibefalinger af børnebøger du får at se i videoen HER eller nederst i dette blogindlæg.

Det kan være du er helt uenig, men det kan også være du er enig.
Eller måske har du din helt egen hadebog eller bogtype som du synes er irriterende. Skriv gerne hvis der er noget jeg har glemt eller ikke tænker på.

Hvis du gerne vil have nogle ideer til gode børnebøger, så vil jeg klart anbefale at du kigger i min store samling af børnebogsanbefalinger, se mere i indlægget HER. Hvor jeg har lavet en liste med anbefalinger i 24 forskellige kategorier. Samlingen opdaterer jeg løbende, så hvis det er et stykke tid siden du har set den er der helt sikkert kommet flere til! Og husk du kan klikke på kategori overskrifterne på den første slide for at komme direkte til den kategori du vil se.

Jeg har også et par andre indlæg der handler om bøger:

Og her kan du så se hvad du ikke skal købe:

Her er dit tøj mor

Sidste sommer lavede jeg en video om et lille projekt som mig og Cleo lavede sommeren før, den gang hun var 6 år. Men jeg havde glemt alt om videoen indtil vi forleden skulle have vores iPad til reparation og jeg derfor skulle slette noget af alt det vi havde liggende.

Projektet gik ud på at Cleo fik helt frit lov til at vælge alt mit tøj i en hel uge.
(Du kan gå direkte til videoen nederst i indlægget eller HER)

Vi fandt på det fordi Cleo (og nu også Franka), som så mange andre børn, synes det er super sjovt at kigge på og lege med mit tøj. Og det skete ret tit at Cleo så noget tøj og sagde: "DET skal du tage på i dag mor!". Men ofte var det noget som jeg ikke synes jeg kunne tage på lige den dag eller på det tidspunkt eller i det vejr. Og det skuffede hende faktisk overraskende meget (hun havde jo lige fået sådan en god ide). Så vi aftalte at hun gerne måtte vælge tøjet en anden dag, men efterhånden var jeg oppe på at "skylde" mange dage så vi gik over til en aftale om at Cleo måtte vælge alt jeg skulle have på i 1 hel uge og at jeg måtte sige nej.

For at jeg kunne overholde aftalen og ikke komme til at sige nej til noget, lavede jeg en overordnet regel om at hun fik nogle ting at tage udgangspunkt i (information om vejr og hvad jeg skulle lave den dag). Klare regler viser også at jeg tager det seriøst, hvilket hun så også gjorde.

I forvejen er Cleo ret vild med at planlægge og pynte og ordne og klargøre, men hold nu op hvor hun gik op i tøj-projektet med liv og sjæl. Hun fik brugt trænet lidt ræsonering, vejet for og imod, virkelig brugt hendes kreative energi og nød at være den som havde det sidste ord (hvilket børn jo faktisk sjældent er helt ægte). 

Nogle børn går ikke særlig meget op i deres tøj. Cleos storebror er en af dem, så længe det føles blødt så er han fløjtende ligeglad med pasform, type eller udseende og har altid været det. Cleo derimod har altid gået meget op i både det æstetiske og det taktile i det hun har på.
Da hun var 1½ stoppede hun med at gå i bukser, hun ville kun have kjoler på, dengang tror jeg faktisk det var noget taktilt, men langsomt blev det også til et æstetisk valg. Der er mange strømper og underbukser med syninger der er 100% no go for hende. Hun har ret kraftige reaktioner på tøj oven på hinanden, det må hverken være for løst eller stramt, og hun har aldrig brudt sig om noget der slutter på maven (så hun har altid sat strømpebukser og bukser helt ned på hoftebenene eller op under armene). I slutningen af 0.klasse begyndte hun at se de praktiske fordele ved gamacher og er nu efterhånden også glad for bukser (hvis de er stramme som gamacher/strømpebukser). Oven i dette kommer så hendes visuelle smag, hun er helt klart til mønstre og glimmer (,men hvem er ikke det hvis de nu skal være HELT ærlige :-D) og hun føler SLET ikke at hun kan have noget tøj på som hun synes er grimt (jeg kender også voksne der har det på den måde, men jeg har det bare slet ik sån). Så det er meget heldigt at vi har arvet så meget tøj fra venner.

