Julgaverideer

I dette indlæg har jeg samlet lidt julegave inspiration til familier og børnelogopæder....

 

Det allerbedste gaver, synes jeg stadig er dem som ikke bare står og fylder, dem kan du få ideer til i mit indlæg HER. Og apropos gamle blog indlæg, så synes jeg altså at det er super fedt at se hvor meget der er sket de sidste 10 år, siden jeg i 2013 skrev DETTE INDLÆG om kønsneutrale julegaver. 


Siden da er jeg selv gået over til en mere matrix eller cirkulært spektrum forståelse af (en masse ting som jeg tidligere mere så som et kontinuum) fx køn, se fx HER, hvilket kun gør den nye måde at strukturere børnelegetøj efter emner i stedet for køn helt oplagt.

Børnegaver

Noget af det allerførste jeg juleindkøbte til børnene i år var en fidget julekalender, som jeg købte hos kalendergaver.dk. Til både Bjørn og Cleo som begge har rigtig stor gavn af fidget ting og der kan godt være lidt uforudsigeligt hvilke der fungerer godt for dem i forskellige situationer og perioder, derfor er det perfekt med sådan en kalender hvor man kan prøve lidt af hvert også noget som man måske ikke selv havde tænkt på at købe. Lige nu er den færdiglavede fidget julekalender udsolgt kan jeg se, men man kan jo også sammesætte den selv af fx alle de mange fidget ting man selv kan finde som fx HER eller HER.


For nogle år siden købte jeg nogle vandperler hos aquaperler.dk. De er altså rigtig sjove! Man kan bruge det til altmuligt. Pigerne synes de er rare at røre ved, de ser flotte ud at have stående og jeg bruger dem også nogle gange på arbejde som reinforcers eller til at gemme ting nede i.
Jeg har købt multifarvepakkerne (se dem HER), fordi min yndlingsfarve jo er regnbuer og de ofte er billigere. Og de holder altså rigtig godt, hvis man holde dem rene, så har stadig masser. Men alligevel overvejer jeg at købe nogle af DE HER gennemsigtige vandperler, som jeg på det seneste har set videoer med over det hele. Hvis man fylder en gennemsigtig vase med gennemsigtige vandperler og fylder op med vand, kan man få ting til at ligne at de svæver i luften fx små pynteting eller afskårne blomster. Og overvejer også at købe nogle af de vandtætte små lys til Cleo i julegave, så hun kan lave en lille dekoration med vandperlerne.

For nogle år siden købte vi en masse tyggeperler i sillicone til Cleo, fordi hun har det med at gå og bide og tygge i (alle mulige) ting. Ud af perlerne lavede vi sammen nogle forskellige armbånd og halskæder og snore, som hun kunne have med sig. Dengang var vi lidt i tvivl om de ville blive et hit, men det har altså holdt virkelig godt. Eneste ulempe er at de har det med at blive væk, men så dukker de op igen.

Dengang jeg købte dem kunne man ikke få dem i DK. Jeg fandt ovenstående på Etsy, hvor man jo lige skal holde øje med hvor det sendes fra (indenfor EU hvis du ikke vil have told og gebyr oven i prisen). Men efterhånden kan også købe dem i Danmark, fx HER eller HER.

Hvis man er lidt bogstav-glad, som mig, vil man helt sikkert også kunne finde nogle gode ting hos Designletters. Jeg må indrømme at jeg ville synes det var sjovt at have hele alfabetet i enten hvide krus eller sorte krus. Jeg skal ikke ha det, for vi har nemlig virkelig mange krus i forvejen, fordi vi har en masser Pantone krus (igen regnbuefarve er min yndlings) og krus som vi maler i Creative Space (som også har gavekort man kan købe som julegaver), men jeg gad godt. Men hvis jeg kendte en baby der mangler en gave, så ville jeg købe spisersættet HER eller til et lidt større barn super fine guld bogstavvedhæng til halskæder HER.