Nogle voksne vælger deres børns tøj hver dag i andre hjem er der mere frit lejde, men jeg har ikke oplevet familier hvor der er helt frit valg. Ofte for børn har lidt svært ved at tænke frem ad, hvilket kan resultere i meget svedende / frysende børn eller ødelagt tøj. Fordi vi har så meget arvet og genbrugt tøj (mit bud er 90%) er jeg ikke så bekymret for det med ødelagt tøj, vi har kun tøj der må bruges alle dage og som må vaskes på 30 grader og tørretumbles. Men jeg kan godt være rigtig slem til at synes noget er for koldt (sjældent for varmt) til vejret. For det meste har jeg ret, men jeg forsøger altid at huske på at det ikke er altid jeg har ret (mit bud er jeg har ret 85% af tiden) og at hvis de kommer til at fryse er det jo ikke verdens ende, det er måske bare det der gør at de bliver mere præcise i deres vurderinger, men ofte orker jeg bare ikke den øgede risiko for forkølelse - men det er et arbejdspunkt :-)

Det og også i forlængelse af dette at jeg synes man virkelig lærte noget af at få valgt sit tøj hver dag i en uge af et barn. Se mere sidst i videoen.

Og hvis i prøver tøj udfordringen så del gerne et billedeaf det og #HerErDitTøjMor så jeg kan se hvad dit barn fandt på. Jeg bør nok også snart gøre det igen, da Franka også rigtig gerne vil prøve at være stylisten i famlien.

Hvis du gerne vil have lidt flere godt 'mor-ideer' så prøv at se indlæggene: "Tips fra en flerbørnsmor" HER og "Flere tips fra en flerbørnsmor" HER

Her er dit tøj mor


Hjertesalatsuppe - Nej tak

Faktisk synes jeg ikke det er særlig sjovt at lave mad. Men jeg synes det er vildt sjovt at lave forsøg og undersøge ting og projekter. Så når jeg laver mad bliver det altid mere projekter, så det er aldrig præcis det samme. Når man tit prøver nye ting sker det forholdsvisere oftere at noget går galt. Og der er jo irriterende, men det er også tit ret sjovt.

Jeg har fornylig ryddet op på min gamle iPad hvor der viste sig at være en masse videoer jeg har optaget, men aldrig fået klippet eller lagt ud. Og der var blandt andet en video-opskrift på en suppe vi lavede, som gik helt galt.


Klik på billede for at se videoen eller HER.

Vi har tidligere haft rigtig gode erfaringer med at lave varm tomatsuppe direkte i vores blender (se video og opskriften HER). Derfor tænkte jeg det måske også kunne fungere til en hjertesalatsuppeopskrift som jeg faldt over, den skulle nemlig ikke koges bare varmes og vi har tit hjertesalat i overskud fra vores årstidernes kasse. Det fungerede bare IKKE.

Eller det vil sige, lige da den var lavet smagte den faktisk ok, bare virkelig mærkeligt! men som tiden gik var det som om det trak sig sammen og begyndte at smage værre og værre. Og efter 20 minutter tror jeg muligvis det var den værste og mærkeligste smag jeg har smagt.

Så jeg kan altså virkelig ikke anbefale at du prøve opskriften (derfor går jeg bare super hurtigt igennem den), men det blev faktisk en ret sjov video, som du kan SE HER.
Jeg er især vild med Frankas ansigtsudtryk og hendes små hænder og kropssprog, der bare slet ikke hænger sammen med det hun siger. Hun er simpelthen det sødeste barn jeg kender, hun vil så gerne have at det smager godt, når vi nu har stået og lavet det :-D


Hvis du vil se en opskrift der går mere som man håber, så se i stedet DENNE HER, hvor vi laver romkugler ud af de dele som jeg skar af chokoladekagen, da jeg lavede en Barbie-kage til Frankas 5 års fødselsdag. Hun havde set et billede af en Barbie-kage et eller andet sted og den var faktisk overraskende nem at lave.

Og hvis du synes det er sjovt når ting går lidt galt, så skal du tjekke 'nailed it' ud. Der er nogle eksempler i indlægget HER, hvor det går rimelig galt da vi forsøger at lave krystal træer.

Hygge-Logopædi i sommerferien

Det sørme, det sandt, det sooooommeeeer!

Sommerferie hos os bliver at besøge folk sommerhus og på nogle små ture rundt i landet. Men forhåbentlig bliver der også tid til noget sommerferielæsning og lytning. Jeg har et par forskellige logopædiske ting, som jeg håber at nå at få kigget på i ferien.

Denne sommer vil jeg gerne se nogle af SLPsummer summit's videoer HER. Jeg har skrevet om konceptet før, for det er ca hver ½ år at de går sammen om en uge med flere gratis live/recorded webinarer hver dag, og nu er det altså tid igen.
Logo

Det kan dog være at jeg bliver lidt træt af videoer, for Apraxiakids lægger 13 stk recorded webinarer OG 12 stk live webinarer (som bagefter skulle blive liggende måneden ud som recorded) helt gratis om verbal dyspraksi fra forskellige vinkler ud i løbet af juli måned og mange af dem ser altså rigtig gode ud HER. Jeg glæder mig især til at se Edwyn Maas og Ruth Stoeckel og den som hedder "Playing Around with CAS: Techniques for Choosing Therapy Targets and Activities for Children with Emerging Speech".

Skub på ordene: Ordtilegnelse på mellemtrinnet (Hæfte, 2019) • Se ...

Når jeg bliver træt af at se videoer har jeg også nogle emner jeg vil læse på. Fra biblioteket har jeg lånt Sæt skub på ordene, som jeg tænker bliver strandlæsningen. For alle de andre ting jeg skal læse er artikler og dem læser jeg altid på min iPad, som jeg ikke gider at få sand i. Jeg er rigtig glad for at læse på min iPad pro der har en stor skærm og hvor jeg samtidig kan bruger min AppelPen til at skrive noter i hånden direkte på pdf'en og gemme det samlet igen som en pdf i min dropbox eller evernote-app. Så jeg altid har det let tilgængeligt igen. Forresten, når jeg tager noter bruger jeg hovedsageligt: GoodNotes (69 kr) og Liquidtext (gratis/IAP 191 kr).

Lawrence D. Shriberg, PhD -Slide of the Week – Waisman Center – UW ...Når språklydsystemet blir en utfordring for barnet - PDF Gratis ...

Jeg har også samlet nogle forskellige artikler klar til at læse lidt mere om blandt andet Shribergs klassifikationssystem, i håb om at blive lidt klogere på nogle af denne klassifikationsmetodes differentiering mellem de mange (måske lidt for mange!) undergrupper. Dette er fordi jeg synes der langsomt er begyndt at tegne sig en tendens til at flere forsøger at separere nogle børn med udtalevanskeligheder af en motorisk art ud fra den verbale dyspraksi og måske også fra det fonologiske, men noget mere artikulatorisk/motorisk forsinket. Indtil videre tænker jeg eksistens giver mening for mig i praksis ud fra den komponent tilgang jeg har til udtalevanskeligheder. Men indtil videre synes jeg umiddelbart differentieringen virker noget nær umulig pga kæmpe overlap og sansynlighed for større fonologiske vanskeligheder samtidig. Hmmm... det jeg siger er at jeg lige nu er jeg ved at få styr på hvad jeg synes. Om ikke andet giver det altid gode eftertanker at vende det hele lidt på hoved og tænker over hvorfor det helt præcist er man synes det man synes og om det man gør svarer overens med det man siger man gør. Og det skal sommerens artikler hjælpe mig til.

Brug for nogle logopæder

I løbet af COVID/forsommeren været konsulent for SpeakApp som forhåbentlig kommer igennem (økonomi-) muren med en efterfølger til Udtaleappen og Læseappen.

Sensommeren kommer den til at stå på oversættelse af DEMSS/DYMTA materialet, hvor jeg sammen med min kollega Iben stadig er i gang, men det har allerede nu det taget væsentlig længere tid end vi håbede. Vi begynder dog at nærme os et sted, hvor noget af det gerne skal afprøves både på nogle logopæder og nogle børn. Så hvis du tænker DET er da lige noget for dig så skiv til mig.

Et andet sted jeg også har brug for nogle logopæder er HER, sammen med Trine og Mette fra Fyn som forsøger vi at gøre ReST nemmere tilgængeligt for danske logopæder, så vi har brug for indput fra logopæder som har lavet ReST forløb eller som har overvejet men er gået i stå med ReST forløb. Du sender bare en besked.

Det sidste jeg godt kunne bruge lidt logopæd indput til er, hvilke oplæg live eller webinarer i godt kunne tænker jeg i løbet af vinteren, da det er nu her jeg går igang med at planlægge mit efterår og vinter. Så skriv endelig, både med store og små ønsker!

Telepraksis fortsætter

Tilbage i marts måned lavede jeg DETTE indlæg, men en masse ideer til hvor man på det tidspunkt kunne få mere information om telepraksis, nu hvor vi jo nok var flere der ligesom jeg var blevet mere eller mindre kastet ud i det.