Sidste år købte jeg en af disse lipgloss'er til Cleo, jeg faldt over dem i en butik og de lugtede bare vildt godt! Lidt i samme genre, har jeg til jul og fødselsdage ofte købt vandbaserede børneneglelakker fra Snails (de går af med vand hvis man gnubber lidt) til pigerne. De kan begge godt lide at vi laver mønstre og har flere forskellige farver, så sådan et sæt med 6 små neglelakker ville være perfekt. Jeg synes især at deres glimmer farver er flotte, min yndlings er den hvide med glimmer som er del af julepakken.


Jeg har overvejet DE HER svømmebriller til Franka, for er de ikke bare skønne!? men jeg er lidt bange for at de bliver for små, så det kan godt være at det bare ender med nogle kedelige nogle som DEM HER. Alle 3 børn går til svømning en gang om ugen + vi tager ofte i svømmehallen. Hvilket betyder vi har dykkerbriller over det hele og har doneret MANGE til diverse svømmehaller - derfor mangler vi også altid dykkerbriller og hvis vi ikke gør, så gør vi om 14 dage :-D Så dykkerbriller er tit på gavelisten hos os til jul og fødselsdag.

Hvis du skal købe en gave til et lille barn, som du ikke kender så godt, så er et Djeco spil et rigtig godt bud, der findes mange og de fleste af dem er gode, vi har blandt mange fx DETTE og DETTE (som jeg også bruger på mit arbejde)

Et andet spil jeg også har været glad for er CIHA's 'Alle mine følelser udenpå og indeni'. Det er ikke så meget fordi det er er spil der tænder ens konkurrence lyst, men spillet fungerer som et rigtig godt udgangspunkt til samtaler omkring følelser. Du kan se min video om spillet HER.

Og hvis du kender et barn der gerne vil lære klokken på et "rundt"/analogt ur, så er jeg ret vild med DENNE her ur-model, hvor viserne hænger sammen med et digital ur, så man kan øve sig på sammenhængen - og så er det også bare pænt på en skør professor måde.

Børnelogopædgaver

Børnelogopæden i mig drømmer stadig om at have et Lena device tilgængeligt, men jeg tror desværre slet ikke at det er en mulighed. Du kan læse mere om det på foreningens hjemmeside HER, i reviewet HER eller i videoen HER - men det er mere eller mindre et lille apparat som man kan give et barn på og på den måde trackke hvor mange ord barnet møde på forskellige tidspunkter i løbet af en dag, på forskellige dage og forskellige perioder. Jeg er jo lidt vild med at trackke ting, så tænker det ville være den perfekte gave til mig, med en masse sjove ting man kunne afprøve og følge... Så hvis nogen har en connection - please hook me up :D

Noget som er lidt nemmere at få fat i, men som jeg har været rigtig glad for at bruge, er mit magnettape.


Det er hvad det lyder som: tape som er magnetisk. Jeg har især brugt det på laminerede ting og sager, det går lyn hurtigt, så har man en magnet som jeg kan rykke rundt på. Jeg har købt mit HER. Jeg købte også noget af det tykke, men jeg endte med at være gladere for det tynde.

Noget jeg også bruger rigtig meget er mine klistermærkebøger, du kan se nogle forskellige ideer til hvordan jeg bruger dem i indlægget HER.


Jeg har den med dyr, huset og den med piger, men jeg kan se at der er kommet nogle nye som jeg også godt kunne tænke mig; en med feer, køretøjer og eventyr-tema.

Hvis jeg havde et større kontor, ville jeg også rigtig gerne have DET HER kæmpe '4 på stribe spil', jeg tænker det ville fungere som en skøn reinforcer til diverse træning.
Men det har jeg ikke :D Så noget af det jeg ofte bruger er mine bingo tusser, som DISSE. De er gode fordi man får lyst til bare at dutte = træne derud af. 


Der er faktisk rigtig mange krea-ting som er gode reinforcers. Jeg bruger også nogle gange pom pommer som DISSE til at tælle gentagelser eller som præmier. 

Fra samme butik har jeg haft rigtig meget lyst til at købe det HER glimmersne, men jeg har bare ikke kunne finde på hvad i al verden jeg skulle bruge det til, men ligeså snart jeg ved det....

Hvad ønsker du dig?

OBS: Indlægget indeholder affiliate links, på den måde støtter i bloggen ved at købe nogle af de samme ting som jeg har købt, alle mine køb er betalt af mig selv og derfor ikke reklame.

Julekalender for børn 2022

Julen nærmer sig hastigt :) den højtid som jeg personligt synes er sjovest og pænest og hyggeligst. Masser af varme drikke og knasende småkager <3

En fast juletradition for efterhånden en del indskolingsbørn, 0.klasser og børnehaver er at se min - ja min helt egen! - julekalender. Julekalenderen er gratis og handler om fonologisk opmærksomhed med udgangspunkt i ét nyt fonem hver dag (ca. der er lidt overraskelser undervejs). 

Den ligger som den plejer på min YouTube kanal lige HER.
Og du kan læse lidt mere om den HER, HER og HER

Julekonkurrence

Igen i år laver jeg en lille julekonkurrence i forbindelse med YouTube Julekalenderen. I år kan vinde et Supergavekort der giver frit valg for 300kr i mere end 150 forskellige butikker. Du kan bruge præmien til at købe den julegave du lige mangler, noget fedt til din klasse eller bare noget forkælelse af dig selv. 

For at deltage i konkurrencen skal du tage et billede hvor I ser MinKusineMaria's julekalender, om det er i klassen, i sofaen eller mens i venter på at søskende bliver færdige til fodbold.
Billede hashtagger du med: #VindMedMinKusineMaria og dele det enten på Facebook eller Instagram.

Jeg trækker vinderen d.25. December når julefreden har sænket sig.

Du kan deltage med et nyt billede hver dag og på den måde højne dine vinder chancer.

Reklamer

Du kan komme ud for at afsnittene starter med en reklame, dette er desværre ikke noget jeg bestemmer, men noget som YouTube sætter på (og tjener penge på). Det er fordi mine videoer lige præcis har nok seere til at YouTube vurderer det kan betale sig for dem at putte reklamer på, men samtidig ikke har nok seere til at jeg kommer i den kategori hvor jeg selv må styre reklamerne (tjene penge på dem og selv vælge om/hvornår/hvor mange). Det er super irriterende, da jeg personligt gerne ville undgå at der var reklamer på videoer til børn og gerne ville kunne have det som indtægtskilde selv på voksen videoerne.

Du kan hjælpe mig ved at se mine videoer så meget som muligt og abonnere på min kanal, så jeg får nok seere og abonnenter til selv at måtte styre det.
Du kan hjælpe dig selv fri for reklamer ved at købe YouTube premium eller installere noget ad-blocker.

Følgemateriale til børn og forældre

Jeg har fået et par beskeder fra folk som ikke har kunne finde mine følgematerialer til julekalenderen efter jeg rykkede min online butik til Payhip. Så I får lige det direkte link HER.

Det originale følgemateriale er 1 stk A4 ark med 2 felter til hver dag. Èt felt hvor man kan skrive og ét felt hvor man kan tegne noget der starter med den lyd, som dagens afsnit handler om. Dette kan man gøre mens man ser dagens afsnit eller efter ham har set det, men man lytter til lidt jule musik. 

Hvis du er lærer, så rammer du jo ind i en juleferie inden vi når til juleaften.
Derfor vil jeg foreslå at du giver børnene følge arket med hjem og sender linket til hele playlisten til deres forældre, så de kan fortsætte derhjemme.
Jeg har lavet en kort URL for at gøre det nemmere at dele (og fordi Aula og lignende nogle gange driller når man sender links, så der kan være brug for at skrive det af i hånden) den er:
https://bit.ly/SeJulekalenderHjemme

Nyt følgemateriale

I flere år har jeg også haft et ønske om at lave en ny julekalender, men det blir altså først 2023 eller 2024, for jeg vil gerne først have en ide som grundlæggende er ligeså god og så tager det altså også bare overraskende lang tid at lave. Men nu tror jeg at jeg har fået en vinkel og Franka vil meget gerne hjælpe mig med at lave den, så nu begynder planerne at blive lidt mere konkrete. Et af de første skridt er at jeg venter på at alle juletingene kommer på udsalg til nytår, da der er nogle praktisk ting jeg skal købe ind..