Hvor meget det har været lyst og hvor meget det har være tvang har nok været lidt forskelligt rundt omkring.

Sidder du stadig tilbage med nogle spørgsmål omkring telepraksis?

Mangler ideer eller sidder fast et eller andet sted i processen?
Så skriv til mig (mail, instagram eller facebook), for jeg er nemlig ved at samle sammen til at lave en video, hvor jeg svarer på spørgsmål omkring telepraksis (,men jeg har altså ikke fået nok spørgsmål endnu!).


Grunden til at jeg (faktisk de seneste år) gerne har ville afprøve noget telepraksis, er at jeg tænkte der måtte være nogle klare praktiske/resursemæssige fordele i det. Men det har bare først være i denne perioder at der RIGTIG vare en god grund til at lægge lidt tid i at lære hvad og hvordan.

Det har så vist sig, at der derudover faktisk også er nogle undervisnings fordele ved telepraksis jeg først har opdaget nu er bare yderligere plus.

Telepraksis formatet gør alle situationer til en barrierre-aktivitet. Og ikke sådan en barriere-aktivitet, hvor den voksne lader som om den ikke kan se hvad barnet peger på osv, en ægte barrierreleg, hvor der reelt er behov for at fx ordet i minimalparet udtales korrekt for at jeg ved hvilken billede barnet mener osv. Hvilket gør at mange aktiviteter bliver mere ægte funktionelle, hvilket giver mere engagerede børn.

En anden fordel, som vi voksne måske også har nydt godt af ved nogle af alle de skypemøder vi har siddet i, er at det er som om det giver bedre mening at gå direkte til sagen - hvad så end sagen er.
Derfor kan jeg se at jeg via telepraksis ofte kommer hurtigere igennem mit materiale end jeg gør når jeg fysisk er sammen med børnene.

Ovenstående gælder for børn der er interesserede i at lægge noget arbejde ind i sessionen, hvad enten deres motivation komme af et ønske om at blive bedre til X, få det nemmere i situation Y eller faktisk bare arbejder for at opnå en reinforcer (om det så er ros, boller i karry til aftensmad eller et nyt playstation spil). For hvis barnet ikke har motivation eller interesse i træningen oplever jeg at telepraksis fungerer endnu dårligere end face-to-face.


På baggrund af oplevelserne med disse fordele samt de praktisk/resursemæssige har jeg har besluttet at lave telepraksis til et permanent tilbud i min private logopædiske praksis, også efter COVID-19 er borte. Man booke telepraksis HER ligesom de normale sessioner.
Og ellers er det i løbet af juni måned, jeg begynder at åbne op for flere fysisk/face-to-face sessioner.

Til mine børn og forældre har jeg lavet 2 små video med generel information om hvad telepraksis er:


Og en specifikt om den ene af de platforme jeg har valgt at bruge:



Men som sagt hvis der er noget mere logopæd relateret som du gerne vil vide mere om.
Så hold dig endelig ikke tilbage fra at sende dine spørgsmål.
:-)

Andre ord

Jeg er lige faldet HELT tilfældigt over et super fint semantisk værktøj til se større klasser og voksne.
Siden Andre ord, som er en helt alternativ ordbogstype. Du finder den HER.

I stedet for at definere ord, fokuserer Andre ord på hvordan ord hænger sammen med andre ord.


Ud fra data fra DanNet projektet (her) har Andre ord lige nu registreret 66308 ord med 326566 indbyrdes forbindelser til hinanden.

Når man slår et ord op på Andre ord, så får man både en visuel oversigt over ordets forbindelser til andre ord og en liste med overbegreber som ordet ligger under.

Se fx ordet influenzaepidemi herunder.

influenzaepidemi har 5 overbegreber (epidemi → smittespredning → spredning → udbredelse → forandring)



Jeg ved endnu ikke helt præcis hvad jeg skal bruge Andre ord til, men jeg er sikker på der ligger nogle aktiviteter og samtaler omkring semantisk netværk, med større børn og venter i en eller anden form.
Om ikke andet er det også bare sjovt at slå ord op og se dem ligesom fra en lidt anden vinkel.
God fornøjelse!
Og skriv gerne en kommentar, hvis du finder på noget konkret logopædisk at bruge Andre ord til.

"Find 20 ord" i PowerPoint

Jeg har lige lavet en lille hurtig PowerPoint reinforcer "Find 20 ord", som jeg tænker der måske også er andre der ville kunne bruge i deres normale praksis eller i telepraksis.