 

Tilgengæld har jeg fundet noget tid til at lave lidt nyt følgemateriale, som i kan bruge samtidig med at i ser julekalenderen.

Jeg har lavet en ny version af det gamle følge materiale, som i stedet for et enkelt A4 ark er 4A ark der printes på begge sider > foldes > hæftes > klippes op > og så har man en lille bog, hvor man på hver side skriver dagens lyd og tegner noget der starter med samme lyd.

Du finde det nye materiale HER.
Der er både en fin version med farvet for og bagside og en lidt kedeligere men blækbesparende version som er sort/hvid.

Du kan se HER hvordan du folder og klipper bogen, så siderne ender med at komme i den rigtige rækkefølge.

Håber I blir glade for det. Og skriv endelig hvis du har nogle ideer til andre materialer du ville blive glad for at have.

Tilsidst

Lige et andet lille tip, når i ser julekalenderen og den slutter, så prøv at se om I kan "puste lyset ud" lige præcis på det rigtige tidspunkt.

DTTC hieraki og WHY?

Hvis du har fulgt med her på bloggen har du nok opdaget at jeg er ret glad for Edythe Strand.

I sidste måned var jeg endelig (tak corona) på det Advanced DTTC kursus, som ALF havde arrangeret med hende. Og det var rigtig godt - Men det synes jeg altså altid hun er, fordi hun grundlæggende bare tage udgangspunkt i en kæmpe stor klinisk erfaring og konsekvent fokuserer på clinical og critical thinking. 


Det kan jo godt være lidt frustrerende, når man nogle gange bare gerne vil have en indkøbsliste, en præcis opskrift eller en garanti for noget logopædisk resultat. Men samtidig er den virkelig verden bare ikke så simpel, uanset hvor meget vi ønsker eller lader som om den er.... 

Logopædiske intervention har utrolig mange variabler og valg, det kommer vi ikke uden om ved at forsimple, strømline eller lave regler. Samtidig kan man nemt fare vild i anekdoter, overflade, traditioner eller manglende resurser og ende op med intervention som ikke hjælper dem den skulle hjælpe så godt som vi måske kunne.
Men jeg tænker vi bedst kommer igennem de mange variabler og valg, ved at sørge for altid at samle tilpas information, analysere, danne arbejdshypoteser som vi arbejder ud fra, evaluere og justere.

Opsummeret kan vi gøre det ved at følge Edythe's eksempel og altid stille spørgsmålet "Why?" til det vi gør. Det kan godt være vi gør det helt rigtige i en situation, men bør stadig altid kunne besvare spørgsmålet om hvorfor vi gør som vi gør. Det er nemlig de tanker som dette spørgsmål tvinger os til at tænke, som viser os (nogle gange afslører) om der ligger realistisk hypotese, antagelser og information bag vores beslutninger. Og hvis der ikke gør.... "Hvorfor? gør der så ikke det?" - bør det næste naturlige skridt jo så være. 

Ingen valg vi tager er perfekte og vil aldrig lede til 100% forudsigeligt resultat, for sådan er det ikke at arbejde med mennesker. Men med critical thinking og den kliniske tilgang bør vi kunne få det resultat der kommer tættest på OG når det ikke er tilfældet vil vi nemmere kunne gå tilbage og se hvor vores antagelser måske var forkerte, hvor vi manglede information eller hvor vi bliver nød til at ændre noget i vores opvejning af fx 2 modsatrettede elementer. Det er her jeg tænker forskellen mellem målrettet og tilfældig indsats ligger, og også ofte forskellen mellem effektiv og ineffektiv logopædisk indsats.

Efterhånden har jeg fået styr på DTTC hierakiet, så jeg føler jeg flydende kan skrue op og ned for støtten/stilladsering ved verbal motorisk indsats. Jeg bruger det rigtig meget med de børn som jeg underviser med Verbal Dyspraksi, men faktisk også rigtig meget med de fonologi-børn hvis stimulerbarhed jeg arbejder med og børn med artikulatoriske vanskeligheder.