Det er et materiale hvor du selv skal lægger de billeder ind du har lyst til - ligesom mit Kryds og bollespil (HER). Fordi jeg tænker dette er en god balance meller at gøre det nemt at gå til og stadig målrettet det enkelte barn.

Der er 2 udgaver - en hvor du pakker gaver op og en hvor du trykker på stjerner.
Det er en meget simpel reinforcer, når du har trykket på gaven/stjernen, kommer et af de ord du har lagt ind i powerpointen til syne og så skal barent udføre den opgave som du nu har bestemt.

Hvis man gerne vil gøre det lidt mere komplekst, har jeg lagt nogle billeder ind som kan fungere som præmier (noget man gerne vil finde) og nogle billeder som (man ikke vil finde og) kan fungere som sorteper. Det kan jo være sjovt i sig selv, men man kan også lægge regler ind om at når man finder noget bestemt, så skal man starte forfra, løbe en omgang, sige 10 mål ord i træk eller bytte roller.

Se hvordan det ser ud i videoen herunder.
Og hente PowerPointen gratis i min selz butik HER

Se også mine tips og tricks til PowerPoint aktiviteter HER.


Wheel of names - Ugens (web) App

Det sidste stykke tid har der jo været ekstra fokus på telepraksis, derfor de opgaver og materialer jeg har arbejdet på, også gået mere i den retning.
Jeg er ved at lave en masse forskellige PowerPoint spil og aktiviteter. Men en ting der har drillet mig utrolig meget i PowerPoint, er at lave en randomiseret spinner (/lykkehjul), hvor man selv kunne vælge tekst/billeder osv. Det blev simpelthen bare ved med at drille eller også blev for omstændeligt at redigere i. Men nu har jeg funden en alternativ løsning! YAY! Så den vil jeg lige dele med jer!


Løsningen er WheelOfNames som er en gratis webapp med redigerbare spinnere.

Der findes en masse lignende online spinnere (HER, HER eller HER), men de har alle sammen et udseende (fx alt for mange reklamer) der irriterede mig eller ting som man ikke kunne rediger, som jeg ville mangle. I ved måske efterhånden at jeg elsker at customize (alt)

Så hvis jeg lige vil have en spinner med alle mine konsonant lydsymboler, og så kan jeg få det på under et minut:
Udover de mange input og redigeringsmuligheder, så er en kæmpe fordel ved wheelofnames også at man kan gemme de spinners man har lavet og tilgå dem igen, meget nemt. På den måde kan man forberede sig i stedet for at skulle lave det på stedet (med et barn med kort opmærksomhed og tålmodighed som tilskuer) og så man ikke behøver at lave de samme spinnere igen og igen.
Derudover kan man dele de spinners man har lavet med andre via et link, så de også kan fungere som hjemmeopgaver.

Hvordan man gør alle disse ting har jeg forsøgt at forklare i videoen herunder.


Skriv til mig hvis I har nogle spørgsmål.

Jeg har blandt andet lavet 11 basis spinners, med fx farver og tal.
Hvis du vil have et link til nogle af disse, så kan du HER købe adgang til oversigten over mine spinnere for 20kr 15kr.

Derfor er wheelofnames ugens (web) app.

Family Style - Ugens App

Denne uges app er faktisk hele COVID-19 periodens app herhjemme.
Vi har nemlig spillet Family Style co-op kitchen (Gratis) den rigtig meget fordi vi har været hjemme sammen. Til denne her app SKAL man nemlig være flere fordi det handler om samarbejde.



Appen hedder Family style co-op kitchen og handler om at samarbejde om at lave mad som om man arbejder i et køkken og har forskellige opgaver.
Der er også et kommunikationsaspekt, fordi man skal sige til andre hvad man har og hvad man har brug for fra dem, men dette skal ske i balance med at man også lytter til hvad de andre har og har brug for. Hvis man er for stille eller for overdøvende få man ikke lavet ligeså meget mad som hvis man følger hinanden. På samme måde kommer man længest hvis man sørger for at hjælpe andre til at komme videre med deres mad og ikke kun tænker på hvad man selv har brug for.

En skøn gratis app HER
Se hvordan den fungerer i videoen herunder:


I denne COVID-19 periode har vi ikke kunne være sammen med vores mormor, men vi har spillet family-style med hende et par gange. så vi har lavet en cirkel og haft mormor i telefonen som deltager i cirklen og spillet. Det har fungeret overraskende godt og været så sjovt!

Se andre ugens apps HER
Og ideer til apps hvor man skal være flere spillere HER