Men i starten synes jeg det var helt umuligt at få styr på hvor jeg var, og huske hvad jeg havde af optioner hvis jeg ville give eller fjerne støtte. Især fordi man med DTTC somregel ikke bliver på et støtte niveau i mere end et par enkelte gentagelser, fordi vi hele tiden arbejder på at slippe støtten og få lagret automatiserede selvstændige planer for de forskellige bevægelser.
Derfor havde jeg i starten et stort papir hængt op på væggen, bagved det barn jeg arbejdede med, så jeg kunne kigge op hurtigt og se hvad det var jeg skulle gøre. Det var printet i A3, for at jeg kunne læse hvad der stod og det kom med rundt når jeg underviste forskellige steder.

På min instagram story lovede jeg at lægge denne lille plakat ud, hvis der var andre der kunne bruge den. Det har jeg gjort nu. 

Den ligger lige HER til gratis download.

Jeg har lavet 3 forskellige versioner, bare fordi jeg altid har svært ved at vælge :) så må I se hvad i foretækker.

Der er dog lige et par kommentarer jeg tænker er gode at få med:

  • Trappen har store trin som er de skridt man i udgangpunktet tager, de små "ekstra" trin er hjælpe-trin, som man kan gøre brug af HVIS det viser sig for svært at tage skridtet fra ét trin til det næste
  • Trappe analogien skal ikke forstås som om man skal starte ved foden af trappen
    se indlægget HER hvis du vil lære mere om selve DTTC metoden
  • På 2 af udgaverne står der 'NYT ORD' på det nederste trin, da jeg skrev dette mente jeg at man skulle overveje om man havde fundet et passende ord, hvis man fandt sig selv usuccesfuld med alle støttemulighederne selv simultan mime.
    Ligesom der på den meget farvede udgave står 'GIV OP' i betydningen: find et andet mere passende ord til barnets niveau - ikke giv op på interventionen :D

God fornøjelse,

Skriv hvis du har nogle spørgsmål eller kommentarer :)

Indendørs klatrestativ

Vi har i lang tid boet med 3 børn på 4.sal. Når man først er kommet op af trappen med alle børn og tasker og halløj er det altså ikke lige hver dag at man gider gå ned i gården og lege i 20 min inden man skal op igen og lave aftensmad (eller op og hente vand, æblebåde, bamser eller alt mulig andet).
Og i Danmark er der altså en virkelig lang periode som er grå og kold og våd.

Derfor besluttede vi at det nok var en god ide at finde nogle forskellige måde der kunne komme lidt grovmotorisk aktivitet ind i hverdagen på 4.sal.

Da vi boede forholdsvis småt, med papvægge, uforudsigelige loftskonstruktioner og manglende håndværkerkundskaber, var mulighederne forholdsvis begrænsede.
Men en dag faldt jeg over et klatrestativ der ikke skulle bores op, men stod stabilt udspændt mellem loft og gulv. Jeg købte det på Amazon fra England, men efter Brexit er det bedre at købe fra Tyskland. Du kan se det vi har HER, hvis vi havde haft plads til det kunne man også have købt DET HER.

Det var lidt et sats, men det viste at være en stor succes og klatrestativet er virkelig blevet brugt meget af alle 3 børn, alle mulige venner og også lidt af os voksne.

Nu er vi flyttet til en lejlighed med meget bedre mulighed for fysisk udfoldelse, så vi har givet klatrestativet væk, men jeg faldt over denne her video jeg lavede den gang vi lige havde fået det.

Udover at man kan se vores herre smarte indendørs klatrestativ, synes jeg også videoen meget fint (på super speed) fortæller lidt om hvordan det er at lave projekter med børn - lidt ligesom de der videoer med folk der forsøger at lave yoga, med et barn klatrende rundt på sig.

Hvad gør I for at få lidt bevægelse i hverdagen?



Flere hæklede figurer til leg, læsning og sang

Hvis du skal nå at hækle en julegave, måske en sangkuffert eller en figur som du kan bruge i forbindelse med dialogisk oplæsning eller associerede aktiviteter. Så er det ved at være tid til at gå i gang...

Jeg har for nogle år siden skrevet et indlæg hvor jeg nævnte mit online hækle-oversigts-ark. Blogindlægget, hvor du kan læse lidt om sangkufferter og hvordan du evt kan gøre det, finder du HER og selve google-dokumentet finder HER.

Grunden til denne reminder (ud over at julen jo hastigt nærmer sig, selvom sommeren knap nok føles slut) er at jeg fornylig har opdateret arket med opskrifter fra en masse nye hæklebøger som jeg har fundet. Blandet andet med rigtig mange kendte karakterer fra bøger og tegnefilm, smart forklædt som ikke copyright-problemer-givende navne som "Begavet heks" (Hermione) eller "Sjov gul fyr" (Minion).

Jeg har stadig en del opskriftbøger som jeg venter på fra biblioteket, efterhånden som jeg får disse bliver oversigten opdateret med hvilke figurer og ting i finder i dem.

Jeg glæder mig fx til "Hæklede ikoniske kvinder"


Hvis du kender til en rigtig god hækle bog eller endnu bedre en god hjemmeside med opskrifter (rigtig gerne gratis), så send mig en mail, så kan jeg føje disse til oversigten også.

Og så en sidste ting... Om jeg hækler selv? Nej jeg orker ikke, der er for meget med at hæfte ender og sy sammen og når man hækler små ting skal man jo tjekke opskriften konstant, personligt bliver jeg skør af det, men måske hvis jeg engang...
Hvordan har du det med at hækle?

Genvej til oppositions-intervention

Min søde kollega Alma (det er ikke for sjov når jeg siger i skal søge job i Roskilde PPR, når der en gang i mellem er ledige stillinger) har lavet det vildeste værktøj, til logopæder der skal lave oppositions-intervention, det er helt gratis og du finder det på www.minimalepar.dk

Oppositions-intervention er det jeg kalder fonologiske interventionsformer som bruger ord eller lyde som står i kontrast/opposition til hinanden til at synliggøre og frembringe detaljer i vores fonologiske system, som barnet ikke har etableret i sit system = fonologiske udtalevanskeligheder.

Det vil sige intervention som:

  • Multiple oppositioner (MOI)
    Hvor der er flere/multiple ord i et kontrastsæt fx "ko, ro, lo, to">"do" til børn der har et kollaps af flere lyde til /d/ i deres spontantale, 2-4 targetlyde og 1 subsitiutionslyd.
  • Minimale par (2OI)
    Hvor der er 2 ord i et kontrastsæt fx "ko"><"to" til børn der fx fronter og erstatter deres /k/ med et /d/ i spontantalen, 1 ord der starter med targetlyden og 1 med substiutionslyden.
  • Maximale par (også 2OI)Hvor der som ved minimale par også kun er 2 ord i et kontrastsæt, men hvor de 2 udvalgte lyde (1 targetlyd og 1 subsitutionslyd) er så forskellige som muligt (flere distinktive træk i mellem dem).
  • Empty set (også 2OI)
    Hvor der som ved minimale og maximale par også kun er 2 ord i et kontrastsæt, men hvor begge de 2 udvalgte lyde er lyde som barnet ikke anvender i sin spontantale (2 x target lyde) fx "ko"><"lo".

Det som Alma har lavet er en super smooth udseende og nem hjemmeside/webapp/billededatabase, hvor du kan taste de target og substitutions lyd/e som du ønsker ind. Og så finder siden selv frem til nogle kontrastsæt OG giver dig nogle smadder fine tegninger til rigtig mange af ordene. De ord som Alma (endnu) ikke har lavet tegninger til har du mulighed for selv at uploade et billede til. Hvilket jeg synes er rigtig smart! Både fordi det gør at siden kan tages i brug nu og samtidig med at der stille og roligt bliver bygget videre på den og fordi jeg personligt foretrækker at bruge fotos til ordkort, hvor det er muligt. Billeder du uploader, bliver del af dit kontrastsæt, men ikke en fast del af databasen, så det er altså ikke noget som andre kan se.

Det betyder ikke at jeg stopper med at opdatere mine minimale par matrix og multiple oppositions matrix, da jeg jo (altid) godt kan lige at have valgmuligheder. Og synes det er rart når jeg bare lige skal have en ordliste. Så i må meget gerne blive ved med at sende ideer til ordpar eller kontrastsæt som jeg burde have med udover dem som er i forvejen!

Det giver altså nærmest sig selv hvordan du bruger siden... jeg overvejede at lave en video, men det er så nemt at jeg ikke tænker det er nødvendigt (skriv til mig hvis jeg tager fejl). Og det er blandt andet det som jeg synes er det fede ved siden!
Personligt kan jeg godt lide at have mere kontrol over mine materialer og kunne customize både til det enkelte barn og efter de detaljer jeg bare selv bedst kan lide (fx er alle mine ordkort 5,5 x 5,5 cm for så passer de alle i de samme beholdere, farver bruges på bestemte måder osv...). Men hvis man er en travl logopæd (og hvem er ikke det) der bare gerne vil have de ord man skal bruge, med nogle genkendelige og nye (ikke Bo-Ege) tegninger og man gerne vil have dem lige nu (tak) så er du hjulpet så godt på vej med siden!

Alligevel har jeg her en lille guide:

Sådan bruger du www.minimalepar.dk

  • Gå ind på www.minimalepar.dk
  • Vælg 'Find kontraster'



  • Vælg 'Minimale par' eller 'Multiple oppositioner'
  • Tilføj dine substitutions og target-lyd/e, ved at klikke på IPA symbolerne eller skrive dem selv 
  • Tryk på søgeknappen
  • Se dine søgeresultater (Hvis der ikke er nogle kontrastsæt med alle de lyde du ønsker vil siden foreslå nogle alternative kontrastsæt, som indeholder nogle af lydene i kontrast - dette er jo lidt problemet med oppositions intervention på dansk i forhold til engelsk)



  • Tryk på '+' ved de kontrastsæt du ønsker at bruge
  • Rul op i toppen og tryk på 'Samling'
  • Finjuster dit kontrastsæt ved at fjerne ord, tilføje et billede af et ord, kopiere et ord.
    Og se også mere information omkring et ord, fx hvilke andre kontrastsæt det også optræder i.



  • Vælg 'PDF-værktøj'
  • Vælg om du bare vil have ordene som ordkort ('Hent ordkort') eller om du vil lave et lille spil klar ('Design et spil')
    • Ordkortene kommer med 9 ordkort pr side, med et udvalg af fine bagsider, hvis man gerne vil ha det lidt fint, eller bare blanke bagsider, hvis man (som de fleste af os) forsøger at spare på printerpatronen



    • Under spil kan du vælge mellem et terningspil eller 2 slags billedlotteri, men Alma har planer om at lave flere små spil at vælge imellem

Er det ikke super smart?
Læg en kommentar.

Husk også at Alma lægger dette ud til gratis brug til logopæder, men at den tid Alma har lagt i at lave siden (og ikke mindst vedligeholde og lave tilføjelser) jo ikke er uden bekostninger for hende (det må jeg sige at kende til selv). Derfor, hvis du har mulighed for at gå forbi den del af siden som hedder 'Støtte' hvor du kan donere økonomisk til hende, så gør endelig også det!

God fornøjelse!

Statistikunderholdning - VideoTid

Sidder du lige og mangler noget underholdende om statistik?

For nogle år siden hørte jeg (et eller andet sted, kan desværre ikke huske hvor (som det desværre tit fungerer for mig)) et rigtig godt tip, til når man skal læse en faglig artikel.

Nemlig at starte med at læse metode afsnittet! Det er her man kan se en undersøgelses design detaljer, kvalitet og evidensniveau. Hvis det her viser sig at undersøgelsen ikke er designet godt eller fx bare ikke er med den population du søger information omkring. Så stop med at læse artiklen - simpelthen lad vær med at læse resten. Fordi, man risikerer ubevidst at lagre "dårlig" viden fordi man et halvt år senere ikke kan huske undersøgelsens designdetaljer eller de præcise detaljerede resultater, bare noget mere diffust omkring "var der ikke noget med at der var evidens for at det havde en rigtig god effekt at....". Og i den process kan det nemt blive glemt at en effekt fx faktisk kun var signifikant for 2 af de 8 outcome measurements, at de lige præcis de 2 outcome measurements ikke rigtig var relevante i forhold til undersøgelsensformål og den påståede konklusion. Eller at de børn som udgjorde testgruppen faktisk slet ikke havde CAS og i praksis havde en meget højre cummulativ dosis end kontrolgruppen, som måske kun bestod af 3 børn der muligvis var zebraer og slet ikke børn.... ok, men du forstår hvad jeg mener 😄

Man kan sige at det faktum at jeg ikke engang selv kan huske, hvor jeg læste det råd, på smukkeste vis, bekræfter anbefalingen. Det er et tip jeg helt klart selv forsøger at følge. Ved kun at skimmer et abstrakt delvist, hvis jeg skal finde ud af om en artikel er relevant for mig. Og når jeg har artiklen går jeg direkte til metodedelen, selvom resultaterne eller endnu værre konklusionerne virker så tillokkende at hoppe frem til.

For et stykke tid siden faldet over en optagelse af en Dr. Steve Dykstra. Jeg kender ikke så meget til ham, men på The Reading Leagues konference i 2018 holdt han et oplæg, som jeg tror er så festligt og light som et oplæg om statistik i læsning kan være.

Det hedder "Understanding Statistics and Research: Even if You Really, Really Hate Math" og så er stilen ligesom lagt. Han er helt med på vognen omkring at starte med at kigge på en undersøgelsesmetode og han har også et par andre gode fifs i oplægget.

Det varer lidt over én time og kan ses HER

Jeg synes det giver et godt overblik over noget af det basale og reminders om noget af det som nemt går galt i en ganske munter tone.

Han er helt sikkert enig i den rækkefølge jeg læser artikler 32:30

Ved 33:10 snakker han fx om hvordan "p<0.05" resultater ikke kan læses/forstå/fortolkes uden at forholde til hvordan undersøgelsen var lavet og hvad vi ellers ved om verden. 

Og hvor tit hører man sætningen "Shit doesn't just disappear", som en helt relevant observation i et fagligt oplæg? Det gør man i 39:00

 

Der er også lidt om validitet og rentabilitet

Twinkies pædagogik ved 54:00

Og ved 57:00 er der lidt genvejsfif, når du skal skabe overblik over en tabel.

Der er altså også lidt mange reklamer-afbrydelser, hvilket man godt kan blive lidt skør af. Alternativt kan man jo vælge at få YouTube Premium, det har jeg ikke prøvet, men YouTube bliver ved med at spørge mig om jeg ikke nok vil prøve det...

 

Jeg kender ikke til The Reading League, men kan se de har deres næste konference i oktober, hvis nogen har fået lyst. 

For nogle år siden forsøgte jeg at starte en blogindlægsserie der hed ArtikelTid, hvor jeg anbefalede en faglig artikel der var gratis tilgængelig, men jeg fik vist kun lavet meget får af den slags indlæg. Jeg har stadig ikke givet op på ideen, men i mellemtiden er der kommet mere og mere i videoform, som jeg selv klart foretrækker. Så jeg tror jeg vil udvide konceptet med en VideoTid, hvor jeg anbefaler et webinar, oplæg eller lignende, som er gratis tilgængeligt, som dette så bliver det første eksempel på.

Bobleoversigt og Aktiviteter til at øge bevidsthed om DLD

På RADLD hjemmesiden ligger der nogle gratis materialer til download, som jeg i al fald ikke lige havde set var kommet. Måske har du heller ikke?

Og nogle af dem er endda oversat til dansk - jeg ved ikke hvem der har stået for oversættelsen, men tak til dem :-)

Der er fx denne her lille boble-oversigt over hvordan DLD kan komme til udtryk indenfor forskellige sproglige områder.


Og så er der 2 forskellige oplæg til aktiviteter man kan lave for at øge bevidstheden om sprog og kommunikation i en klasse. Via fælles samtale om oplevelser og strategier ud fra en fælles "ubehagelig" sproglig situation man sætte børnene i kortvarigt. 

Det ene er tiltænkt yngre elever og det andet ældre elever, men jeg tænker faktisk at begge kan bruges også til voksne for at illustrere den type problemer og frustrationer et menneske med sprogforstyrrelse kan opleve. Ganske fin ide.

Alle materialerne findes til download HER